اثر وجود برنامهریزی استراتژیک بر سودآوری شرکتهای صنایع غذایی مشهد
محورهای موضوعی : مدیریتپریسا علیزاده 1 , حسین محمدی 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: سودآوری, صنایع غذایی, برنامهریزی استراتژیک, جورسازی, اثرات درمان,
چکیده مقاله :
دستیابی شرکت به اهداف مورد نظر و اثربخشی و کارایی آن تا حد قابل ملاحظه ای به برنامه ریزی استراتژیک شرکت وابسته است. برنامه ریزی استراتژیک یک چارچوب برای مدیریت چشم انداز آتی فراهم می کند. از سوی دیگر یک همبستگی قوی بین وجود برنامه ریزی استراتژیک و عملکرد نهایی شرکت وجود دارد. با توجه به اهمیت صنایع غذایی در اشتغال، ارزش افزوده و سرمایه گذاری، بررسی سودآوری و عوامل مؤثر بر وجود برنامه ریزی استراتژیک برای دستیابی هرچه بیش تر مدیران به اهداف مورد نظر این صنعت ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه ابتدا عوامل مؤثر بر وجود برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از الگوی پروبیت و رهیافت جورسازی نمره گرایش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سپس اثر وجود برنامه ریزی استراتژیک بر سودآوری با برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان شده ارزیابی شده است. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه با 33 نفر از مدیران بازاریابی صنایع مواد غذایی مشهد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شده است. نتایج حاصل از الگوی پروبیت نشان می دهد که متغیرهای نگرش به پذیرش کارکنان، نگرش به ایجاد مشارکت تیمی و ثبات شغلی مدیران اثر مثبت و معنی داری بر احتمال وجود برنامه ریزی استراتژیک دارند. پس از جورسازی تفاوت در میانگین بین دو گروه درمان و کنترل برای متغیرهای نگرش به پذیرش کارکنان، نگرش به ایجاد مشارکت تیمی، ثبات شغلی مدیران و آگاهی مدیران از دانش و اهمیت برنامه ریزی استراتژیک کاهش یافته است. نتایج حاصل از برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان شده نشان می دهد که سودآوری در میان واحدهای گروه درمان شده 5/2 برابر بیش تر از واحدهای مشابه در گروه کنترل می باشد.
Achieving company to desired goals significantly depends on strategic planning of the company. Strategic planning provides a framework for managing future vision. On the other hand, there is a strong correlation between strategic planning and the marginal product of the company. Due to the importance of food industry in employment, value added and investment, it seems necessary to review the profitability and factors affecting the existence of strategic planning managers to achieve the goals of this industry. In this study, first, the factors affecting the existence of strategic planning were analyzed using a Probit model and propensity score matching approach. Then, the effect of strategic planning on profitability has been evaluated by estimating average treatment on the treated group. Required data were collected through interviews with 33 marketing managers of Mashhad food industry. A simple random sampling method was used to select the sample size. The results of the Probit model showed that attitude to staff reception, attitude to team participation and job stability of managers have a positive and significant effect on the probability of strategic planning. After matching, the difference in the mean between treatment and control groups was decreased for attitude to staff reception, attitude to team participation, job stability of managers and knowledge of managers about the importance of strategic planning. The results of estimating average treatment on treated group showed that the profitability among the treated group units was 2.5 times greater than those in the control group.
_||_