بررسی تطبیقی تأثیر کیفیت خدمات، تصویر شرکت و رضایت بر نیات رفتاری مشتریان
محورهای موضوعی : مدیریتنرگس دلافروز 1 , علی قلیپور سلیمانی 2 , آرمین گلی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - دانشجوی دکتری، واحد بینالملل قشم، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: رضایت مشتری, کیفیت خدمات, تصویر شرکت, نیات رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی تأثیر کیفیت خدمات، تصویر شرکت و رضایت بر نیات رفتاری مشتریان در بانک های دولتی و خصوصی استان مازندران است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک های دولتی (سپه، ملی و کشاورزی) و بانک های خصوصی (پاسارگاد، سامان و قوامین) در استان مازندران و در چهار شهرستان (تنکابن، رامسر، عباس آباد و چالوس) است. بر این اساس، 384 مشتری از دو جامعه آماری مشتمل بر 192 نمونه از میان مشتریان بانک های دولتی و 192 نمونه نیز از میان مشتریان بانک های خصوصی از طریق روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده اند. داده ها به وسیله پرسش نامه گردآوری شده و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS 18 مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که کیفیت خدمات، رضایت مشتریان و تصویر شرکت بر نیات رفتاری در بانک های خصوصی مؤثر هستند؛ اما در بانک های دولتی تنها رضایت مشتریان بر نیات رفتاری مؤثر است. بررسی مقایسه ای بانک های دولتی و خصوصی نشان دادند که تأثیر مستقیم کیفیت خدمات بر رضایت و تأثیر مستقیم رضایت بر نیات رفتاری در بانک های دولتی بیشتر از بانک های خصوصی بوده است، اما تأثیر مستقیم کیفیت خدمات بر تصویر شرکت در بانک های خصوصی بیشتر از بانک های دولتی بوده است.
The main purpose of this study, comparative study are the impact of service quality, corporate image and customer satisfaction on behavioural intentions in the public and private banks. The population in This research are the customers of the public banks (Sepah, Meli and Keshavarzi) and the private banks (Pasargad, Saman and Ghavamin) in Mazandaram and in four cities (Tonekabon, Ramsar, Abbas abad and Chaloos). In this regard, 384 customer from two statistical communities among them 192 samples from public banks and 192 samples from private banks were selected by available cluster random sampling method. data collection instrument was questionnaire, and using structural equation modeling by AMOS 18 software was used for analysis the data. The results indicate that service quality, customers satisfaction and corporate image on behavioural intentions are effective. But the state banks only customers satisfaction on behavioral intentions is effective. comparative study of the public and private banks showed that the direct impact of service quality on satisfaction and the direct impact of satisfaction on behavioural intentions in the public banks are more than the private banks but the direct impact of service quality on corporate image in the private banks is more than the public banks.
_||_