بررسی میزان تاثیر فرآیند مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در شرکتهای ساختمانی و انبوهسازی
محورهای موضوعی : مدیریتحسام زندحسامی 1 , اعظم تاریان درونکلا 2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد قزوین ، گروه مدیریت صنعتی ، قزوین، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، قزوین ،ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: نوآوری سازمانی, فرایند مدیریت دانش, بکارگیری دانش, توزیع و تسهیم دانش, گردآوری دانش,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به تغییرات سریع تکنولوژیکی و سرعت فزاینده خلق و توسعه دانش و تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به کارهای دانشی، کاربرد مدیریت دانش در سازمانها به طور روز افزون اهمیت یافته است. در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهمترین عامل برای بقای شرکتها و منبع مهمی برای رقابتپذیری بسیاری از سازمانهای پیشرو شناخته شده است. برای همین در این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی و تعیین سهم نسبی هر یک از مولفههای مدیریت دانش در پیشبینی و تبیین نوآوری سازمانی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران شرکتهای ساختمانی ثبت شده در انجمن شرکتهای ساختمانی و انبوهسازی استان تهران میباشند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه با نمونهای از250 نفر جامعه آماری، جمع آوری گردید. اعتبار شاخصها و مدل پژوهش با تست CVR و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهند؛ رابطه معناداری بین مدیریت دانش و مولفههای آن با نوآوری سازمانی، وجود دارد و مولفه بکارگیری دانش بیش از دو مولفه توزیع و تسهیم دانش و نیزگردآوری دانش بر نوآوری سازمانی تأثیر مستقیم و مثبتی دارد.
Nowadays, due to rapidly changing technology and rapidly growing creation and development of and changing nature of organization activities to knowledge activities, application of knowledge management in organizations has become increasingly important. In addition to knowledge, innovation as the most important factor for survival of organizations and is an important source of competitiveness for many organization. For this reason, This study assesses the relationship between knowledge management process and organizational innovation, and analyzes the effect of each component of knowledge management process and organizational innovation. The aim of this present study is functionality and in terms of the method is descriptive survey. The population of this research consisted of top and middle managers of patented construction companies in Association of Construction Companies and mass in Tehran. Data were collected by using questionnaire with a sample of over 250 persons of population. computing indexes validity by CVR test and for computing indexes reliability Cronbach's alpha index were used. The results confirm that there is a significant relationship between Knowledge management process and its components to organizational innovation and also knowledge Applying More than two-component knowledge sharing, and knowledge acquisition has a direct and positive impact on organizational innovation.
_||_