رابطه بین راهبردیهای حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرویا سروی 1 , فاطمه احمدبیگی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال - دانشکده علوم انسانی ، گروه علوم تربیتی
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: تفکر انتقادی, دانشجو, راهبردهای حل مسئله,
چکیده مقاله :
چکیدههدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت است . این مقاله کاربردی و روش آن از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری این مقاله شامل کلیه دانشجویان دانشکده مهندسی راهآهن بودند. تعداد کل دانشجویان 760 نفر بود که بر اساس جدول تناسب حجم نمونه مورگان 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پایایی پرسشنامه استاندارد حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) برابر 86/0 و پایایی پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 گزارش شد. برای متغیر تفکر انتقادی میزان پایایی پرسشنامه در پژوهش (احمد بیگی، 1397) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81% و پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی در این پژوهش 86/0 گزارش شد. برای تحلیل دادهها از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد. در روش توصیفی با استفاده از فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد به بررسی وضعیت متغیرهای موردبررسی و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنف جهت توزیع دادهها استفاده شد. چون دادهها دارای توزیع نرمال بودند پس برای آزمون این فرضیهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. کلیه تحلیلهای آماری توسط نرمافزار کامپیوتری SPSS ورژن 23 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین راهبردهای حل مسئله و تفکر انتقادی ارتباط معنادار وجود دارد.
Abstract The purpose of this study is to investigate the relationship between problem-solving strategies and critical thinking in the students of School of Railway Engineering, Iran University of Science and Technology in the academic year of 2018-2019. This is an applied research and descriptive correlational method is used in current survey. The statistical population of this research includes all the students of the School of Railway Engineering. The total number of students are 760, which according to the Morgan's table for sample size 260 people are selected by random sampling method. The data gathering tool was Cassidy and Lang's standard problem solving questionnaire with Cronbach's alpha of 0.86 and for critical thinking variable of Critical Thinking Questionnaire (Ahmad Beigi, 1397) in which the reliability of the research questionnaire for each component was reported using Cronbach's alpha coefficient greater than7%and the reliability of the questionnaire in the research for each of the components using Cronbach's alpha coefficient was reported 81%. Pearson Correlation Method was used to analyze the data. The results of this study showed that there is a significant relationship between problem solving strategies and critical thinking.
_||_