مقدمه و هدف پژوهش: شهروندی مفهومی است که به افراد جامعه هویت رسمی و قانونی میبخشد و از یک طرف متضمن وظایف و مسئولیتها و از طرف دیگر متضمن حقوق و خواستههای افراد است. پژوهش حاضر با هدف توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیستهی دانشآموزان از مولفههای تربیت شهروندی موثر انجا چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: شهروندی مفهومی است که به افراد جامعه هویت رسمی و قانونی میبخشد و از یک طرف متضمن وظایف و مسئولیتها و از طرف دیگر متضمن حقوق و خواستههای افراد است. پژوهش حاضر با هدف توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیستهی دانشآموزان از مولفههای تربیت شهروندی موثر انجام شده است. روش پژوهش: جامعه پژوهش شامل تعداد 54000 نفر دانش آموزان پسر و دختر سالهای سوم و چهارم رشتههای متوسطه نظری استان سیستان و بلوچستان در 6 منطقه آموزشی سال تحصیلی 96-1395 بود. که با روش نمونهگیری هدفمند همگن انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادها، مصاحبهی نیمه ساختاریافته بود که مصاحبه ها حد اشباع دادهها ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل دادها، روش کدگذاری موضوعی و تحلیل تفسیری بود. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادهها و حذف کدهای مشترک، کدمفهومی که بیانگر تجارب مشارکت کنندگان بود استخراج گردید که در 5 دسته اصلی به این شرح دستهبندی شدند: 1ـ بهداشت فردی و جمعی 2ـ قدرشناسی از میراث فرهنگی 3ـ مشارکت 4ـ قانون 5ـ توانایی حل مسئله. نتیجه گیری: این یافتهها نمایانگر آن است که دانشآموزان در ارتباط با مهارتهای شهروندی تجارب مثبت و منفی زیادی را کسب کردهاند که مبین تغییرات در نگرش، اخلاق و... میباشد که آگاهی از آن، برنامهریزی برای مسئولین جامعه را آسانتر میکند.
پرونده مقاله
کمپیدایی زنان مسلمان در تمدن اسلامی از آغاز تاکنون معلول عوامل گوناگون است. این نوشتار در پی بررسی تحقیر زنان بهعنوان دلیل این حضور کم و ناپیدا است. تحقیر زنان از جانب مرد مسلمان در پی تقابل فرهنگ دینی مردمحور با آموزههای انسانمحور دین اسلام است. فرهنگ دینی مردمحور چکیده کامل
کمپیدایی زنان مسلمان در تمدن اسلامی از آغاز تاکنون معلول عوامل گوناگون است. این نوشتار در پی بررسی تحقیر زنان بهعنوان دلیل این حضور کم و ناپیدا است. تحقیر زنان از جانب مرد مسلمان در پی تقابل فرهنگ دینی مردمحور با آموزههای انسانمحور دین اسلام است. فرهنگ دینی مردمحور در ادامه فضای زیست تکجنس محور تاریخی که در آن مردان محور زندگی و اندیشه بودند، آموزههای انسانمحور اسلامی را در خود حل و هضم کرد. گزینش انتخابی از میان آموزهها، توصیهها و تقسیم تکالیف جنسیتی سبب تقویت فرهنگ مردمحور از پیش موجود و این بار با استناد به آموزههای اسلام گشت. این نوشتار جهت ردگیری مانایی آموزههای مردمحور در اندیشه جوامع اسلامی از ضربالمثلها بهعنوان نمادی از فرهنگ شفاهی و تناقض آن با آموزههای اسلام استفاده کرده است. نتایج بیانگر آن است که فرهنگ دینی مردمحور جهت بازتولید خود زنان را نیز بهعنوان کارگزاران محافظت و مانایی این نظام اندیشگانی در خدمت گرفته و محدودیت عاملیت و کنشگری زنان را در تمدن اسلامی تا زمان حاضر را رقمزده است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه با هویت جنسی و روابط عاطفی (مردان 18 تا 30 ساله شهر اردبیل) می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی میباشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش پژوهش مورد نظ چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه با هویت جنسی و روابط عاطفی (مردان 18 تا 30 ساله شهر اردبیل) می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی میباشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش پژوهش مورد نظر پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان 18 تا 30 سال شهر اردبیل که تعداد آنها برابر 161600 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هویت جنسی مک براید و همکاران (2008) و پرسشنامه های محقق ساخته اعتیاد به شبکه های اجتماعی و روابط عاطفی استفاده شده است. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد و برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه شامل تلگرام، اینستاگرام و واتس آپ با هویت جنسی رابطه مستقیم معنادار و بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه با روابط عاطفی رابطه معکوس معنی داری وجود دارد. با توجه به یافته های تحقیق، می توان چنین نتیجه گیری کرد که اعتیاد به شبکه های اجتماعی باعث افزایش هویت جنسی و کاهش روابط عاطفی می شود.
