ارزیابی نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تبادل فرهنگی با سایر کشورها
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر سید رضا صالحی امیری 1 , سعید محمدی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: تبادل فرهنگی, مدیریت فرهنگی, استراتژی فرهنگی, سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی نقش سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تبادل فرهنگی با سایر کشورها از منظر عناصر مدیریت فرهنگی پرداخته است که می توان آن را در واقع نوعی بررسی روابط فرهنگی ایران با دیگر کشورها دانست . این پژوهش که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه نظرات 210 نفر از مدیران و رایزنان فرهنگی، 60 نمایندگی سازمان ارتباطات اسلامی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده است که زمینه و امکانات و نیز اختیارات لازم برای تبادل فرهنگی بین کشورهای مختلف برای سازمان فر هنگ و ارتباطات اسلامی وجود دارد ولی طراحی الگوی مطلوب مدیریتی برای تعیین استراتژی جامع فرهنگی در خارج از کشور ضروری است که این مسئله با بکارگیری نوعی قالب دیپلماسی فرهنگی تاثیرگذار در مناطق مختلف جغرافیایی با توجه به اولویت بندی عناصر مدیریت فرهنگی امکان پذیر است .
This research has concentrated on the study of Islamic organization, culture andrelations in interchanging cultural aspects with other countries in terms of culturalmanagement which could be known as a study of Iran's cultural relations with othercountries. This research has been done through the measurement method and 210questionnaires were collected from cultural managers and counselors to analyze 60representatives of the Islamic Relations Organization. The conclusion was that thereare the necessary facilities and authorities for cultural interchange among differentcountries for the Islamic Culture and Relations Organization. But, designing theproper management model for specifying the complete cultural strategy abroad isessential which is only possible through using some kind of an influential culturaldiplomatic structure in various geographical regions according to the list of prioritiesset by the cultural management elements.