• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - چالش های فرهنگی مدیریت توسعه در ایران: پژوهش ترکیبی
        حسن دانایی فرد احمدعلی خائف الهی فرهاد سرباز کل تپه
        موضوع توسعه یافتگی و مباحث مربوط به آن نقشی اساسی و محوری را در جوامع انسانی بازی می‌کند. رسیدن به رویای شیرین توسعه یافتگی بدون مدیریت صحیح این فرآیند پیچیده و چند ساحتی ناممکن می‌نماید. مدیریت توسعه در ایران با چالش‌های عدیده‌ای روبرو است که شناخت این چالش‌ها از وظایف چکیده کامل
        موضوع توسعه یافتگی و مباحث مربوط به آن نقشی اساسی و محوری را در جوامع انسانی بازی می‌کند. رسیدن به رویای شیرین توسعه یافتگی بدون مدیریت صحیح این فرآیند پیچیده و چند ساحتی ناممکن می‌نماید. مدیریت توسعه در ایران با چالش‌های عدیده‌ای روبرو است که شناخت این چالش‌ها از وظایف اساسی پژوهشگران علاقمند به اعتلای این مرز و بوم است.هدف این پژوهش احصاء چالش‌های اصلی فرهنگی فرآروی مدیریت توسعه در ایران و اولویت‌بندی این چالش‌ها بر اساس میزان اهمیت آن‌هاست. پژوهش به صورت ترکیبی انجام شده که در مرحله کیفی از ابزار مصاحبه و در مرحله کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. با ارائه نوعی طبقه‌بندی از چالش‌های اصلی فرهنگی مدیریت توسعه در ایران، این عوامل از نظر درجه اهمیت نیز رتبه‌بندی شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل نقش استراتژیک دانشگاه‌ها و مراکز علمی در توسعة خوشه‌های صنعتی؛ مطالعة موردی خوشة صنعتی پلی‌اتیلن کرمانشاه
        مهرداد مدهوشی میلاد مرادی دیزگرانی
        خوشة صنعتی ترکیب منسجمی از متخصصین، سرمایة مخاطره پذیر، شرکت‌های با تکنولوژی برتر و زیرساخت‌های فیزیکی مناسب است که در مجاورت دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی و در یک محدودة جغرافیایی مشخص با یک مدیریت بازار محور، کالاها و خدمات دانش‌محور را تولید می‌ک چکیده کامل
        خوشة صنعتی ترکیب منسجمی از متخصصین، سرمایة مخاطره پذیر، شرکت‌های با تکنولوژی برتر و زیرساخت‌های فیزیکی مناسب است که در مجاورت دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی و در یک محدودة جغرافیایی مشخص با یک مدیریت بازار محور، کالاها و خدمات دانش‌محور را تولید می‌کند. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که به بررسی مهم‌ترین نقش‌ دانشگاه‌ها و مراکز علمی در توسعة خوشة‌ صنعتی پلی‌اتیلن کرمانشاه پرداخته شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل مدیران شرکت‌های فعال در خوشة صنعتی و اعضای هیئت علمی رشته های مرتبط به خوشۀ صنعتی پلی اتیلن در دانشگاه‌های استان کرمانشاه می باشد که کل جامعة آماری به ‌عنوان نمونه در نظر گرفته ‌شده است. همچنین ابزار گردآوری داده ها پرسشنامة محقق ساخته می باشد. تحلیل های آماری به‌وسیلة نرم افزارهای SPSSو AMOS انجام گرفت. یافته ها حاکی از آن است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی به‌واسطة‌ تربیت نیروی کار باکیفیت، تجاری‌سازی تکنولوژی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعة خوشة صنعتی پلی‌اتیلن کرمانشاه تأثیرگذار هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر تبلیغات سه بعدی بر تصمیم به خرید:نقش حضور در بین انواع طبقات محصولی (هندسی و مادی)
        کمال قلندری کامبیز حیدرزاده هنزائی