پرونده مقاله
این پژوهش به شناسایی و تبیین ابعاد دینداری و تاثیرگذاری آن برپایبندی جوانان تهرانی به ارزشهای دینی از دو بُعد اعتقادی و تجربی پرداخته است. جمعیت نمونه آماری این پژوهش را جوانان تهرانی زن و مرد(18 تا 33سال) از مناطق 22 گانه استان تهران با تحصیلات دیپلم تا دکتری تشکیل مید چکیده کامل
این پژوهش به شناسایی و تبیین ابعاد دینداری و تاثیرگذاری آن برپایبندی جوانان تهرانی به ارزشهای دینی از دو بُعد اعتقادی و تجربی پرداخته است. جمعیت نمونه آماری این پژوهش را جوانان تهرانی زن و مرد(18 تا 33سال) از مناطق 22 گانه استان تهران با تحصیلات دیپلم تا دکتری تشکیل میدهند. این مطالعه یک نوع پژوهش کمی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات آن از طریق پرسشنامه بوده است. این پژوهش دارای 6 متغیر مستقل رضایت از زندگی، آموزشهای دینی، علمی و عقلانی بودن مستندات دینی، دانشگاه، رشته تحصیلی، سن ، جنسیت، و همچنین یک متغییر وابسته که پایبندی به ارزشهای دینی است که به توصیف آن پرداخته شده است. همچنین طبق پرسشنامه اعتبارسنجی شده که توسط (گلارک و استارک) با توجه به معیارهای دین مسیحیت و در داخل سراج زاده با معیارهای دین اسلام تطبیق داده شده و انجام گرفته است. در میان دو بُعد دینداری میزان همبستگی را بعد اعتقادی با 04/68 %، تجربی 56/60 % داشته است. نتایج این تحقیق با مقایسه با تحقیقات قبلی که توسط (سراج زاده، کاظمی، و فرج زاده در سال 1377) انجام شده در بعد اعتقادی 13% کاهش و بعد تجربی 15% کاهش وجود داشته، که چشمگیر است. همچنین با توجه به تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون (فرضیات اول رضایت از زندگی ، فرضیه دوم آموزشهای دینی)، رابطه معناداری وجود داشته است. اما بین (فرضیات سوم علمی و عقلانی بودن مستندات دینی، فرضیه چهارم رشته تحصیلی جوانان تهرانی) رابطه معناداری مشاهده نشد.
