رابطه سرسختی روانشناختی با سلامت روان در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: سرسختی روان شناختی, سلامت روان, کانون اصلاح و تربیت,
چکیده مقاله :
سرسختی روانشناختی مجموعهای از ویژگیهای روانشناختی است که از بروز واکنشهای نامناسب افراد در رویدادهای بالقوه فشارزا، جلوگیری می کند. سلامت روانی حالتی از رفاه است که فرد توانایی هایش را می شناسد و قادر است با استرسهای معمول در زندگی تطبیق حاصل کند و از نظر عملکرد، مفید و سازنده باشد. مطالعه حاضر رابطه بین این دو متغیر را در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت بررسی می کند. روش کار: نمونه گیری در این مطالعه به روش سرشماری از کانون اصلاح تربیت بود. تعداد 284 نفر وارد این مطالعه شدند که از این تعداد 21 نفر دختر و 263 نفر پسر بودند. روش این مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی بود. ابزار این پژوهش از سه پرسشنامه جمعیت شناختی، سلامت عمومی و سرسختی روان شناختی تشکیل شده بود. در این مطالعه از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد وهمچنین روشهای آمار تحلیلی مثل ضریب همبستگی پیرسون، ANOVA و آزمون t استفاده شده است. یافتهها: بین نمره سلامت روان و نمره سرسختی روان شناختی رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد. رابطه معنی دار بین سرسختی روان شناختی و تمامی خرده مقیاس های سلامت روان هم وجود دارد. سابقه بیماری روانی و اعتیاد در پدر با سلامت روان نوجوانان کانون، دارای همبستگی معنی داری هستند. سطح تحصیلات مادر، سابقه قبلی بیماری روانی و اعتیاد در پدر و مادر و سابقه بزهکاری مادر با سرسختی روان شناختی آن ها همبستگی معنی داری دارند. نتیجهگیری : با افزایش سرسختی روان شناختی سلامت روان در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت بهبود می یابد. نتایج تحلیل زیرگروه های هر یک از متغیرها و تاثیر آن ها بر یافته ها برای شناسایی گروه های در معرض خطر بالاتر مورد بحث واقع شده است.
Psychological hardiness is defined as a set of psychological characteristics, which prevents the improper reactions of potentially stressful events in people. Mental health is a state of welfare under which an individual knows his ability and is able to acquire the adjustment with the daily life stress, and maintain his productivity and performance. In the present study, the relationship between these variables in Juvenile institution`s adolescents was investigated. Using the census sampling method, 284 subjects, including 21 girls and 263 boys were studied. The study method was cross sectional and descriptive-analytical. The data were gathered by including demographic, general health, and psychological hardiness questionnaires. In the present study, descriptive statistics including frequency mean, and standard deviation as well as the inferential statistics including Pearson correlation coefficient, ANOVA, and t test was used. The results showed that there was a significantly negative correlation between total score, and subscales of mental health, with psychological hardiness. The fathers' mental illness and history of addiction in fathers was negatively correlated with teenagers' mental health. In addition, mothers' education level, history of mental illness in parents, history of delinquency, and parents' drug use have significant correlation with psychological hardiness. So, it was concluded that by increasing the psychological hardiness, teenagers' mental health in the juvenile institution will improve. The results of subgroups in each of the variables, and their effects have been discussed to identify the higher risks groups.