نقش رهبری خدمت گزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنانسازمان امور مالیاتی استان گیلان
محورهای موضوعی : مدیریتسعید باقرسلیمی 1 , حمیدرضا رضایی کلیدبری 2 , اکبر حسن پور 3
1 - دانشکده علوم انسانی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - دانشکده علوم انسانی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: رهبری خدمت¬گزار, اعتماد سازمانی, شخصیت¬گرایی, مردم¬گرایی, وظیفه¬محوری, فرایندمحوری,
چکیده مقاله :
در بسیاری از کشورهای جهان اعتماد کارکنان بخش عمومی به سازمان ها رو به کاهش بوده و یکی از سازوکارهایی که باعث ارتقای اعتماد در این سازمان ها می شود، به کارگیری رهبری خدمت گزار است. برای بررسی این موضوع مقاله حاضر درجهت اهدافی شکل گرفته که عبارتند از: سنجش میزان رهبری خدمت گزار و اولویت بندی ابعاد آن از لحاظ میزان اثرگذاری بر اعتماد، همچنین سنجش میزان اعتماد کارکنان ادارات امور مالیاتی استان گیلان. برای دستیابی به این اهداف، این پرسش مطرح شده که آیا میان سبک رهبری خدمت گزار و ایجاد جو اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ جهت پاسخگویی به این پرسش محققان مدلی طراحی کردند و با استفاده از روش توصیفی همبستگی فرضیه های حاصله را مورد آزمون قرار دادند. هر یک از مفاهیم تحقیق، عملیاتی شده و به کمک پرسشنامه، داده ها جمع آوری گردیدند. نتایج تحلیل ها بیانگر تایید فرضیه ها است و نشان می دهد که بین ابعاد رهبری خدمت گزار و ایجاد اعتماد در ادارات امور مالیاتی استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین ابعاد و مولفه های تحقیق از لحاظ میزان مطلوبیت رتبه بندی و بر اساس آن پیشنهاداتی ارایه گردیده است.
Public employee's trust in organizations in many countries is declining and one of mechanisms that may improve trust in these organizations is using servant leadership. Accordingly, the present paper aimed to include servant leadership measurement and prioritize its dimensions in terms of impact on trust, and measurement of trust in Tax Affairs Offices of Guilan province. To achieve these goals, the question is raised whether there is any significant relationship between servant leadership style and establishing trust in the organization under study. To answer this question, the researchers designed a model, and using a correlation-descriptive model, probed the corresponding hypotheses. Each of the concepts were operationalized and the data were collected using a questionnaire. Data analysis confirmed the hypotheses and showed a significant relationship between servant leadership dimensions and establishing trust in Tax Affairs Offices of Guilan province. The desirability of the dimensions and components of research were ranked and based on the ranking recommendations are presented.