بررسی رابطه سخت کوشی وکمالگرایی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان تبریز
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشمسی جوان هوشیار 1 , شعله لیوارحانی 2
1 - گروه رواتنشناسی ، دانشکده علوم انسانی، دان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, کمالگرایی, تعهد, سختکوشی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه سخت کوشی و کمالگرایی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است .روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی – همبستگی بوده و از نظر هدف کاربردی می-باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر عبارتست از کلیة دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان تبریز به تعداد 500 نفر میباشد .بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 217 نفر مشخص و با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شده است.ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش دو پرسشنامه سخت کوشی کوباسا میباشد که دارای 50 سوال دارای سه بعد تعهد ، کنترل و مبارزه طلبی است ، کمالگرایی هویت و فلت ۳۰ سوالی و در طیف لیکرت میباشد و در خصوص پیشرفت تحصیلی از معدل پایان ترم دانشجویان استفاده شده است. برای سنجش میزان روایی ابزار پژوهشی از روایی صوری استفاده شده و در خصوص پایایی ابزارها ، پرسشنامه روی سی نفر از اعضاء جامعه که بطور تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ میزان پایایی متغیر سختکوشی 78% و کمالگرایی 87% محاسبه گردید.نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سختکوشی ، تعهد ، کنترل و مبارزه طلبی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین بین کمالگرایی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی دار و معکوسی وجود دارد . نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد سختکوشی و کمال گرایی به میزان 41% درصد پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می کنند.
The purpose of this study was to determine the relationship between hardness and perfectionism with academic achievement of students of Fatemeh Alzahra campus in Tabriz in the academic year of 2016-2017. The research method is descriptive - correlation method and it is considered as an applied purpose. The statistical population of this study is the total number of students of Fatemeh Al-Zahra campus of Farhangian university of Tabriz in 500 people. Based on Morgan's table, the sample size is 217 and is selected using simple random sampling. The data gathering tool in this study was two cobasa hardness questionnaires, which has 50 questions with three dimensions of commitment, control and struggle. Perfectionism of Identity and Felt is 30 questions in the Likert spectrum and in terms of academic achievement; the students' graduation grade is used. validity was used to measure the validity of the research tool. For reliability of the instruments, a questionnaire was administered to thirty members of the community who were randomly selected. Using Cronbach's alpha, the reliability of the hardiness variable was 78% and perfectionism was %87 Was calculated. Pearson correlation results showed that between hardiness, commitment،control and Challenge with academic achievement. There is a significant positive relationship. Also, there is a significant negative and negative relationship between perfectionism and academic achievement .The results of multivariate regression showed that hardiness and perfection Orientation explains %41 of students' academic achievement.
_||_