        با ایجاد تجارب مجازی آنلاین قانع کننده با محصولات، تبلیغ کنندگان می‌توانند به صورت بالقوه ارزش اطلاعات محصول ارائه شده را تقویت کنند، مصرف کنندگان را وارد یک تجربه خرید فعال نمایند، تعداد بازدیدکنندگان با ترافیک منحصر به فرد و تکراری را برای یک سایت افزایش دهند و نهایتا چکیده کامل
        با ایجاد تجارب مجازی آنلاین قانع کننده با محصولات، تبلیغ کنندگان می‌توانند به صورت بالقوه ارزش اطلاعات محصول ارائه شده را تقویت کنند، مصرف کنندگان را وارد یک تجربه خرید فعال نمایند، تعداد بازدیدکنندگان با ترافیک منحصر به فرد و تکراری را برای یک سایت افزایش دهند و نهایتاً یک مزیت رقابتی آنلاین ایجاد نمایند؛ بنابراین با پیشرفت‌های روزافزون در تکنولوژی رایانه، توسعه ی دانش جابجایی به سمت تجربه‌های آنلاین چند حسی تر امری ضروری به نظر می‌رسد؛ در نتیجه هدف از این مطالعه گسترش دانش مربوط به تجربه مجازی مصرف کننده با آزمون رابطه میان تبلیغات سه بعدی و تصمیم به خرید با توجه به نقش میانجی گری حضور در بین محصولات هندسی و مادی می‌باشد. برای آزمون فرضیه‌ها، آزمون‌های t نمونه مستقل انجام شد تا تفاوت‌های میانگین بین شرایط سه بعدی و دو بعدی برای هر یک از متغیرهای وابسته، مقایسه گردند. نهایتاً طی دو مطالعه جداگانه در محیط آزمایشی، نتایج به صورتی هماهنگ نشان می‌دهند که تبلیغات سه بعدی بیشتر از تبلیغات دو بعدی قادر به تقویت حس حضور هستند و به درجات مختلفی بر ابعاد تصمیم به خرید یعنی دانش محصولی، نگرش نسبت به برند و نیت خرید مصرف کنندگان تأثیر می‌گذارند. از طرفی چنین تجربه مجازی ای قادر به "دگرگون سازی" ویژگی‌های تجربه ای به ویژگی‌های جستجویی است و بدین وسیله ریسک ادراک شده قبل از خرید را در تجارت الکترونیک کاهش می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تنوع سازی تحقیقات مالی: از مالی سازی بسوی پایداری
        جمال طاوسی عبدالعلی کشته گر امین رضا کمالیان
        این مقاله قصد دارد تناقضات ظاهری را جهت پایدار سازی ساختار گفتمان سنتی، در حوزه مالی بررسی نموده و با ارائه یک طرح راهبردی برای تنوع بخشی به مالی آکادمیک، بر آنها غلبه نماید، این مطالعه از چهار بخش تشکیل شده است. در ابتدا مالی آکادمیک در طیف گسترده علوم اجتماعی مورد برر چکیده کامل
        این مقاله قصد دارد تناقضات ظاهری را جهت پایدار سازی ساختار گفتمان سنتی، در حوزه مالی بررسی نموده و با ارائه یک طرح راهبردی برای تنوع بخشی به مالی آکادمیک، بر آنها غلبه نماید، این مطالعه از چهار بخش تشکیل شده است. در ابتدا مالی آکادمیک در طیف گسترده علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و بر فرضیه‌های هستی شناختی، شناخت شناسی و روش شناسی تأکید شده است. در گام دوم، این مفروضات از طریق مباحثه‌های مربوط به پوزیتیویسم منطقی، هستی شناسی اجتماعی و کارکردگرایی که محدودیت‌های وحدت پارادایمی را در مالی آکادمیک به ارمغان می‌آورد تشریح شدند و نشان داده شد که این مفروضات نه تنها در زمینه مالی بلکه در رشته‌های دیگر نیز می‌توانند موضوع مباحثه قرار گیرند. در گام سوم، تنوع بخشی در مالی آکادمیک با رجوع به ساختار هستی شناختی تثبیت شده در گفتمان علمی مشخص شده است. استدلال این مطالعه بر این است که تنوع بخشی، فرآیندی است که از طریق آن، (i) تحقیقات مالی به سایر پارادایم‌های موجود در علوم اجتماعی بسط داده می‌شوند؛ (ii) استعاره‌های تحقیقی جدید درون پارادایم موجود تدوین می‌شوند؛ و (iii) قدرت حل مساله حاصل می‌شود. در گام چهارم، یک برنامه تحقیقاتی برای تنوع بخشی به مالی آکادمیک نیز ارائه شده است. این برنامه به موضوعات، فرضیات پارادایمی و سوالات تحقیق تقسیم بندی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - توسعه مدل تراکم در تحلیل پوششی داده‌های فازی
