مدل سازی و تاثیر کاربرد سیستم مدیریت دانش به منظور بهبود حاکمیت فناوری در صنعت خودروسازی کشور با استفاده از محیط دادهکاوی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیکمیل اکبرنژاد بائی 1 , محمود محمدی 2 , عبداله کولوبندی 3 , محمد تقی پور 4
1 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, فناوری اطلاعات, دادهکاوی, صنایع خودروسازی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مدیریت دانش مشتری تلفیقی از مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتریان میباشد که برای توسعه بخشیدن در راهبرد تجاری سازمان و درنتیجه بهسازی فعالیتهای سازمانی و نائل شدن به مزیت رقابتی، اهمیت پیدا میکند. با توسعه و گسترش دانش و فناوری اطلاعات، محیط پروژهها از پیچیدگی بیشتری برخوردار شدهاند. روش شناسی: ازآنجاکه مدیریت دانش یکی از مهمترین رویکردهایی است که در این راستا موردتوجه قرارگرفته است لذا مسئله تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش و هر یک از فرایندهای تشکیلدهنده آن (خلق، کاربرد، تسهیم و ذخیره دانش) بر حاکمیت فناوری اطلاعات در صنعت خودروسازی است. یافته ها: با توجه به اینکه تأثیر فرایندهای دانش در محیط پروژهای بررسی میگردد، روش این تحقیق کمی و اطلاعات موردنیاز این پژوهش از پایگاه داده شرکتهای خودروسازی جمعآوری شد. سطح خرید خودرو بهعنوان متغیر وابسته و اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، سطح درآمد، شغل، سطح تحصیلات، سابقه داشتن خودرو، وضعیت تأهل بهعنوان متغیر مستقل در نظر گرفتهشده است. با استفاده از روش دادهکاوی و الگوریتمهای kmens و روش شبکه عصبی و ماشین بردار پشتیبان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج بهدستآمده نشان میدهد استفاده از مدیریت دانش بهخوبی توانسته است انواع مشتریها و روندهای فروش را در آینده پیشبینی کند و انتظار میرود نتایج بهدستآمده در مدیریت ساخت و تولید صنایع خودروسازی کشور مؤثر واقع شود.
Introduction: Customer knowledge management is a combination of knowledge management and customer relationship management that is important for developing the organization's business strategy and thus improving organizational activities and achieving competitive advantage. With the development and expansion of knowledge and information technology, the project environment has become more complex. Methodology: Since knowledge management is one of the most important approaches that has been considered in this regard, the issue of the present study is to investigate the impact of knowledge management and each of its constituent processes (creation, application, sharing and storage of knowledge) on IT governance in the automotive industry.Results and discussion: Due to the fact that the impact of knowledge processes in the project environment is investigated, the method of this research was quantitative and the information required for this research was collected from the database of car companies. Level of car purchase is considered as a dependent variable and information about age, gender, income level, occupation, level of education, car history, marital status is considered as an independent variable. It was analyzed using data mining method and kmens algorithms and neural network method and support vector machine.Conclusion: The obtained results show that the use of knowledge management has been able to predict the types of customers and sales trends in the future and it is expected that the obtained results will be effective in managing the construction and production of the country's automotive industry.
_||_