بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکدههای فنی وحرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, کارآفرینی, توسعه, آموزش کارآفرینی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری تمامی رؤسای مراکز آموزشی و فرهنگی سما و رؤسا و معاونان آموزشکده های فنی و حرفه ای سما در سراسر کشور به تعداد 345 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که دارای 100 سؤال چهار گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه شده است. روایی آن توسط بیست نفر از صاحب نظران تأیید و پایایی آن هم از طریق الفای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی 86/0تعیین شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مهم ترین راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکدههای فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی در ابعاد، ایجاد فرهنگ کارآفرینی، ایجاد مدیریت کارآفرین، توسعه آموزش کارآفرینی، ایجاد ساختار کارآفرینانه، تجاری سازی تحقیقات، توسعه یادگیری مستمر، تأمین منابع مالی کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه و توسعه کارآفرینی از طریق منابع انسانی خلاق و نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
This study investigated the strategies of developing entrepreneurship in technical and professional institutes of Islamic Azad University. The research method was descriptive. The research population and sample consisted of all heads of educational and cultural centers, heads and deputies of Sama Technical and VocationalCenters in the whole country which consisted of 345 subjects. The research tool was a researcher made questionnaire which had 100 multiple-choice items based on the Likert Scale and its validity was confirmed by twenty experts and its reliability was investigated through applying Alpha Cronbach's formula (i.e., 0.86). The results showed that the most important strategies for entrepreneurship development in Technical and Professional Institutes are: creating a culture of entrepreneurship, creating entrepreneurial management, development of entrepreneurship education, creating entrepreneurial structures, commercializing research activities, development of continuous learning, supplying entrepreneurial finance, entrepreneurial marketing and entrepreneurship development through creative and innovative human resources in Islamic Azad University.
- پرداختچـــی و همکـــاران (1387)، بررسی اثربخشـــی مدیریت در زمینه سازی برای بـــروز و پرورش کارآفرینــی، پیام مدیریـــت، شماره 26، بهـــار 1387، ص 100 – 71
- حسن مرادی، نرگس. (1383)، «دانشگاه کار آفرین رویکردی در مدیریت دانشگاه ها» مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و مؤسسه پایدار، توسعه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، جلد 2.
- حسینی لرگانی و همکاران (1387)، آموزش کارآفرینی در هزاره جدید، زیر ساختی برای اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 50.
- سلیمی و عبدی (1387)، کارآفرین اصــول و مبانــی، روش های آموزش و نقش دانشگاه در آموزش آن، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی، کار و جامعه، شماره 101.
- قلی پور و همکاران (1378)، «تحلیل رابطه و تأثیر سرمایه اجتماعـی برکارآفرینی سازمانـــی» فرهنگ مدیریت سال ششم ، شماره 17 ، بهار و تابستان 1387 ، ص 111- 129.
- محسنی، علی اکبر.(1383)،آسیب های فرهنگی- اجتماعی دانشگاه ها، دائره المعارف آموزش عالی، بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
- معینیـــان ، داود و همکــــاران.(1387) کارآفرینــــی. انتشــــارات سفیــــر اردهــال.
-Cheng Miny Yu, Wai Sei chan, Amir Mahmod (2009) “The effectiveness of Entrepreneurship education in Malaysia “Tournal: education + Training. V. 51. Issue. 7. p : 555 – 566 .
-Cheung Chi-kim (2008 ) “ Entrepreneurship education in Hong Kong ; Secondary Curriculum : Possibilities and Limitations “ Journal : Education + Training V : 50 . Issue. 6. p : 500 – 515 .
-Igor Pavlin,( 1992) “Support To Small Business, Public Enterprise”, Vol 12, 13-24, .
-Jianghuai zheng, zhining Hu, Jialing Wang (2009) “Entrepreneurship and innovation: The case of Yangtze River Delta in China “Journal of Chinese Entrepreneurship. V: 1. Issue : 2 P : 85 – 102.
-Nabi Ghulam, Rick Holden (2008) Graduate Entrepreneurship: intentions, education and Training Tournal: education + Training. V. 50. Issue. 7. p : 545 – 551 .
-Samwel Ernest (2010) Entrepreneurship education: a review of its objective, teacher method, and impact indicators.Journal: education + Training. V: 52. Issue . 1. P: 20 – 47 .
-Seikkula – Leino jaana , Elena Ruskovaara , Markku Ikaval ko , Johanna Maattila , Tina Rytkola ( 2010 ) promoting Entrepreneurship education : Therole of The teacher ? Journal : Education + Training V : 52 . Issue. 2. p : 117 – 127.
-Seikkula – Leino jaana , Elena Ruskovaara , Markku Ikaval ko , Johanna Maattila , Tina Rytkola ( 2010 ) promoting Entrepreneurship education : Therole of The teacher ? Journal : Education + Training V : 52 . Issue. 2. p : 117 – 127.
-Shaw Eleanor (1999 ) “ Networks and Their Relev ance to The Entrepreneurial / Marketing interface : A Review of the Evidence “ Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship V: 1. Issue 1. P: 27 – 40 .
-SimonBridge, Ken O neill & Stan Cromie,( 1998) “Underastanding Enterprise, Enterepreneurship & Small Business”, Macmiallan Business,.