مدیریت تصویر از خود و عدالت سازمانی: بازیگران موفق یا مدیران موفق
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: عدالت سازمانی, رفتارهای سیاسی, مدیریت تصویر ازخود,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه مدیریت تصویر از خود مدیران با عدالت سازمانی می باشدوبرای اولین بار درایران درآموزش وپرورش انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان خرم آباد در سال تحصیلی 90-89 تشکیل می دهد. نمونه ای با حجم 49 نفر از مدیران و 245 نفر از دبیران به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. به منظور بررسی عدالت سازمانی از پرسش نامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) که دارای 20گویه است و سه بعد عدالت سازمانی( توزیعی، رویه ای و مراوده ای) را اندازه گیری می کند و برای بررسی مدیریت تصویر از خود از پرسش نامه وین و فریز (1990) که دارای 24 گویه می باشد و سه بعد مدیریت تصویر از خود ( تمرکز بر سرپرست، تمرکز بر خود و تمرکز بر شغل ) را اندازه می گیرد، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از ضریب همبستگی پیرسون با به کار بردن نرم افزار آماری مستقلtاستفاده شده و برای مقایسه متغیرهای مورد مطالعه بین زنان و مردان از آزمون های لون و Spssبهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، میزان استفاده مدیران از مدیریت تصویر از خود و تمرکز بر شغل و تمرکز بر خود از حد متوسط بیشتر است؛ اما تمرکز بر سرپرست مدیران مرد بیشتر از مدیران زن می باشد؛ در حالی که بین میانگین های مدیریت تصویر از خود، تمرکز بر شغل و تمرکز بر خود مدیران زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد. عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط، عدالت سازمانی و عدالت مراوده ای بیشتر از حد متوسط و عدالت رویه ای در حد متوسط می باشد. همچنین بین مدیریت تصویر از خود با عدالت سازمانی و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The purpose of this research is to investigate the relationship between self impression management of managers and organizational Justice . The statistical population of the research consists of all high schools’ principals and teachers of Khorram Abad City in the academic year of 2010 – 2011 and the research sample includes 49 principals and 245 high school teachers. The method of research has been descriptive. In order to investigate organizational Justice, the researchers used Niehoove and Moorman (1993) questionnaire which has twenty items, and measures three dimensions of organizational Justice (distributive, Procedural and Interactional), and in order to measure theself impression management, Wayne and Ferriss's (1990) questionnaire which has 24 items and measure three dimensions of the variable (Job – Supervisor – Self Focused ) was used. Results of this research showed that the usage of Impression Management, self focused and Job focused, is more than the average, whereas focus on male supervisors is more than females. However, there is a significant difference between impression management, Job focused and self focused, among of male and females supervisors. Distributional Justice is below the average; organizational Justice and interactional Justice greater than the average, and; interactional Justice is equal to the average. Also, there is a positive and significant relationship between impression management and organizational justice and its dimensions.