تأثیر تناسب خودپنداره، ذهنی کارکردی و تعلق عاطفی بر وفاداری مشتریان
محورهای موضوعی : مدیریتسارا مهربان 1 , احمد راه چمنی 2 , مرضیه ساکی 3
1 - کارشناسی ارشد ،گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد یار ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ،ایران(عهدهدار مکاتبات)
3 - کارشناسی ارشد ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: وفاداری, تعلق عاطفی, تناسب خود, ذهنی کارکردی,
چکیده مقاله :
وفاداری مشتری نوعی تعهد عمیق و درونی است که منجر به خرید مجدد یا استفاده مجدد از یک محصول یا خدمت خاص است، با وجود این، اثرات تناسب خود و موقعیتی به صورت بالقوه بر روی تغییر رفتار مشتری تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر مشخص کردن تأثیر تناسب خودپنداره، ذهنی کارکردی و تعلق عاطفی بر وفاداری مشتریان بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ در سطح مناسبی قرار داشت. تعداد 400 نفر از شهروندان منطقه 5 شهر تهران نمونه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که روش نمونهگیری در دسترس(اتفاقی) بوده است. یافتههای پژوهش پس از تحلیل مسیر نشان داد که تناسب خود بر ذهنی کارکردی و تعلق عاطفی اثر معناداری می گذارد و همچنین ذهنی کارکردی و تعلق عاطفی نیز بر وفاداری مشتریان تاثیر معناداری گذاشته است.
As a kind of internal, deep commitment, customer loyalty leads to the re-purchase or reuse of a particular product or service. However, the self-congruity and position potentially affect customer behavior change. The this study is aimed at examining the effect of Self- Congruity, functional image and emotional attachment on customer loyalty. The study is a correlation one ,using a questionnaire to collect data. The content validity of the questionnaire was found to be acceptable, based on the comments of experts, academic professors and expert experts. The Cronbach's alpha results showed the acceptable level of the reliability of the instrument. The sample of the study was made up of a total of 400 residents who live in Tehran's 5th district .They were selected, using convenient random sampling. Based on the path analysis conducted on the results of this study, self-congruity has a significant effect on functional image and emotional attachment. Moreover, functional image and emotional attachment have significant effect on customer loyalty.
_||_