ررسی میزان تأثیر هوش هیجانی بر نشاط سرمایه انسانی با مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی اکبر رضایی 1 , مینا قدمی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: سرمایههای ناملموس, نشاط, هوش هیجانی, هوش غریزی, مهارتهای تعاملی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: موضوع این پژوهش بررسی میزان رابطه هوش هیجانی و نشاط با مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران و قزوین است که ضمن تشریح ادبیات، نظریهها و تعاریف مختلف صاحبنظران از هوش هیجانی، بهعنوان متغیر مستقل و نشاط، بهعنوان متغیر وابسته تلاش شده است تا به این سؤال پاسخ داده شود که هوش هیجانی تا چه حدی بر افزایش نشاط بین دانشجویان دانشگاه آزاد تهران و قزوین تأثیرگذار است؟ روش پژوهش: برای سنجش نشاط از مدل راجر مارتین و برای هوش هیجانی از مدل دنیل گلمن استفاده شد. طبق طرح تحقیق و معیارهای اندازهگیری شاخصها، پرسشنامهای با شصت سؤال طراحی گردید. سپس با روش نمونهگیری کوکران، پرسشنامه محقق ساخته بین 347 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، توزیع گردید. پایایی دادهها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها با تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، با آزمون ضریب رگرسیون به آزمون فرضیات پرداخته شد. یافتههای پژوهش: یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که هوش هیجانی بالای افراد با امنیت در فرضیه جانبی سوم، قوت بیشتری دارد، سپس به ترتیب با سلامت، هویت و ارزش فرد رابطه معناداری دارد؛ اما بین هوش هیجانی و ثروت رابطه معناداری مشاهده نشد که علیرغم تأیید معناداری آن در ادبیات پژوهش، دلیل اصلی آن میتواند تفاوت متغیر ثروت بهعنوان سرمایه مادی و ملموس با دیگر متغیرها باشد که جزو سرمایههای ناملموس هستند و ایجاد رابطه بین این دو بین پرسش شوندهها جاری نبوده است. نتیجهگیری: در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که هوش هیجانی در افزایش نشاط تأثیر معنادار مثبتی داشته است و میتوان هوش هیجانی سرمایههای انسانی را با آموزش، بهبود و توسعه داد و از این طریق نشاط بیشتری به وجود آورد. نشاط، این عامل معجزه گر با تأثیر ژرف و عمیقی که بر ساختار مغز افراد برجای میگذارد، آنان را بهسوی کامیابی و سلامت سوق داده و جامعه بانشاط، جامعه دانشگر و موفق را میسازد.
ABSTRACT Introduction and Research objective: And also Happiness dimensions are as following: Identify, Health, safety, Money and perceived value. The aim of the present study was to investigate the effect of emotional intelligence on the components of Happiness between the students of Islamic Azad University, science and Research branch & Qazvin Islamic Azad University. Method: This research is applied in purpose and descriptive in implementation. It is a descriptive ‐measurable research. The sample volume was determined through Morgan’s table; and they were selected via stratified random sampling which was appropriate for the sample volume (347 people). In this research, the students of science and Research branch, Islamic Azad University & Qazvin Islamic Azad University, par cipated in the Study based on 60‐item questionnaire, containing five different sets of items related to Self ‐Awareness, Self‐Control, Social awareness, Social Skills and Self ‐Motivation in related to Happiness. At first, we explained Research totality. Then we explained Research literature, Research method and Information Analysis. Findings: This research indicates direct statistical relationship between Emotional Intelligence and Identify, Emotional Intelligence and Health, Emotional Intelligence and safety & Emotional Intelligence and perceived value. But in the fourth hypothesis, this relationship was not observed with Money’s dimension. The results of regression analysis proved the fact that emotional intelligence effects on the components of Happiness in whole. Conclusions : Finally, This research indicates direct statistical relationship between Emotional Intelligence and Happiness between the students of science and Research branch, Islamic Azad University & Qazvin Islamic Azad University, and in the end, some suggestions in case of the results of the study have been proposed to the people and future researche