تعیین رابطه مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان سازمان بهزیستی شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیملینا مرتضوی 1 , محمدرحیم رسولی آزاد 2
1 - کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: کنترل خشم, شهر تهران, رضایت شغلی, شادکامی, سازمان بهزیستی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی- توصیفی با روش همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران به تعداد 527 نفر بوده که از این میان 221 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، کنترل خشم حاجتی، اکبرزاده و خسروی (1387) و رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شده است. روایی پژوهش با نظر استادان تأیید و برای اندازهگیری پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنباطی (شاخصهای مرکزی، آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشاندهنده آن است که بین مهارتهای شادکامی کارکنان بهزیستی شهر تهران با رضایت شغلی آنها رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کنترل خشم و رضایت شغلی کارکنان بهزیستی شهر تهران رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد.کلید واژه ها: شادکامی، کنترل خشم، رضایت شغلی، سازمان بهزیستی، شهر تهران.
The aim of this study was to determine the relationship between control skills of happiness and anger with job satisfaction of managers and staff in Tehran Welfare Organization. The research has been conducted in a descriptive survey-correlation method. The statistical population of the study included all managers and employees in Tehran Welfare Organization, numbering 527 people, of which 221 people were selected using the Cochran's formula as the sample size. Oxford Questionnaires for Happiness, Hajati, Akbarzadeh and Khosravi Questionnaires for anger control (2008) and Field and Ruth, Job Satisfaction Questionnaires were used to collect data. The validity of the research was confirmed by the professors and Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the instrument. Descriptive and inferential statistics (central indicators, Pearson and Spearman correlation tests) and SPSS software version 22 were used to analyze the findings. Findings show that there is a direct and significant relationship between happiness skills and their job satisfaction of Tehran Welfare Organization employees. There is also a direct and significant relationship between anger management skills and job satisfaction of Tehran welfare staff.Keywords: Happiness, Anger Control, Job Satisfaction, Welfare Organization, Tehran
_||_