بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی با استفاده از مدل گلوب
محورهای موضوعی : مدیریتمحسن قدمی 1 , پریسا علی نیای لاکانی 2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاهآزاداسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: فرهنگسازمانی, 1استراتژی سازمانی2, مدل گلوب3,
چکیده مقاله :
فرهنگ سازمانی پیش برنده الگویی از ارزشهای مشترک، اعتقادها و عادت ها و هنجارها در سازمان میباشد که بر استراتژی سازمان تأثیرگذار است. در عصر دانایی، با افزایش نوآوری و توسعه بازارهای نوظهور، رواج فناوری های برتر و زنده و گسترش کسب و کار الکترونیکی، شرط توفیق، بهرهگیری از فرصتها و رویارویی با چالشهای پیشرواست. تمام این موارد ایجاب مینماید که فرهنگسازمانی و استراتژی آن به خوبی شناخته و بررسی شوند تا بتوان با شناخت فرهنگ و همسویی آن با استراتژی های مناسب در سازمان در دنیای رقابتی پیروز گردید. این پژوهش رابطه فرهنگسازمانی با استراتژیهای سازمان در شرکت راهسازی گوهررود مورد بررسی قرار گرفته است که در این رابطه یک مدل مفهومی ارائه شد و جهت آزمون آن یک فرصیه اصلی با عنوان رابطه فرهنگ با استراتژی و چهار فرضیه جانبی رابطه فرهنگ با جهانی شدن، رابطه فرهنگ با مشتری مداری، رابطه فرهنگ با مدل های چندوجهی کسب و کار و رابطه فرهنگ با اشتراک مساعی در سازمان تدوین و مورد بررسی قرار گرفت که سه فرضیه اول با امتیاز بالا و فرضیه آخر با امتیاز بسیار ضعیف مورد تایید قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق کارکنان شاغل در سازمانهای گوهر رود و شرکتهای تابعه آن میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است که روایی و پایایی آن سنجیده شد. در مرحله اول 317 پرسشنامه در سطح کارکنان شرکت و در مرحله دوم 30 پرسشنامه در سطح مدیران عالی توزیع گردید. این پژوهش شامل یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه جانبی میباشد. برای ارزیابی فرهنگسازمانی از مدل پیشنهادی گلوب استفاده گردید. با استفاده از تحلیل پرسشنامه اول مشخص شد که فرهنگ غالب سازمان مورد مطالعه فرهنگ مشارکتی میباشد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی سازمان بیشتر از میزان متوسط میباشد، پیشنهاد گردید با توجه به بالا بودن میزان تفاوت قدرت در سازمان گوهررود، شاخص هایی برای شناسایی و کاهش آن در سازمان شناسایی گردد.
Organizational culture, promoter pattern of shared values, beliefs and customs and norms are in the organization that affect to organizational strategy. In the knowledge age, with increased innovation and development of emerging markets, promoting live and advanced technologies and expansion of e-business, condition for success is to take advantage of the opportunities and to face ahead challenges. All of these cases require that the organizational culture and its strategy be well known and investigated so by knowing the culture and its attunement with appropriate strategies in organization won in a competitive world. This study is a relationship between organizational culture and organizational strategies in Gohar Rood Road Building Company that in this respect was presented a conceptual model and in order to that's test, one main hypothesis with title relationship between culture and strategy, and four lateral hypothesis, relationship between culture and globalization, relationship between customer-oriented and culture, relationship between culture and many-sided business models, and the relationship between culture and synergic, was investigated and formulated in organization that in the first three hypothesis with high points, and the final hypothesis were confirmed by a very poor point. Research method is descriptive- survey, Statistical population of research is employees working in the Gohar Rood organizations and its subsidiaries. Data collection tool in this research is the questionnaire that was measured its reliability and validity. In the first stage, 317 questionnaires at the level of company employees, and second stage, 30 questionnaires at the level of top managers were distributed. This research is included of one main hypothesis and four lateral hypotheses. To assess organizational culture was used of Globe proposed model. Using the analysis of the first questionnaire, it was found that the organization dominant culture is under study of participatory culture. Also results showed that the relationship between organizational culture and organizational strategy is higher than average, it was offered according the high power difference level in Gohar Rood organization, are identified indicators for identification and its reduction in organization.