نقش موسیقی کردی در آیینهای بومی – محلی کرمانشاهان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیروناک احمدی پور 1 , عبدالحسین مختاباد 2 , مجتبی مقصودی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
3 - دانشیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
کلید واژه: موسیقی کردی, آلات موسیقی کردی, آیین بومی- محلی, موسیقی و آیین کردی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که آیا موسیقی و سازهای کردی در آیینهای بومی محلی کرمانشاهان نقش داشته اند؟ یافتن پاسخ این پرسش در پرتو دانش و مبانی نظری و بررسی نظریات و دیدگاههای اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی و نیز نقطه نظرات اساتید موسیقی میسر خواهد شد. روش پژوهش: جامعه مورد مطالعه این تحقیق شامل 220 تن از هنرمندان و موسیقیدانان شهر کرمانشاه میباشد که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران 140 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. این پژوهش برمبنای هدف، تحقیقی کاربردی میباشد و از نوع درجه و اهمیت میزان کنترل متغیرها میدانی، از نظر گردآوری دادهها پیمایشی و از لحاظ شیوه تحلیل دادهها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی خواهد بود. در قالب روش اسنادی با استفاده از روشهای کتابخانهای و بررسی اسناد و، ابعاد مفهومی و نظری متغیرهای تحقیق از حیث نظری مورد کاوش قرار گرفته که حاصل آن دسترسی به چارچوب مفهومی میباشد. جامعهی آماری شامل چند تن از موسیقی دانان منطقه کرد میباشد و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است انجام خواهد گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که هریک از آلات موسیقی رایج در منطقه کرمانشاهان که شامل دف، دهل، طبل، دوطبل، تنبور، سرنا، دونی، شمشال است و همچنین نجوهای آیینی از جمله هووره، موویه در آینهای جشن، عزا و عروسی نقش بسزایی را دارا هستند. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای تحقیق بطور واضح میتوان گفت موسیقی کردی در آینهای بومی محلی کرمانشاهان نقش بسیاری را داشته است.
Kurdish music is a legacy that reached us from the past and transferred orally. Research about the culture of Kurdish people Regardless of their music is incomplete because this people over the years have used this music for work, rest, wedding and holidays and this art associated with Kurdish sprits. Every Kurd people learn music by the melody of cradlesong and understand the rhythm by participating in celebrations. Confucius says: if you want to know Life, success and progress and degree of validity of a land, listen to their music.This study According to the original hypothesis with the title of Kurdish music through Musical Instruments in Native – Local celebration and examining the opinions of scholars of native wedding and mourning and humanities scholars and also points of cultural managers, a lot of The research hypothesis was confirmed. Therefore, the research methods used in this study In terms of target is functional, in term of the rate and degree of control is Field survey and In terms of how we collect data is descriptive and experimental studies.The population of this research included 220 Artists and musicians in Kermanshah and to determine the sample size the class method of sampling by Proportional random was used. Finally 140 of artists were identified.Information was gathered by means of interviews and questionnaires. Finally, a Likert-type questionnaire was developed Containing 63 questions. Using descriptive and inferential statistics (Abundance, frequency and Factor and frequency tables) and T test and was analyzed by SPSS software.Results obtained from the research shows Interaction between Music and rituals aboriginal in Kermanshah region. The research represents that these two variables are complementary. The result of auxiliary assumptions shows that Kurdish music has impact in Beliefs and national, religious, ancient Faith and maybe has faded in weddings and funerals.