تاثیر سرمایه اجتماعی بر انتخاب نام تجاری مصرفکنندگان
محورهای موضوعی : مدیریتمهرداد گودرزوند چگینی 1 , سید حامد هاشمی 2 , مینو یوسفی 3
1 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - مربی، دانشگاه پیام نور، واحد گیلان، گروه مدیریت، گیلان، ایران
3 - مربی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ماسال، گروه حسابداری، ماسال، ایران(عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, بعد ساختاری, انتخاب برند, بعد رابطهای, بعد کارکردی,
چکیده مقاله :
یکی از مسائل مهم که افراد به عنوان مصرف کنندگان محصولات و خدمات با آن در ارتباط هستند، انتخاب نام تجاری محصول یا خدمت موردنظر میباشد. همچنین بهره گیری از سرمایه اجتماعی هر فرد میتواند در امر انتخاب و تصمیم گیری به وی کمک کند. چارچوب نظری تحقیق، نظریه سرمایه اجتماعی شبکه ولمن میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی برانتخاب نام تجاری در میان مصرف کنندگان نام تجاری اسنوا در شهر چالوس میباشد. چارچوب نظری تحقیق، نظریه سرمایه اجتماعی شبکه ولمن میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مصرف کنندگان لوازم خانگی برند اسنوا در شهر چالوس هستند که با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماری، با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 228 نفر برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاریSEM با استفاده از نرم افزارAMOS18 وآزمون t تک نمونه ای جهت بررسی میانگین متغیرها توسط نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافتههای پژوهش مشخص کرد که سرمایه اجتماعی بر انتخاب نام تجاری تاثیرگذار است و بر این اساس پیشنهاد میشود که برند اسنوا در زمینه لوازم خانگی ضمن استفاده از مزیت رقابتی ویژه ای که از طریق فرهنگ ارتباطات و سرمایه اجتماعی بین خریداران کسب میکند، استفاده نموده و در زمینه ارتقای قلمرو فعالیت شرکت و توسعه وگسترش شبکه اجتماعی از طریق مشتریانش استراتژیهای لازم را تدوین و اجرا نماید.
One of the main problems that people as consumers of goods and services associated with it, the brand is the desired product or service. Taking advantage of social capital networks, each person can contribute to the choice and decision-making. The theoretical framework of research is theory of Wellman social capital network .The aim of this study was to evaluate the impact of social capital among consumers choosing brand Snowa brand is Snowa in Chalus. The research method is descriptive and standardized data collection tool. The study population consisted of all consumers home appliances brand in the city of Chalous Snowa are unlimited according to population size , using simple random sampling and the sample size of 228 was calculated .To analyze the data, structural equation SEM and AMOS software for structural equation modeling software is used SPSS21.The findings revealed that social capital influence on brand choice. It is recommended that Snowa brand in home appliances by using a special competitive advantage through culture , communication and social capital between buyers acquire , use and promote this strategy should be developed and implemented.
_||_