        علیرضا علی‌نژاد بهنام محمدبیگی
        در این پژوهش به توسعه مدل تراکم در تحلیل پوششی داده‌های فازی پرداخته می‌شود. برای رسیدن به کران‌های بالا و پایین برای مفاهیم کارایی، ورودی‌ها و خروجی‌ها می‌توان از امتیازات روش -برش که در تحلیل پوششی داده‌های فازی وجود دارد، استفاده نمود. همچنین در این پژوهش به بیان مفه چکیده کامل
        در این پژوهش به توسعه مدل تراکم در تحلیل پوششی داده‌های فازی پرداخته می‌شود. برای رسیدن به کران‌های بالا و پایین برای مفاهیم کارایی، ورودی‌ها و خروجی‌ها می‌توان از امتیازات روش -برش که در تحلیل پوششی داده‌های فازی وجود دارد، استفاده نمود. همچنین در این پژوهش به بیان مفهوم جدیدی از تراکم پرداخته می‌شود که این مفهوم نوین، تراکم را در دو حالت خوش‌بینانه و بدبینانه بررسی می‌نماید. در این مفهوم، حالت خوش‌بینانه، تراکم را در شرایطی بررسی می‌کند که واحد تصمیم گیرنده‌ی تحت بررسی با گرفتن کمترین ورودی ، بهترین خروجی را ارائه می‌دهد. همچنین حالت بدبینانه بیانگر شرایطی است که واحد تصمیم گیرنده تحت بررسی، با گرفتن بیش‌ترین ورودی، بدترین خروجی را ارائه می‌نماید. با استفاده از این دو حالت، تراکم در تحلیل پوششی داده‌های فازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه مدل ترکیبی چند هدفه دوسطحی برای مساله مدیریت موجودی یک فروشنده و چند خرده فروش با استفاده از دو الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه مبتنی بر پارتو
        مصطفی حسین نژادی علیرضا ایرج پور
        در این پژوهش یک مدل ریاضیVMI ارائه خواهد شد. یک هدف مبنی بر کاهش هزینه های موجودی کالاها در زنجیره تامین دوسطحی است و هدف‌های دیگر به دنبال توانمندسازی سیستم و کمک به تصمیم گیری در شرایط تقاضای احتمالی و زمان های تحویل احتمالی و همچنین افزایش سطح خدمت و کیفیت و نیز کاهش چکیده کامل
        در این پژوهش یک مدل ریاضیVMI ارائه خواهد شد. یک هدف مبنی بر کاهش هزینه های موجودی کالاها در زنجیره تامین دوسطحی است و هدف‌های دیگر به دنبال توانمندسازی سیستم و کمک به تصمیم گیری در شرایط تقاضای احتمالی و زمان های تحویل احتمالی و همچنین افزایش سطح خدمت و کیفیت و نیز کاهش هزینه های افزایش سطح خدمت خواهد بود. همچنین، برای کارایی بیشتر در مسائل دنیای واقعی محدودیت هایی مانند وجود کمبود و سطح خدمت، فضای انبار، بودجه، ظرفیت انتقال، و نیز تخفیف کلی خواهیم داشت. محموله ها غیرهمسان فرض شده و کمبودها به دو صورت پس افت و فروش از دست رفته در نظر گرفته می شوند. ازآنجا که مدل به دست آمده از نوع برنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی و اینکه مساله Np-Hard است، لذا باید از روش‌های حل فرا ابتکاری استفاده نمود. در آخر هدف این پژوهش ارایه مدل ریاضی مدیریت موجودی توسط فروشنده در زنجیره تامین در حالت هایی همچون یک خرده فروش - یک فروشنده، یک فروشنده – چند خرده فروش همراه با ارائه راه حل در شرایط عدم قطعیت و غیر همسان بودن محموله‌ها با مجاز بودن کمبود پس افت و فروش از دست رفته با تخفیف کلی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - یک مدل دوهدفه در مسائل مکان یابی تخصیص با استفاده از ترکیب رتبه بندی کامل بازه ای و SCBM
        ماجده کردجزی ابوالفضل کاظمی
