تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: استراتژی, تجارت الکترونیک, شرکت های کوچک و متوسط, صنایع غذایی استان قزوین,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تبیین تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات و داده ها، توصیفی- پیمایشی است، که اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای به وسیله فیش برداری و داده های مورد نیاز از طریق مطالعات میدانی به وسیله پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری، مدیران شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین بودند، که براساس جدول مورگان، 194 نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم درون خوشه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در رابطه با جمعیت شناختی، از آمار توصیفی و در رابطه با آزمون فرضیه ها، از آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد، متغیر پشتیبانی شرکت با ضریب 79/0 بیش ترین تاثیر را بر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک و متغیر سودمندی ادراکی با ضریب 70/0 بیش ترین تاثیر را بر پذیرش تجارت الکترونیک دارد. همچنین، متغیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک با ضریب 87/0 بر پذیرش آن، تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this research is to determine the effects of strategic values of e-commerce on adopting e-commerce in Qazvin SMEs, food industry. This research, regarding the purpose is applied and regarding the information and data collection method is descriptive-survey, that the need information gathered through library studies by note taking and the need data gathered through fieldwork studies by questionnaire. The statistical populations were the managers of small and medium-size companies of food industry, that by using the Morgan table, 194 samples studied through simple random sampling method proportionate to the intra-cluster size. For data analysis, about demographic used the descriptive statistic and about hypothesizes test used the inferential statistic. The results showed, the enterprise support variable with the 0.79 factor has the most effect on strategic values of e-commerce and the perceived usefulness variable with the 0.70 factor has the most effect on e-commerce adoption. In addition, strategic values of e-commerce variable with the 0.87 factor have positive and meaningful effects on its adoption.