• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزیابی وضعیت مؤلفه های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری (مورد: شهر تهران)
        مرتضی عسگرانی مصطفی نیکنامی نادرقلی قورچیان
        تغییر و تحولات مداوم محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیت‌های گوناگون اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. از طرف دیگر سازمان‌ها به جهت همسو شدن با تغییرات محیطی نیازمند بهبود و توسعه و گسترش عملیات اجرایی هستند. یکی از فرایندهایی که شایستگی‌های موجود در کارکنان را تقویت می‌نم چکیده کامل
        تغییر و تحولات مداوم محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیت‌های گوناگون اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. از طرف دیگر سازمان‌ها به جهت همسو شدن با تغییرات محیطی نیازمند بهبود و توسعه و گسترش عملیات اجرایی هستند. یکی از فرایندهایی که شایستگی‌های موجود در کارکنان را تقویت می‌نماید و منجر به ایجاد بالندگی در فرد می‌گردد، آموزش است. لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت مؤلفه‌های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کمی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی مدیران شهرداری تهران (شهرداری تهران دارای 16 اداره کل و نه معاونت می‌باشد) به تعداد 740 نفر بودند که با استفاده از از روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و فرمول کوکران 253 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به‌منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تحلیل داده‌ها نیز با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های فردی و آموزشی ارتقای کیفیت آموزش در وضعیت مطلوبی قرار داشت اما مؤلفه سازمانی وضعیت مطلوبی نداشت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه رهبری معنوی و فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران
        فتاح ناظم حسینعلی علامه
        بررسی رابطه رهبری معنوی وفرهنگ‌ سازمانی با توانمند سازی کارکنان آموزش‌وپرورش شهر تهران چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین رهبری معنوی و فرهنگ‌سازمانی و ابعاد آن‌ها با توانمندسازی کارکنان است. کلیه کارکنان شاغل آموزش ‌وپرورش شهرتهران درسال 1393 جامعه آماری پژوهش می‌ چکیده کامل
        بررسی رابطه رهبری معنوی وفرهنگ‌ سازمانی با توانمند سازی کارکنان آموزش‌وپرورش شهر تهران چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین رهبری معنوی و فرهنگ‌سازمانی و ابعاد آن‌ها با توانمندسازی کارکنان است. کلیه کارکنان شاغل آموزش ‌وپرورش شهرتهران درسال 1393 جامعه آماری پژوهش می‌باشد حجم نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر انتخاب شد جهت جمع‌آوری اطلاعات ازسه پرسشنامه رهبری معنوی فرای2003، توانمندسازی اسپرتیزر1995 و فرهنگ‌سازمانی هافتسد 1980 استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق همبستگی ورگرسیون چند متغیره نشان داد: همبستگی بین متغیر رهبری معنوی با توانمندسازی کارکنان معنی‌دار است. بین متغیر فرهنگ‌ سازمانی و توانمندسازی کارکنان نیزهمبستگی معنی‌دار است بین ابعاد مدیریت معنوی وتوانمند سازی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد ومولفه ایمان به کارو نوع دوستی با توانمند سازی رابطه ای معنادارنشان داده نشد.هم چنین بین ابعاد فرهنگ سازمانی و توانمند سازی رابطه معناداروجود داشته وتنها متغیر مردم سالاری رابطه ای با توانمند سازی نشان نداد. نتیجه انکه تردیدی نیست که شکوفایی هرجامعه‌ای وابسته به پرورش منابع انسانی توانا ست واین امر مستلزم وجود رهبری ومدیریت مناسب وفرهنگ همسو با آن می باشد. کلیدواژه‌ها : رهبری معنوی -فرهنگ‌سازمانی- توانمندسازی کارکنان. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی عوامل موثر بر کاربرد برنامه ریزی منابع سازمان (مورد مطالعه:سازمان تامین اجتماعی شهرستان دماوند)
        سعیده آقاهادی
        در این پژوهش سعی بر آن شده تا برخی از عوامل تاثیرگذار بر کاربرد سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss و PLS استفاده شده است. به دلیل متناهی بودن تعداد اعض چکیده کامل
        در این پژوهش سعی بر آن شده تا برخی از عوامل تاثیرگذار بر کاربرد سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss و PLS استفاده شده است. به دلیل متناهی بودن تعداد اعضای جامعه از روش سرشماری استفاده گردیده است. نتایج نشان می‌دهد خودکارآمدی بر سودمندی درک شده استفاده از ERP اثر مثبت و معناداری دارد ولی بر سهولت درک شده اثر مثبت و معنادار ندارد. همچنین حمایت سازمانی، آموزش، پیچیدگی و سازگاری بر سودمندی درک شده و سهولت درک شده استفاده از ERP اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین سودمندی درک شده و سهولت درک شده بر قصد استفاده و قصد استفاده بر استفاده از ERP اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین استفاده از ERP اثر مثبت و معناداری بر توانمندسازی دورنمائی و عملکرد فردی دارد. کلمات کلیدی: سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان، خودکارآمدی، حمایت سازمانی، آموزش، پیچیدگی و سازگاری، مدل پذیرش تکنولوژی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - جستاری بر اندیشه‌های زیباشناسانه ی ایمانوئل کانت