        مدل های پوشش، کاربرد گسترده ای در مسائل دنیای واقعی دارند. با این وجود، یک رویکرد کلی، همیشه پاسخگو نیست؛ چرا که برخی از فرضیات مدل های پوشش به اندازه ی کافی، واقع بینانه نیستند. فرضیاتی از قبیل عدم دسترس پذیری خدمت دهندگان و تعویق خدمت رسانی در مواقع اضطراری، عدم قطعی چکیده کامل
        مدل های پوشش، کاربرد گسترده ای در مسائل دنیای واقعی دارند. با این وجود، یک رویکرد کلی، همیشه پاسخگو نیست؛ چرا که برخی از فرضیات مدل های پوشش به اندازه ی کافی، واقع بینانه نیستند. فرضیاتی از قبیل عدم دسترس پذیری خدمت دهندگان و تعویق خدمت رسانی در مواقع اضطراری، عدم قطعیت ناگزیر در مسائل دنیای واقعی و ارزیابی فاکتورهای بیشتر در زمان مشابه، فرضیاتی هستند که مدل های پوشش، اغلب با آن ها مواجه شده اما پاسخی برای آن ها نمی یابند. بنابرین چگونگی مواجهه با این فرضیات، همواره به عنوان یک سؤال مطرح بوده است. در این تحقیق، برای مواجهه با عدم دسترس پذیری خدمت دهندگان، از مدل پوشش پشتیبانی و برای مواجهه با شرایط عدم قطعیت، از مدل رتبه بندی کامل بازه ای بهره گرفته ایم. همچنین تلفیق این دو مدل، ما را قادر می سازد تا علاوه بر فاکتور پوشش، فاکتورهای دیگری مانند کارایی و هزینه را در زمان مشابه، ارزیابی کنیم. در انتها، به منظور بررسی و مقایسه نتایج، مدل پیشنهادی به ترتیب در مقیاس کوچک و بزرگ با استفاده از روش های دقیق و الگوریتم تکاملی ژنتیک حل شده است. نتایج، حاکی از آن است که مدل پیشنهادی علیرغم بررسی همزمان فرضیات اشاره شده، عملکرد مطلوبی داشته و هیچ یک از فرضیات، ناقض یکدیگر نیستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارزیابی کارآفرینی سازمانی در صنعت فرش ماشینی
        محمدرضا محرر کوچه باغی شهرام میرزائی دریانی
        هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کارآفرینی سازمانی در صنعت فرش ماشینی در دو شرکت فرش زمرد کاشان و ابریشم شمال است و جامعه آماری، کارشناسان هر دو شرکت است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی شامل 57 گویه، دربردارنده سوالاتی بر اساس عوامل فردی و عوامل سازمانی است . برای چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کارآفرینی سازمانی در صنعت فرش ماشینی در دو شرکت فرش زمرد کاشان و ابریشم شمال است و جامعه آماری، کارشناسان هر دو شرکت است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی شامل 57 گویه، دربردارنده سوالاتی بر اساس عوامل فردی و عوامل سازمانی است . برای روایی سنجی محتوایی پرسشنامه‌ها از نظرات اساتید دانشگاهی و متخصصان استفاده شده و برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی مولفه‌ها و پرسشنامه تایید شده است.پس از بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها بوسیله آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آماره های چولگی و کشیدگی،با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای، وضعیت عوامل فردی و عوامل سازمانی درهر دو شرکت به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آزمون تی نمونه مستقل، تفاوت وضعیت عوامل کارآفرینی در دو شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. برطبق یافته‌ها، در هر دو شرکت مولفه شخصیت پایین تر از حد متوسط بوده و به عنوان مانع کارآفرینی در هر دو شرکت محسوب می‌شود. از میان عوامل سازمانی، برای هر دو شرکت، تمام مولفه‌های سازمانی، بالاتر از حد متوسط بوده و هیچ مولفه ای به عنوان مانع کارآفرینی سازمانی شناسایی نگردید. پرونده مقاله