طراحی ،الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی (مورد مطالعه: شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیثریا باژن 1 , عباس خورشیدی 2 , بتول فقیه آرام 3 , نادر برزگر 4 , اسفندیار دشمن زیاری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2 - استاد تمام رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر
5 - استادیار ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد اسلام شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلام شهر ، ایران
کلید واژه: رهبری, عوامل علی, مداخله گر, قرن 21, شرایط زمینه ای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری تخصصی و در این زمینه صاحب تالیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی می باشند بر اساس روش نمونهگیری نظری گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخص های الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس ابتدایی شهر تهرانتنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی ، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 16 مؤلفه و111 شاخص برای الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
Abstract The current research is to present a leadership model in the 21st century for principals of elementary schools in Tehran. The research method is applied in terms of purpose, in terms of the type of qualitative data, in terms of the nature and type of data study, it is systemic (paradigmatic). The intended community includes experts in the field of human resources with specialized doctorate education and authors, articles, research and practical experience. Theoretical snowball sampling method and based on theoretical data saturation, 15 experts were selected for interview. The research tool was a semi-structured interview in which the dimensions, components and indicators of the leadership model in the 21st century were organized for the principals of primary schools in Tehran. For the aforementioned interview form, first, part of national and global patterns, findings, studies and theories were reviewed, with open coding, indicators and through axial coding in the form of dimensions, components and indicators were categorized and sent to 15 experts. With the help of selective coding through interviews, Delphi technique and brainstorming, dimensions and components were identified. As a result, 5 dimensions, 16 components and 111 indicators were finalized. After the final approval and prioritization of the experts, the dimensions, components and indicators of the model were drawn and the said model was again validated by the experts.