        پرویز ضیاءشهابی امیر اشرف آریان پور مالک حسینی حمیده جعفری
        چکیده یکی از مهم‌ترین پویه‌های روشنگری در جنبش ایده‌آلیسم متبلور گردید و آنچه بعدها به ایده‌آلیسم‌ آلمانی شهرت یافت، خود ریشه در اندیشه‌ی روشنگری داشت. در آلمان، بر خلاف انگلیس و فرانسه، اندیشه بر احساس و تجربه تقدم یافت و ایده‌آلیسم به عنوان رهیافت فلسفی بر اذعان متفکر چکیده کامل
        چکیده یکی از مهم‌ترین پویه‌های روشنگری در جنبش ایده‌آلیسم متبلور گردید و آنچه بعدها به ایده‌آلیسم‌ آلمانی شهرت یافت، خود ریشه در اندیشه‌ی روشنگری داشت. در آلمان، بر خلاف انگلیس و فرانسه، اندیشه بر احساس و تجربه تقدم یافت و ایده‌آلیسم به عنوان رهیافت فلسفی بر اذعان متفکران این سرزمین، چیره شد. در نظر متفکران، ایده‌آلیسم آلمانی عبارت است از فلسفه‌ی کانت و پیروان بلاواسطه‌ی او، در حالی‌که در نظر مورخین، ادبیات ایده‌آلیسم در نوشته‌های کسانی چون گوته و شیلر تبلور می‌یافت. کانت، بنیانگذار فلسفه‌ی کلاسیک آلمان و اندیشمند دوران‌سازی است که تأثیری عمیق بعد از خود به جای گذارد. در حقیقت، چارچوب و بنیاد فلسفی ایده‌آلیسم، به‌ زعم اندیشه‌های او پی‌ریزی شد. اندیشمندی که خواست تا تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی را در نظام فلسفی خویش تلفیق کند. با این‌همه، الویتی که وی به ذهنیت در برابر طبیعت می‌دهد، اهمیت درک ذهنیت هنرمند و آفریننده را در پی دارد. لوک فری، فلسفه‌ی کانت را نخستین و کامل‌ترین بیان فلسفه‌ی مدرنیته می‌داند؛ چرا که معلوم شد که نیروی متعالی آفریده‌ی خردورزی و کار ذهنی آدمی است. ما در این تحقیق تلاش خواهیم کرد تا ضمن بازشناسی جریان‌های تاریخی عصر کانت به ویژه جریان رمانتیسم و ایدئالیسم، اندیشه‌های زیباشناسانه‌ی کانت‌ را از خلال کتاب نقد قوه حکم او استخراج کنیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - برنامه ریزی مدیریت استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران (نمایندگی انحصاری خودروهای سواری مرسدس بنز در ایران)
        حسن مهرمنش اللهیار قاسمی
        بازاریابی یکی از موضوعات مهم جهت حفظ بقا و توسعه سازمان ها و موسسات می باشد و دستیابی به بازارهای هدف یکی از مهمترین دغدغه های مدیران است. هدف تحقیق حاضر، برنامه ریزی و تدوین استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران؛ به عنوان نمایندگی خودرو سواری مرسدس بنز بوده ، تحقیق حاضر چکیده کامل
        بازاریابی یکی از موضوعات مهم جهت حفظ بقا و توسعه سازمان ها و موسسات می باشد و دستیابی به بازارهای هدف یکی از مهمترین دغدغه های مدیران است. هدف تحقیق حاضر، برنامه ریزی و تدوین استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران؛ به عنوان نمایندگی خودرو سواری مرسدس بنز بوده ، تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می باشد و جامعه آماری آن ، مدیران، معاونین و کارشناسان بخش فروش و بازاریابی شرکت ستاره ایران در تابستان سال 1395 به تعداد 55 نفر و تعداد نمونه ها 48 تن بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه بندی بوده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه، جمع آوری و از طریق نرم افزارSPSS مورد بررسی قرارگرفت. بررسی داده ها، نشان داد که گویه " تغییرات در ساختار شرکت ستاره برای رفع بوروکراسی اداری" در اولویت اول نقاط قوت، گویه " اختصاص بودجه سالیانه برای فعالیت های بازاریابی " در اولویت اول نقاط ضعف، قرار داشته است. همچنین گویه" روابط و تعاملات بین المللی معقول و مناسب با دیگر کشورها و کشور سازنده " در اولویت اول فرصت ها و گویه " تغییرات مداوم نرخ ارز و اثرات آن" در اولویت اول تهدیدات قرار دارد. بر اساس نتایج؛ استراتژی غالب بازاریابی شرکت ستاره ایران، استراتژی های تهاجمی تعیین گردید. در پایان با توجه به نتایج حاصله، استراتژی های چهارگانه تهاجمی، تدافعی، رقابتی(اقتضائی) و محافظه کارانه(انطباقی)، پیشنهاد گردید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - پیش بینی رابطه انتظار از ازدواج بر اساس جهت گیری مذهبی و سبک های دلبستگی
        الهه خوشنویس
        این مطالعه با هدف پیش‌بینی رابطه انتظار از ازدواج بر اساس جهت‌گیری مذهبی و سبک‌های دلبستگی دانشجویان انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در نیمسال اول (95-1394 )بود.که از بین آنها182 نفر با روش نمون چکیده کامل
