ارائه مدلی جهت ارزیابی رابطه بین دلبستگی شغلی، توفیق طلبی شغلی و کمال گرایی با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده مبتنی بر میانجی گری انگیزه شغلی ( مطالعه موردی؛ دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه پنج کشور)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: انگیزه شغلی, دلبستگی شغلی, توفیق طلبی شغلی, کمال گرایی شغلی, اخلاق آموزشی ادراک شده,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین دلبستگی شغلی، توفیق طلبی شغلی ،و کمال گرایی با توجه به اخلاق آموزش است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه پنج کشور در سال تحصیلی 91- 1390 تشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای استفاده شده است. ابزار تحقیق بر پنجگانه نوع است: پرسشنامه محقق ساخته دلبستگی شغلی (87/0 =α)، پرسشنامه محقق ساخته توفیق طلبی شغلی (91/0 =α)، پرسشنامه محقق ساخته کمال گرایی شغلی (86/0=α)، و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه شغلی (95/0=α)، و پرسشنامه محقق ساخته توسعه اخلاق آموزشی ادراک شده (89/0=α. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی چندگانه و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بین دلبستگی شغلی، توفیق طلبی شغلی و کمال گرایی شغلی باتوسعه اخلاق آموزشی ادراک شده توسط دانشجویان در خصوص اساتید، همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. بر اساس الگوی معادله ساختاری، توفیق طلبی شغلی در بُعد عاطفی (45.0)، توفیق طلبی شغلی در بُعد ذهنی (39.0)، کمال گرایی مادی(0.34)، بیشترین اثرات مستقیم را بر توسعه اخلاق آموزشی اساتید توسط دانشجویان داشته اند. معنادار بوده است. همچنین نتایج بدست آمده از پژوهش در خصوص مدل مورد مطالعه، نشان داد که 0.0238 = RMSEA ، 0.96= GFI، 0.94= AGFI، 0.000= P(value)، و 567.930= chi square است. لذا مدل تجربی پژوهش از برازش نکویی مطلوبی برخوردار است.
The main purpose of this research was to study was the relationship between job devotion, job success, perfectionism with perceived educational ethic based on mediation of job motivation. For choosing the sample, the two-step cluster random sampling was employed. The statistical sample was selected from all of the university students in Zone 5 which consisted of 100 subjects. The research tools were five questionnaires: the researcher-made questionnaires of job devotion, α==0.87; job success, α= 0.91; perfectionism, α=0.86; developing educational ethics, α=0.89, and job motivation, α=0.95. For data analysis, the study employed Pearson correlation coefficient and Structural Equations Modeling. The results indicated that there was significant and direct effect between job devotion, job success, and perfectionism with perceived educational Ethic. Also, job success had a direct effect on affective domain (0.45), In addition, job success had a direct effect on mental domain (0.39), as well as material Perfectionism(0.34). According to the findings, GFI index equaled 0.96; AGFI index equaled 0.94, and; x2 = 567.930 which indicate the fitness of the model.