بررسی همراستایی هوش رقابتی و عملکرد کارکنان در برنامهریزی توسعة منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریتاحمدعلی یزدان پناه 1 , نسیم پیرعلائی 2
1 - استادیار ، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، گروه پژوهشهای آماری وفناوری اطلاعات ، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت ، تهران، ایران
کلید واژه: عملکرد کارکنان, هوش رقابتی, مولفههای هوش رقابتی, برنامه ریزی توسعه منابع انسانی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه همراستایی هوش رقابتی و عملکرد کارکنان در صنایع دارویی کشور می باشد. به دلیل گسترده بودن جامعه، تعیین دقیق تعداد نمونه مورد نیاز، مشکل خواهد بود، لذا با فرض نامحدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری جدول مورگان استفاده شده است که 108 نفر به عنوان نمونه آماری در سطح شرکت دارویی تروپیکال کیش انتخاب گردیده است. در این پژوهش، سعی شده است از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده گردد برای گردآوری اطلاعات مربوط به هوش رقابتی، پرسشنامه ای محقق ساخته بر اساس مؤلفههای حاصل از مرور ادبیات تحقیق توسط پژوهشگران تدوین شد و پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونه آماری تحقیق قرار گرفت. پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ بیانگر وجود پایایی بالای 70 درصد میباشد. طبقه بندی و تفسیر دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. در این تحقیق با توجه به مدل پژوهش چهار بعد همراستایی هوش رقابتی با آگاهی تجاری، همراستایی هوش رقابتی با آگاهی از وضعیت رقبا، همراستایی هوش رقابتی با آگاهی فناوری و تکنیکی و همراستایی هوش رقابتی با آگاهی راهبردی و اجتماعی مد نظر قرار گرفته است که بر اساس سوالات تحقیق از طریق نرم افزار SPSS مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج تحلیل های آماری، بیانگر شدت ارتباط همراستایی هوش رقابتی و ابعاد آن با ابعاد عملکرد کارکنان است که بر ابعاد تحقق استراتژی به عنوان متغیر میانجی این پژوهش تأثیر قابل ملاحظه ای را نشان میدهد.
The Aim of this research is survey the alignment of competitive intelligence and personnel’s performance in the pharmaceutical industry in Iran. Because of extensive population, determining the required sample size, would be difficult. Therefore, by the assumption of indefinite population, Morgan sampling methods were used. 108 people were selected as statistical sample in KISH tropical pharmaceutical company. In this study, it has been used of descriptive survey method. To gather competitive intelligence information, a questionnaire was pontificated based on the literature review Elements and then, the validity and reliability were measured. The reliability of study was over %70. In this survey, descriptive statistic was used for classification and interpretation of data and to testing the assumptions, it used of Pearson Correlation Test. The results of statistical analysis show the relevance intensity between competitive intelligence and its dimensions and personnel’s performances. This result affect on the strategy as moderator variable in the research.
_||_