نقش استانداردسازی خدمات صنعت هتلداری ایران در تولید برند ملی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیامیر محسن مدنی 1 , لیلا باقری نظام آباد 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، دانش آموخته دوره دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی مسئول مکاتبات
کلید واژه: استانداردسازی, برند ملی, صنعت هتلداری و میهمان نوازی, کیفیت خدمات, درجهبندی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در دهههای اخیر هتلداری به یک حرفه پویا بدل شده، به این جهت برای حفظ پویایی و پایداری در عرصه رقابتهای جهانی، لزوم توجه به استانداردسازی خدمات هتلداری و درک ویژگیهای ملی و بومی هر منطقهای دو چندان شده است. به این دلیل از دیدگاه فرهنگی، استانداردسازی خدمات هتلداری و میهمان نوازی در ساخت برند ملی نقش اساسی ایفاء میکند. روش پژوهش: این پژوهش، از نظر هدف در ردیف پژوهشهای کاربردی است لذا بهمنظور اجرای عملی پژوهش از کارتهای فیشبرداری استفاده شده و در مطالعه میدانی برای اندازهگیری وضعیت موجود، پرسشنامه صاحبنظران طراحی شده است. همچنین در اجرای عملیات آماری و محاسباتی روش دلفی مورد استفاده قرار گرفته است. یافتههای پژوهش: بهمنظور دستیابی به اهداف مورد نظر، بهترین امکانات و کاملترین خدمات مورد رضایت میهمانان دارای 100 درصد امتیاز محاسبه شده است (درجهبندی)؛ امتیاز محاسبه شده برای کیفیت و کمیت خدمات (رتبهبندی)، 638/0 و امتیاز محاسبه شده برای معماری و کالبد فیزیکی ساختمان هتل (طبقهبندی) 362/0 میباشد. شاخصهای اصلی الگوی تدوین شده 71 و تعداد شاخصهای فرعی 850 فاکتور میباشد. در انتها مقیاس ستاره بازنگری و مجدداً طراحی شده است. نتیجهگیری: بازرسی و بررسی وضعیت عمومی و اختصاصی هتلها، فاصله از استانداردها را در برخی از شاخصها نشان میدهد. به این ترتیب مشخص میشود ستارههای سر در همه هتلهای ایران درجه درست را نشان نداده و معمولاً بین 1 تا 2 ستاره اضافه دارند. همچنین مشخص شد شیوهنامههای درجهبندی و استانداردسازی موجود پاسخگوی نیازهای متنوع گردشگران دنیای کنونی نیست. در ادامه نتایج آزمون مدل نشان داد ساختارهای خدماتی و فیزیکی هتل، نقش انکارناپذیری در رشد گردشگری فرهنگی، استانداردسازی و ساخت برند ملی جهت جهانیشدن دارند.
Introduction and Objectives: People of different nationalities and ethnicities hotelnear term, so the hotels as a cultural institution, is at the forefront of culturalencounter as a showcase for the entire facade, reflecting the national culture of thehost country are considered. Maintaining mobility in the field of global competition,the need for attention to local and national features, standardization of hotelservices has doubled. Because of cultural attitudes, standardization is essential inbuilding a national brand.Research method: In this model, the best and most complete satisfying services forguests has a 100 percent points. This rate is the calculated score for the quality andquantity of service, 0.638 and the points calculated for architecture and building ofhotel is 0.362. The main parameter of the model is 71 and the number of sub- factoris 850.Research findings: According to the research conducted, the main components ofhotel ranking and classifying in Iran were determined and the importance of eachwere identified. Finally, some solutions are offered to improve the status of hoteland tourism industries in Iran .Conclusion: Inspection and investigate public and private hotels, away from thestandards in some indicators suggest, therefore all the stars did not show the correctdegree of hotels in Iran &Usually between 1 and 2 stars are added to the existing style of grading andstandardization meet the diverse needs of today's world, not tourists. The testresults show that the model structures, hotels, undeniable role in the developmentof cultural tourism, standardization and globalization are making a national brand.