پرونده مقاله
محله به عنوان یک واحد تصمیم گیری خُرد، امروزه اصلی ترین هسته اولیه شهرها را شکل می دهد. در این پژوهش با در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی به عنوان محور کلیدی در تحقق ایجاد نهادهای اجتماعی به بررسی سه مولفه اصلی آن یعنی مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی پرداخته ش چکیده کامل
محله به عنوان یک واحد تصمیم گیری خُرد، امروزه اصلی ترین هسته اولیه شهرها را شکل می دهد. در این پژوهش با در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی به عنوان محور کلیدی در تحقق ایجاد نهادهای اجتماعی به بررسی سه مولفه اصلی آن یعنی مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی پرداخته شده است. نوع تحقیق در این پژوهش کاربردی و روش بررسی آن توصیفی و پیمایشی بوده که در نمونه موردی شهر فردوسیه و به تفکیک محلات پیاده شده، ابزار گرداوری اطلاعات مصاحبه و استفاده از پرسشنامه بوده که نرمال بودن متغیرها با آزمون کولموگراف- اسمیرنف مشخص گردیده است. در تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان مشارکت، اعتماد و انسجام اجتماعی از دید شهروندان در ایجاد نهاد اجتماعی محله محور در شهر فردوسیه ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که مولفه مشارکت با میزان 0.712 درصد، اعتماد با میزان 0.615 درصد و انسجام اجتماعی با 0.264 درصد به ترتیب در ایجاد نهادهای اجتماعی در شهر فردوسیه نقش تعیین کننده ای دارند و با استفاده از آزمون رگرسیون خطی معلوم شد که در میان مولفه های سرمایه اجتماعی، مولفه مشارکت شهروندان با53.2 درصد در ایجاد نهادهای اجتماعی محله محور در شهر فردوسیه از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد و یکی از ویژگی های این نهادها، بهره گیری از نظرات شهروندان در امور شهری می باشد.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمانها بر عملکرد سازمانهای تولیدی با درنظر گرفتن نقش میانجی توسعهی محیط زیستی تامینکنندگان میباشد. این تحقیق در 8 شهرک صنعتی و با نمونه 93 تائی از تولیدکنندگان استان قزوین انجام شده است. این تحقیق بر اساس مدل معادلات ساخ چکیده کامل
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمانها بر عملکرد سازمانهای تولیدی با درنظر گرفتن نقش میانجی توسعهی محیط زیستی تامینکنندگان میباشد. این تحقیق در 8 شهرک صنعتی و با نمونه 93 تائی از تولیدکنندگان استان قزوین انجام شده است. این تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری پایهریزی شده که برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. مدل پژوهش دارای 9 فرضیه میباشد که بعد از تحلیل نتایج مشخص گردید که مسئولیت سازمانی بر ابعاد توسعهی محیطیستی تامینکنندگان بجز مشوق تامینکننده، نقش مثبت و معناداری دارد. همینطور نتایج آزمون فرضیات مربوط به تاثیر ابعاد توسعهی محیط زیستی تامینکننده بر عملکرد سازمان بجز تاثیر ارزیابی تامینکننده بر عملکرد مالی سازمان مورد تایید قرار گرفته است. آنچه از این تحقیق برگرفته شده است این است که مسئولیت و پاسخگوئی اجتماعی سازمانها در چه در ظاهر هزینهبر و زمانبر است اما در نهایت و در بلندمدت تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و وجهه سازمان در اجتماع خواهد داشت. نتایج این تحقیق مدیران سازمان را به پایبندی به مسئولیت اجتماعی خو در قبال جامعه و محیط ترغیب و تشویق می-نماید.
پرونده مقاله
تحقیق با روش پیمایشی انجام شده ، دیدگاه 140 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات، روزنامه نگاران حوزه فناوری اطلاعات و کارشناسان روابط عمومی اخذ شده است. واقعیت افزوده ، تماشای یک پدیده واقعی از دریچه موبایل یا تبلت یا عینک هوشمند است که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی چکیده کامل
تحقیق با روش پیمایشی انجام شده ، دیدگاه 140 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات، روزنامه نگاران حوزه فناوری اطلاعات و کارشناسان روابط عمومی اخذ شده است. واقعیت افزوده ، تماشای یک پدیده واقعی از دریچه موبایل یا تبلت یا عینک هوشمند است که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی کامپیوتری افزوده شده است. تحقیق 4 فرضیه داشته است : 1. فناوری واقعیت افزوده کمک می کند تا محصولات و خدمات شرکتها و سازمان ها بهتر و قابل فهم تر به مشتریان ارایه شود. 2. ابزارهای پوشیدنی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده مهمترین کاربرد را در برگزاری نمایشگاه ها دارند. 3. بین به کارگیری فناوری واقعیت افزوده در فرآیند تبلیغات و برندینگ با میزان شناخت مدیران روابط عمومی از کاربردهای این فناوری ارتباط معنادار وجود دارد. 4. به کارگیری فناوری واقعیت افزوده باعث جذب بیشتر مخاطبان و مشتریان جوان و نوجوان می شود. همه فرضیه های تحقیق تایید شده است. برای کاربردی شدن و تسهیل استفاده از این فناوری نیاز به توجیه شرکت ها ی فعال در تبلیغات و روابط عمومی وجود دارد.
پرونده مقاله