بررسی چالش های پیاده سازی BPR(مهندسی مجدد فرایندهای کسب وکار) در سازمان های دولتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریتمحسن خون سیاوش 1 , مهتاب محمدی 2
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری – دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
کلید واژه: مهندسی مجدد فرایندهای کسب وکار (BPR), ویژگی های سازمان های دولتی, چالش های انسانی و تکنیکی در روند پیاده سازی BPR, بهترین اقدامات,
چکیده مقاله :
BPR روشی است برای بهبود کامل در عملکرد با استفاده از منابع، به گونه ای که حداکثر ارزش افزوده در فعالیت های سازمان به دست آید شود. در مهندسی مجدد، فعالیت های هزینه بر در سطح فرآیندها و یا کل سازمان، به حداقل میرسد. مزایای استفاده از BPR در بخش خصوصی کاملاً شناخته شده است، اما تحقیقات کمی در زمینه استفاده از آن در بخش دولتی واینکه چه طور میتوان آن را در ادارات دولتی پیاده کرد، صورت گرفته است. هدف این کار پژوهشی، بررسی تأثیرات و ویژگی های سازمان های دولتی و میزان اثرگذاری آن بر موفقیت اجرای BPR و هم چنین رفع چالش های پیش بینی شده (چالش های انسانی و تکنیکی) در روند پیاده سازی BPR در سازمان های دولتی میباشد. در این تحقیق میخواهیم ثابت کنیم که آیا توجه به شرایط و ویژگی های خاص سازمان های دولتی بر اجرای موفقیتآمیز BPR در این سازمان ها تأثیرگذار است یا خیر. و همچنین پیش بینی ما بر این اساس است که در خلال اجرای BPR مسائلی ایجاد میشوند که ما این مسائل را به دو دسته انسانی و تکنیکی تقسیم کردیم و برای حل این چالشها دو راه حل پیشنهاد میکنیم: برای حل چالشهای انسانی باید عوامل تأثیر گذار بر نیروی انسانی را در رابطه با BPR مورد توجه قرار دهیم و برای حل چالش های تکنیکی باید از بهترین اقدامات استفاده نمود تا این مشکلات را بتوانیم از پیش روی برداریم.
Business Process Reengineering (BPR) is an approach to using sources so that maximum added value for the company may be achieved. Likewise, costly activities in performance procedures or in the whole company will be reduced to the minimum level as a result of BRP. BPR usage and its advantages are well identified and appreciated in the private sector. However, there is an information gap concerning implementation of BRP in public sector and government organization. Accordingly, the present study attempts to investigate the effect of public sector on the success of BPR performance and settling the predictable challenges including human and technical categories in the process of BPR performance in governmental organizations. Attempts are made to explore whether paying attention to special features of governmental organization have any effect on BPR performance in such organizations, as typically predicted by experts. Two types of problems may emerge in the process of BPR implementation; human resource problems and technical problems. To solve them, the researchers present two corresponding solutions. That is to solve human challenges, special attention must be paid to the factors affecting human resources and influencing BPR. To solve technical challenges, BEST PRACTICES are introduced.