بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, تفکر انتقادی, تفکر, پیش آزمون, آزمون, پس آزمون,
چکیده مقاله :
برای بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران 84 نفر از بین جامعه آماری 559 نفری دانشجویان مشروط شده در ترم قبل از انجام پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس تفکر انتقادی آنان با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری شد. اعضای نمونه آماری براساس نمره های پیش آزمون به صورت تصادفی در یکی از سه گروه قرار گرفتند. آنگاه هریک از گروه ها به گروه آزمایشی با کاربندی آموزش تفکر انتقادی، گروه آزمایشی با کاربندی آموزش مدیریت زمان و گروه کنترل اختصاص یافتند. برای افزایش قابلیت اتکا تعداد نمونه ها برحسب جنسیت، رشتۀ تحصیلی و کاربندی های مورد نظر به نسبت مساوی انتخاب شدند. سپس با اجرای پیش آزمون و پس آزمون نمره تفکر انتقادی مشخص گردید. در ضمن معدل ترمی نیمسال اول و دوم دانشجویان نیز از دانشگاه اخذ شد و داده های آماری مورد نیاز با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در آزمون فرضیه ها از مقایسه های میانگین درون گروهی استفاده شد و نتایج نشان داد که اولاً آموزش تفکر انتقادی موجب پیشرفت تحصیلی دانشجویان می شود؛ ثانیاً آموزش تفکر انتقادی در بهبود تفکر دانشجویان مؤثر است؛ ثالثاً بین رشتۀ تحصیلی دانشجویان و بهبود تفکر انتقادی آنان رابطه ای به دست نیامد؛ رابعاً بهبود تفکر انتقادی با جنسیت دانشجویان رابطه ندارد.
The purpose of this study was to investigate the effects of teaching critical thinking on university students’ achievement. The statistical population consisted of 559 students who failed in one academic term out of which 84 students were chosen by randomize sampling . Correlation methods , according to pre-test, test, and post-test were one-way variation analysis and t student test. The result gained are as follows: (a) There is a meaningful correlation between the test (teaching critical thinking) and the students’ critical thinking improvement; (b) there is a meaningful correlation between the test and the students’ academic achievement; (c) There is no meaningful correlation between the sex and academic field of studies and the test.