اثر ادراک تعامل اجتماعی مدیران بر کیفیت سود شرکت ها
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهابوالقاسم مسیح آبادی 1 , روح الله رحمانی 2 , علی رضا مهرآذین 3
1 - استادیار،گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - دانشجوی دکتری،گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایران.
3 - استادیار،گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: هموارسازی سود, کیفیت سود, پایداری سود, ادراک تعامل اجتماعی,
چکیده مقاله :
مدیران شایسته در کنار منابع مالی و فیزیکی، لازمه موفقیت شرکتها هستند. شایستگی مدیران صرفاً به میزان دانش و مهارتهای فنی آنها نیست، بلکه ویژگیهای روانشناختی و اجتماعی آنها نقش به سزایی در شکلگیری شایستگی مدیران و موفقیت آنها در مدیریت شرکتها دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان ادراک اجتماعی مدیران و کیفیت سود شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1393 تا 1398 است و نمونه موردبررسی شامل 134 شرکت میباشد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار EVIEWS استفاده شد. برای اندازهگیری ادراک تعامل اجتماعی از پرسشنامه طراحی شده توسط گلاس (1994) و برای اندازهگیری کیفیت سود از سری زمانی ویژگیهای سود (پایداری و هموارسازی سود) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد ادراک تعامل اجتماعی مدیران رابطه معنادار و مثبتی با پایداری سود و رابطه معنادار و منفی با هموارسازی سود دارد که نشاندهنده رابطه مثبت ادراک تعامل اجتماعی باکیفیت سود میباشد.
Competent managers, along with financial and physical resources, are necessary for the success of companies. The competence of managers is not only the amount of their knowledge and technical skills, but also their psychological and social characteristics play a key role in shaping the competence of managers and their success in managing companies. The study aims to investigate the relationship between managers' social perception and earnings quality of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of this study is all companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2014 and 2017 and the sample includes 134 companies. Multiple regression was used to test the research hypotheses using EVIEWS software. The Perception of Social Interactions Questionnaire (Glass, 1994) was used to measure the perception of social interaction and the time series of earnings characteristics (stability and smoothing) was used to measure the earnings quality. The results of hypothesis testing showed that managers' perception of social interaction has a significant and positive relationship with earnings stability and a significant and negative relationship with earnings smoothing, which indicates a positive relationship between perception of social interaction and earnings quality.
_||_