بررسی رابطه بین عناصر فرهنگ سازمانی مدیران و رفتار نامتقارن هزینهها
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهاکبر کریم زاده 1 , نادر رضایی 2 , زهره حاجیها 3 , رسول عبدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
کلید واژه: فاصله قدرت, اجتناب از عدم اطمینان, رفتار نامتقارن هزینهها, عناصرفرهنگی,
چکیده مقاله :
چسبندگی هزینهها ریشه در تصمیمات آگاهانه مدیران دارد. از لحاظ نظری، تصمیمات مدیران در مورد تعدیل منابع به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها مساله فرهنگ سازمانی مدیران است. بنابراین، فرهنگ میتواند از طریق هزینههای تعدیل منابع، انتظارات مدیران از تقاضای آتی مشتریان و نیز تفاوت در انگیزههای مربوط به پاداش مدیران، بر رفتار نامتقارن هزینهها تاثیر گذار باشد. از این رو، در این پژوهش، رابطه بین عناصر فرهنگ سازمانی مدیران و رفتار نامتقارن هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور اطلاعات صورتهای مالی 167 شرکت در دوره زمانی 1389 الی 1398 گردآوری شده است. این پژوهش جزء پژوهشهای کمی و روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از دادههای ترکیبی به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین اجتناب از عدم اطمینان، فاصله قدرت، فردگرایی، مردگرایی و چسبندگی هزینهها رابطه معناداری وجود ندارد.
Cost stickiness is rooted in the conscious decisions of managers. Theoretically, managers' decisions about resource adjustment depend on various factors, one of which is the issue of managers' organizational culture. Thus, culture can affect the asymmetric behavior of costs through resource adjustment costs, managers' expectations of customers' future demand, and also differences in managers' reward incentives. Therefore, in this research, the relationship between the elements of organizational culture of managers and the asymmetric behavior of costs on the Listed Firms in Tehran Stock Exchange has been investigated. For this purpose, the information of financial statements of 167 companies in the period of 2010 to 2019 has been collected. This research is quantitative research and the research method is correlation and regression analysis with combined data was used to test the hypotheses. The research results indicate that there is no significant relationship between uncertainty avoidance, power distance, individualism, masculinity and cost stickiness.
_||_