رابطه بین عوامل ساختاری و عوامل رفتاری نظام پیشنهادها با جذب مشارکت کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریتهاجر عابدینی 1 , ابراهیم گلشن 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران( عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: مشارکت, نظام پیشنهادات, عوامل ساختاری نظام پیشنهادات, عوامل رفتاری نظام پیشنهادات, آموزش وپرورش,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر، با هدف بررسی رابطه بین عوامل ساختاری و عوامل رفتاری نظام پیشنهادها با جذب مشارکت کارکنان در آموزش وپرورش انجام گرفته است. جامعه آماری، کارکنان آموزش و پرورش قزوین 521 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده که 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.به منظور دسترسی به اطلاعات لازم برای تحلیل متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه نظام پیشنهادات و جذب مشارکت استفاده شده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی شد.برای تعیین قابلیت اعتماد پایان نامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد که بر این اساس ضریب آلفای پرسشنامه نظام پیشنهادها 867/0 و پرسشنامه جذب مشارکت869/0به دست آمد که نشان از پایایی ابزار سنجش پژوهش است. جهت آزمون فرضیه های پژوهش ازمل یابی معادلات ساختاری ونرم افزار لیزرل 54/8استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که :عوامل ساختاری نظام پیشنهادات با ضریب مسیر 40/0- و آماره T به مقدار 31/5- رابطه منفی و معنادار با جذب مشارکت کارکنان دارد و عوامل رفتاری نظام پیشنهادات با ضریب مسیر 39/0- و آماره T به مقدار 60/5- رابطه منفی و معنادار با جذب مشارکت کارکنان در آموزش و پرورش قزوین دارد.
The present article aims to examine the relationship between structural and behavioral factors of the suggestion system with participation attracted of the employees in Qazvin province education. The statistical society, employees of Qazvin education, the number of 521 persons and sampling methods were simple random based on Cochran formula 221 persons selected as examples. In order to access of the necessary information for analysis of research variables, has been used two questionnaire of participation management questionnaire and suggestion system questionnaire that has been make by researcher. Validity of the questionnaire was the confirmation by using factor analysis. To determine the reliability of the questionnaires, was used the coefficient of cronbach's alpha. That based on, obtained Alpha coefficient of participation management questionnaire 0.869, and the suggestion system questionnaire 0.867, that is showing the reliability of research measurement. To test the hypothesis of research were used structural equations modeling(SEM) and LISREL software .The results of this study showed that: Behavioral factors suggestion system with path coefficient (-0.39 ) and t-statistics (-5.60) has a negative relationship with the participation absorption of the employees in Qazvin province education. Also structure factors suggestion system (Apart from organizational formality) with path coefficient (-0.40) and t-statistics (-5.31) has a negative relationship with the participation absorption of the employees in Qazvin province education.
_||_