بررسی رابطه هوش معنوی با توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: هوش معنوی, توانمندسازی, هیئت علمی,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور بررسی رابطه هوش معنوی با توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام شده است. این تحقیق به روش توصیفی - همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 90- 1389 به تعداد211 نفر تشکیل دادند و حجم نمونه مورد پژوهش براساس جدول مورگان 136 نفر انتخاب شد. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه هوش معنوی بدیع (2001) و توانمندسازی شورت و راینهارت (1992) بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از روشهای آماری میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است و نتایج حاصله به شرح زیر بوده است: بین هوش معنوی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بین ابعاد هوش معنوی با توانمندسازی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و ابعاد هوش معنوی می توانند توانمندسازی را پیش بینی نمایند.
This research was done to study the relationship between spiritual intelligence and empowerment of faculty members of Islamic Azad University, Marvdasht Branch. This research is descriptive and correlational. The population included all faculty members of the university in the academic year of 2010-2011. The research population consisted of 211 teaching staff. The participants were selected in accordance with Morgan Table which appeared to be 136. To collect the research data, The following tools were used: Badie Spiritual Intelligence (2001), and Short and Rinehart Empowerment (1992) Questionnaires. To analyze the obtained data the descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson and Multiple Regression) were used. The results showed that there was a significant relationship between spiritual intelligence and empowerment of faculty members. The was also significant relationship between spiritual intelligence dimensions and empowerment. Spiritual intelligence dimensions could anticipate empowerment .
- پاک طینت، اقبال و فتحی زاده، علیرضا. (1387). توانمندسازی کارکنان، فصلنامه مدیریت. سال پنجم، شماره 11.
- تسکری، محمود. (1387). برنامههای توانمندسازی رویکردی جدید در مدیریت منابع انسانی، فصلنامه نظارت و بازرسی. سال دوم، شماره 4.
- عقلمند، سیامک و اکبری، فیض الله. (1384). توانمندسازی یک استراتژی مدیریتی برای نیل به توسعه پایدار، تهران: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
- ستاری قهفرخی،مهدی.(1389).هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی جمعی. فصلنامه علوم مدیریت ایران. شماره 2.
- نادری، فرح و همکاران. ( 1389). رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با رضایت از زندگی سالمندان، فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نو.
- رجایی، علی رضا. ( 1389). هوش معنوی دید گاهها و چالشها. فصلنامه پژوهش تربیتی
- فتاحی، مهدی وهمکارا ن ( 1388). رابطه بین هوش عاطفی و هوش معنوی با رهبری تحول افرین فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15، پاییز 1388، ص 57-31
- Fabricatore, A; Handle, P & Fenzel, M.(2000). Personal spirituality as a moderator between stressors and subjective well – being. Journal of Psycholog and Theology, 28(3): 221-228
- Strack, G. & Fottler, MD. (2002). Spirituality & effective leadership in healthcare: Is there a connection? Frontiers of
- Health Services Management, 18(4), 3-18 Fry,(2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14, 693-727
- Fairholm, Gilbert. (1996). Spiritual leadership: Fulfilling wholeself needs at work. Leadership & Organizational Development Journal, 17(5), 11-17