شناسایی عوامل اثرگذار بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیامیر صیفی 1 , حسن شهرکی پور 2 , افسانه صابر گرکان 3
1 - 1گروه علوم تربیتی ،واحد دماوند ،دانشگاه آزاد اسلامی،دماوند،ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی رودهن،ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی رودهن،ایران.
کلید واژه: کسب و کارهای دانش بنیان, عوامل اثرگذار, پایدارسازی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان ،(مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی) بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران بود. برای تعیین نمونههای این پژوهش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به تعداد 20 نفر استفاده شد. برای گردآوری داده ها از ابزارهای اسنادی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها محاسبه شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل دادهها،روش داده بنیان و کدگذاری سه مرحله ای بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل فردی، سازمانی و محیطی بر پایداری کسب و کار تاثیر دارند و پایداری کسب و کار منجر به دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی می شود. کلمات کلیدی: عوامل اثرگذار ، پایدارسازی، کسب و کارهای دانش بنیان
AbstractThe aim of this study was to identify the factors affecting the sustainability of knowledge-based businesses (Case study: Islamic Azad University); Research method in terms of purpose, basic-applied in terms of data type, mixed (qualitative-quantitative) of exploratory type; Depending on the time of data collection, it was cross-sectional and according to the method of data collection or the nature and method of research, it was a survey, it was qualitative of exploratory type. The statistical population of the study included all faculty members of Tehran universities. To determine the samples of this study and to determine this group of experts, purposive non-random sampling method of 20 people was used. Documentary tools and semi-structured interviews were used to collect data. The validity and reliability of the instruments were calculated, all of which were confirmed. The data analysis method was data-based and three-step coding method. The results showed that individual, organizational and environmental factors affect the sustainability of business and business sustainability leads to social, economic and environmental achievements.Keywords: Influencing factors, Sustainability, Knowledge-based businesses
_||_