رابطه هوش هیجانی و عملکرد مدیران و معاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - استاد
2 - دانشجو
کلید واژه: هوش هیجانی, خودآگاهی, خودکنترلی, خود انگیزشی, همدلی, مهارتهای اجتماعی, عملکرد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:عملکرد یک سازمان در گروی عملکرد نیروی انسانی و به ویژه مدیریت آن است. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر عملکرد مدیران، مقوله هوش هیجانی است. هدف این مقاله بررسی رابطه بین هوش هیجانی وعملکرد مدیران و معاونین کل وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران است. روش پژوهش:روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی واز نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ومعاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران شامل 24 مدیر و 30 نفر از معاونین آنان است. برای سنجش عملکرد مدیران و معاونین 4 نفراز کارکنان آنان که مجموعا 216 نفر بودند به عنوان نمونه آماری مورد نظرسنجی قرارگرفتند. برای اندازه گیری هوش هیجانی مدیران از پرسشنامه استاندارد برادبری وگریوز و برای سنجش عملکرد از پرسشنامه استاندارد آر. ای. براون استفاده شده است. هر دو پرسشنامه استاندارد و از پایایی قابل قبول برخوردارند. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتهها:نتیجه آزمون فرضیات نشان داد که میان هوش هیجانی و عملکرد مدیران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از میان ابعاد هوش هیجانی، به ترتیب مولفه های همدلی، خودانگیزشی و مهارت های اجتماعی رابطه مثبت با عملکرد مدیران دارند؛ اما مولفه های خودکنترلی و خودآگاهی ارتباط معنادار با عملکرد مدیران نداشتند. نتیجه گیری:با تائید رابطه میان هوش هیجانی و عملکرد می توان با تقویت هوش هیجانی مدیران عملکرد آنان و بهره وری سازمان را ارتقا بخشید.
Introduction and Goal: Performance of an organization depends on the organization's human resources and especially its management. One of the most important factors which affect the performance of managers is the concept of emotional intelligence (EQ). The main goal of this research is to study the relationship between EQ and the performance of all director generals and their assistants in ministry of Economic Affairs and Finance. Methodology: The research method is descriptive, co-relational and applied from objective viewpoint. The statistical society includes all director generals and their assistants (24 director generals and 30 general assistants). In order to assess the performance of managers and directors for each manager, 4 persons of their employees who totally include 216 persons, were considered as research sample. To examine the EQ of managers, the standard questionnaire of Brad berry and Grivers, and to assess the performance of managers, the standard questionnaire of R.A Brown Company was used. For data analysis, descriptive and inferential statistical techniques, including multivariate regression were used. Findings: The data analyses show that there is a positive relationship between managers’ EQ and their performance. Among the dimensions of EQ, the maximum effect relates to empathy, and self-stimulating and finally the social skills; but self-control and self- awareness had no significant relation to performance in this research. Results: Confirming the relationship between emotional intelligence and performance indicates that strengthening the managers’ emotional intelligence will enhance their performance and organizational productivity.
برادبری، تراویس؛گریوز، جین (1384) : هوش هیجانی (مهارتها، آزمون)، ترجمه گنجی، مهدی، چاپ اول، تهران، نشر ساوالان.
جوادین، سیدرضا؛ حسین پور، حسن (2007) :سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، مرکزهمایشهای علمی جهاد دانشگاهی. رئیسی وهمکاران (1384). رابطه هوش هیجانی با عملکرد مدیران بیمارستانهای آموزشی کرمانشاه، فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت سلامت دوره 8، شماره 22.
صفیر مردانلو، لیدا (1383)، بررسی رابطه بین هوش عاطفی و عملکرد مدیران منتخب وزارت صنایع و معادن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.
کرمی، شیرزاد (1386)، مطالعه رابطه هوش هیجانی با عملکرد مدیران بیمارستانهای آموزشی کرمانشاه. تهران، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات،
گلمن، دانیل (1389)، هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، چاپ ششم، تهران، انتشارات رشد.
ملکی، داود (1388)، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشکده های فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Adeyemo, DA. (2004), the buffering effect of emotional intelligence on the adjusted of secondary school student in transition. Electronic Journal of Research in Educational psychology 3 (2), Haygodd No1, 79-90
Akers, C. & Miller, C. & Fraze, S. D, & Hangdog, J. A. (2004) trj – state needs assessment of emotional interlligence in agricultural education. Journal of Agricultural Education. Vol. 45, No. 1, 86-94.
Bar – on, R. (2006). the Bar – on Model of Emotional – Social Intelligence (ESI). Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organization – Issues in Emotional Intelligence.
