بررسی میزان تأثیر بازخورد نتایج ارزیابی عملکرد 360 درجه مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سالهای 1391 و 1393
محورهای موضوعی : مدیریتمهرزاد لطفی 1 , نرجس السادات نسبی 2
1 - دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گروه رادیولوژی، شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران، واحد پردیس البرز، گروه مدیریت، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: مدیران, مدل ارزیابی 360درجه, بازخورد, مافوقان, همطرازان, زیردستان,
چکیده مقاله :
دنیای کسب و کار کنونی، بیشک دنیای سازمانهاست و متولیان اصلی ایجاد، اداره و توسعه سازمانها، انسانها هستند. در میان این انسانها، جایگاه و نقش مدیران بهعنوان طراحان، هدایتگران و ادارهکنندگان اصلی سازمان بر کسی پوشیده نیست و بهکارگیری نظامهای مؤثر انتخاب، جذب، نگهداشت، ارزیابی و توسعه آنان از جایگاه مهم و ویژهای برخوردار است. این پژوهش طولی و مداخلهای با هدف تعیین میزان تأثیر بازخورد نتایج ارزیابی عملکرد 360 درجه مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سالهای 1391 و 1393 پایهریزی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 7 مدیر بوده و جمعاً 418 پرسشنامه تکمیل گردیده است. هر مدیر توسط خود، مافوقان، همکاران و همطرازان و زیردستان مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها، وضعیت هر مدیر را در مرحله اول و دوم نشان داد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، در مرحله اول اختلاف آماری معناداری را بین نتایج خودارزیابی مدیران و دیگر گروهها نشان نداد اما در مرحله دوم، بین نتایج حاصل از خودارزیابی و ارزیابی دیگر گروهها اختلاف آماری معنادار مشاهده گردید. در نهایت نتایج نشان داد که ارائه بازخورد نتایج بر عملکرد مدیران تأثیر داشته است.
It is undoubtedly, the today business world is the world of organizations and custodians of organizations’ creation, management and development, are human. Among humans, the role of managers as designers, navigator and administrators of the organization is no secret, so effective application of the system of selection, recruitment, retention, evaluation and development of them is important and special. This longitudinal and intervention study is based to determine the effect of 360-degree feedback evaluation in Shiraz University of Medical Sciences managers in 2012 and 2014. The study sample consisted of a total of 7 Managers and 418 questionnaires have been completed. Each manager were evaluated by himself, superiors, colleagues and subordinates. Data Analysis showed the status of each manager in the first and second stages. In first stage, results of one-way ANOVA test showed no statistically significant difference between the results of the managers and others, but in the second stage, significant differences were observed. Consequently, the results showed that result feedback have had an impact on performance.