        این مطالعه با هدف پیش‌بینی رابطه انتظار از ازدواج بر اساس جهت‌گیری مذهبی و سبک‌های دلبستگی دانشجویان انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در نیمسال اول (95-1394 )بود.که از بین آنها182 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس انتظار از ازدواج جونز و نلسون (۱۹۹۶)، مقیاس جهت‌گیری مذهبی آلپورت (1978) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور (۱۹۸۷) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش همبستگی و رگرسیون چند متغیری سلسله مراتبی انجام پذیرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین جهت گیری مذهبی درونی وسبک‌ دلبستگی ایمن وانتظار واقع بینانه از ازدواج رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. هم‌چنین بین جهت‌گیری مذهبی درونی و انتظار بدبینانه از ازدواج رابطه منفی و معنادار و بین سبک‌های دوسوگرا و اجتنابی، انتظار بدبینانه از ازدواج رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که جهت‌گیری مذهبی درونی و سبک دلبستگی ایمن قادر به پیش‌بینی انتظار از ازدواج واقع بینانه و جهت‌گیری مذهبی بیرونی و سبک‌های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا قادر به پیش‌بینی انتظار از ازدواج بدبینانه می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه سخت کوشی وکمال‌گرایی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان تبریز
        شمسی جوان هوشیار شعله لیوارحانی
        هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه سخت کوشی و کمال‌گرایی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است .روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی – همبستگی بوده و از نظر هدف کاربردی می-باشد.جامعه‌ آماری‌ تحقیق‌ حاضر عبارتست‌ از کلیة‌ دان چکیده کامل
        هدف مطالعه حاضر تعیین رابطه سخت کوشی و کمال‌گرایی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است .روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی – همبستگی بوده و از نظر هدف کاربردی می-باشد.جامعه‌ آماری‌ تحقیق‌ حاضر عبارتست‌ از کلیة‌ دانشجویان پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان تبریز به تعداد 500 نفر می‌باشد .بر اساس‌ جدول مورگان حجم‌ نمونه‌ 217 نفر مشخص و با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شده است.ابزار جمع‌آوری‌ اطلاعات‌ در این‌ پژوهش‌ دو پرسشنامه‌ سخت کوشی کوباسا می‌باشد که دارای 50 سوال دارای سه بعد تعهد ، کنترل و مبارزه طلبی است ، کمال‌گرایی هویت و فلت ۳۰ سوالی و در طیف لیکرت می‌باشد و در خصوص پیشرفت تحصیلی از معدل پایان ترم دانشجویان استفاده شده است. برای‌ سنجش میزان‌ روایی‌ ابزار پژوهشی از روایی صوری استفاده شده و در خصوص پایایی ابزارها ، پرسشنامه روی سی نفر از اعضاء جامعه که بطور تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ میزان پایایی متغیر سختکوشی 78% و کمال‌گرایی 87% محاسبه گردید.نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سختکوشی ، تعهد ، کنترل و مبارزه طلبی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین بین کمال‌گرایی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی دار و معکوسی وجود دارد . نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد سختکوشی و کمال گرایی به میزان 41% درصد پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی
        علیرضا محمدی نژاد گنجی امینه احمدی بهرام علیشیری زهرا طالب
        هدف این تحقیق تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارائه الگوی ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی بوده که با روش تحلیل عامل اکتشافی با دو گروه نمونه آماری شامل گروه خبرگان و متخصصان در مرحله اول برای شناسایی مولفه های اصلی و اعضای هیا چکیده کامل
        هدف این تحقیق تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارائه الگوی ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی بوده که با روش تحلیل عامل اکتشافی با دو گروه نمونه آماری شامل گروه خبرگان و متخصصان در مرحله اول برای شناسایی مولفه های اصلی و اعضای هیات علمی در مرحله دوم برای تایید مولفه های مستخرج شده انجام شد. بر پایه مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و همینطور 14 مولفه به همراه 98 گویه شامل: عدالت تدریس دروس، ارزشیابی، فضای مجازی، آشنایی با نرم افزارهای حرفه ای، غنی سازی شغلی، فعالیت های پژوهشی، نشر، فعالیت های مشاوره ای، فعالیت های مدیریتی، فعالیت های اجرایی، رشد حرفه ای، نوآوری، آشنایی با اصول تحقیق، و آشنایی با رویکردهای آموزش عالی شناسایی و مورد تایید قرار گرفت. در پایان به مقایسه نتایج تحقیق پرداخته و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح گردید. پرونده مقاله