تعیین رابطه هوش موسیقیایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ی سوم مدارس ابتدایی منطقه کهریزک سال تحصیلی 96-95
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیآمنه مالمیر 1 , محمد عباسی 2 , سید یوسف صالحی 3
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان، فراهان، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد فراهان، دانشگاه آزاد اسلامی، فراهان، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان،فراهان،ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی", , ", هوش موسیقیایی", , ", هوش های چندگانه,
چکیده مقاله :
این پژوهش تلاش کوچکی در جهت تبیین رابطه ی هوش موسیقیایی دانش آموزان وپیشرفت تحصیلی آنان است. در پژوهش حاضر رابطه بین دو مولفه ی هوش موسیقیایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم دبستان منطقه کهریزک تبیین شده است واز جامعه آماری که 350 نفربوده است تعداد 181 نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی-همبستگی است. اطلاعات مربوط به متغیر های این تحقیق از آزمون هوش چند گانه گاردنر و یک پرشسنامه ی محقق ساخته و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات درسی دانش آموزان که در پایان سال تحصیلی کسب کرده اند، استفاده شده است. بعد از به دست آوردن داده ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نتایج نشان داد که مولفه ی هوش موسیقیایی رابطه مثبت و معناداری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. علاوه براین آزمون نشان داد که سطح تحصیلات والدین با هوش موسیقیایی فرزندان دارای ارتباط است. همچنین نتایج نشان داد که دانش آموزانی که مادران آنها خانه دار هستند از هوش موسیقیایی بالاتری برخوردارند.
Being one of the most critical principles in education, students’ individual differences indicate differences of their capacities, this requires a thorough understanding of students’ talents. This study is an attempt to determine the relationship of students’ musical intelligence with their educational progress. This study investigates this relationship at a primary school’s third grade in Karhrizak district, Tehran selecting 181 participants on a random sampling basis with a descriptive correlational approach. The relevant variables’ data was provided by Gardeners’ multiple intelligences test and research questionnaire. Student progress was measured by students’ average grade at the end of the school year. The regression analysis and Pearson correlation coefficient indicated that musical intelligence variable has a positive, significant relationship with students’ progress. The test also revealed parents’ educational level is associated with children’s musical intelligence; parents with higher educational attainment have kids with higher musical intelligence. Results also indicated that housewives’ kids tend to have higher musical intelligence. The results of regression analysis indicated an insignificant relationship between musical intelligence and parents’ jobs.
_||_