تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلیرضا محمدی نژاد گنجی 1 , امینه احمدی 2 , بهرام علیشیری 3 , زهرا طالب 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: تحلیل عامل اکتشافی, زیرسازه استاندارد, مهارت حرفه ای, رسالت نسل چهارم آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق تعیین زیرسازه های استاندارد برای ارائه الگوی ارتقای مهارت های حرفه ای اعضای هیأت علمی براساس رسالت نسل چهارم آموزش عالی بوده که با روش تحلیل عامل اکتشافی با دو گروه نمونه آماری شامل گروه خبرگان و متخصصان در مرحله اول برای شناسایی مولفه های اصلی و اعضای هیات علمی در مرحله دوم برای تایید مولفه های مستخرج شده انجام شد. بر پایه مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای AMOS و SPSS و همینطور 14 مولفه به همراه 98 گویه شامل: عدالت تدریس دروس، ارزشیابی، فضای مجازی، آشنایی با نرم افزارهای حرفه ای، غنی سازی شغلی، فعالیت های پژوهشی، نشر، فعالیت های مشاوره ای، فعالیت های مدیریتی، فعالیت های اجرایی، رشد حرفه ای، نوآوری، آشنایی با اصول تحقیق، و آشنایی با رویکردهای آموزش عالی شناسایی و مورد تایید قرار گرفت. در پایان به مقایسه نتایج تحقیق پرداخته و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح گردید.
The aim of the present research was to Determine of Standard Infrastructure for The presentation of the faculty members' professional skills promotion model based on the fourth generation higher education mission. The study was done based on exploratory research with two statistical sample groups including specialists and experts who were to identify the main factors, and Faculty Members to confirm the reduced factors. In the study, based on the structural equation modeling and using AMOS and SPSS, factors along with 98 items were recognized and approved. Justice in teaching courses, evaluation, cyberspace, familiarization with professional software, job enrichment, research activities, publishing, consulting activities, management activities, executive activities, professional growth, innovation, familiarity with research principles, and familiarity with higher education approaches . In the end, the results of the research were compared and suggestions were made. Standard Infrastructure, Professional skill, Exploratory Factor Research, Mission of the fourth generation of higher education.
_||_