بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرفی سبز پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران(عهده دار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: تمایل به پرداخت, ارزشهای مصرفی, مصرف پایدار, تمایل رفتاری,
چکیده مقاله :
تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف پس از رشد جمعیت و شهرنشینی، همچنین تغییرات ایجاد شده در شرایط آب وهوایی و منابع کره زمین، لزوم بازنگری در برنامههای تولید و مصرف را نمایان ساخته است؛ در این میان، تولید و مصرف محصولات سبز به جای محصولات معمولی، یکی از راههای حفظ منابع و محیط زیست برای نسل آینده به شمار میرود. در این پژوهش، ادراک ارزش مصرفی به عنوان محرکهای مصرف محصولات سبز و همچنین تمایل به پرداخت بهای بیشتر سبز شناخته شده است. در مدل پژوهش نگرش زیست محیطی، عوامل زمینه ای و نوجویی مصرف کننده ساختار اولیه مدل را تشکیل داده اند و ادراک ارزش مصرفی به عنوان متغیرهای میانجی آزمون شده اند. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. اعضای نمونه آماری این پژوهش، 390 نفر از مصرف کنندگان محصولات سبز فروشگاههای رفاه شهر تهران بودند که از طریق پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفتند. جهت بررسی فرضیات تحقیق از مدل سازی ساختاری (SEM) استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد متغ
Changing lifestyle and consumption pattern being the aftermath of population and urbanization growth, is putting a strain on environment and sustainable development. When concerns increase, consumption behavior and production program might be the way of protecting environment and resources for next generation. The consumption value perceptions are identified in the study as the drivers of sustained green product consumption and intention to pay the green price premium using the theory of consumption values. Environmental attitude, contextual factors and consumer innovativeness are included as the first-order constructs. Research method is descriptive survey. Data was collected randomly through390 people of Tehran people based method using structured questionnaires. Structural equation modeling (SEM) was applied for testing the hypothesized model. Results co
_||_