Beford, N. & Hattrup, K., (2003), Valuing task, and contextual performance: Experience, Job Roles, and Ratings of the Importance of Job Behaviors, Applied H. R. M. Research, Vol 8, No. 1, pp. 17-32.
Bhavsar, K., (2006), investigating the Effect of Employment type and performance type on performance Rating, Thesis Submitted to the Graduate Faculty of North Carolina state University In partial Fulfillment of the Requirement For the Master Degree in Psychology.
Bradberry, T., Greaves, J. (2004). Emotional Intelligence Appraisial: There is More then IQ – Technical Manual Update. Talent smart.
Carolyn, C. C. L. (2005). Perceived soldier performance in Peace time and combat. Ministry of Defence, Singapore.
Casio, W. F. (1989), "Managing Human Resource": Third of work life, Profit, New York Megraw Hill company.
Davanlou, R. (2005). Graduate school of Management Sharif university of Thechnology.
Emmerling, R. J., & Goleman, Daniel (2003). Emotional Intelligence: Issues and Common Misunderstandings. The Consortium for Research on Emotional intelligence in organizations.
Frese, M. (2007). Eine aktives performans konzept in der Arbeits – und organizations psychologische: Entwichlungen neue for schungs fragen Justus Liebig University Giessen: Arbeits – und Organizations psychologie Research unit for evidence – based management and entrepreneur ship (EBME).
Goleman, D. (2002 b), The Emotionally Intelligence workplace, chapter 3, An EI – Based Theory of performance, Consortium for Research on Emotional Intelligence in organizations.
Greon, M. (2006). Marking Task – objective relevant information University of Bristol, Department of Experimental Psychology.
Hayward, B. A. (2005). Relationship between Employee performance, leadership And Emotional Intelligence in a Sought African parasitatal organization. A Thesis submitted in fulfillment of the requirement for the degree of Master of commerce Department of Management Rhodes University. http://www. business balls. com
Ireland, L. (2006). Project Managers competence in Emotional Intelligence. American society for the Advancement of project Management.
Kierstecal, James. (1999) Human Resource Management trends and / ssues Emotional Intelligence (EI) in the work place, publice service commission of Canada.
Javahar, I. M., (2005), predicting task versus Contextual performance, faculty of Management college of Business, Illinois state University, U. S. A.
Kaur, R., & Jaswal, S. (2006). Strategic Emotional Intelligence of Punjabi: Adolescents, J. Hum. Ecol. 20 (1), 49-52.
Kiersted, James, (1999), Human Resource management Trends and Issues: EI in the work place, Reseach Directorate, PSC. S.
Langhorne, S. (2004). How Emotional Intelligence can Improve Management performance, International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 16. No. 4, 220-230
Luca, J., & Tarricone, P. (2001) Does Emotional Intelligence Affect Successful Teamwork. School of communications and Multimedia Edith cowan university Australia.
Morehouse, M. M. (2007). an exploration of emotional intelligence across carrier arenas. Leadership & Organization Development Journal. VD. 28, No. 4. 296-307.
Nowack, K. (2006). Emotional Intelligence: leadrs make a Difference. HR Trends, 17, 40-42.
Okkonen, J (2004). The use of performance measurement in knowledge work context. Dissertation for the degree of Doctor of philosophy e- Business Research Center Research Reports 9. Tampere University of Technology and university of Tampere.
Parolini, J. L. (2005), Investigating the Relationships among Emotional Intelligence servant leadership Behaviors and Servant leadership Culture. School of Leadership studies Regent University.
Penceliah, Y. (2003). Emotional intelligence for public managers / administrators to meet the challenges of the future. Department of public Administration, University of Durban – Westvillege South Africa.
Salovey, P., & Grewal, D. (2005), the Science of Emotional Intelligence. American Psychlogyical Society. Vol. 14, No 6, 281-285.
Steel, P. D. G., & Huffcutt, A. I., & Kammeyer – Mueller, J. (2006). from the work one knows the worker: A Systematic Reviews of the challenges, Solutions, and Steps to Creating synthetic validity. International Journal of Selection and Assessment, Vol. 14, 16 -36.
Stys, Y. & Brown, S. L. (2004). A Review of the Emotional Intelligence literature and Implications for Corrections Research Branch, Correctional service of Canada.
Suliman, A. M., & Al, Shaikh, F. N., (2007). Emotional intelligence at work: links to conflict and innovation, Employee Relations, Vol. 29. No. 20, 208-220.
Vokola, M. & Tsaousis, I., & Nicolaou, I., (2004). The rale of Emotional intelligence and personality variable on attitudes toward organizational change. Journal of Managerial Psycholotg. Vol. 19, No 2, 88 – 110