بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر فرهنگ زنان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگینوشزاد یگانه فینی 1 , رحمت الله صدیق سروستانی 2 , سید رضا صالحی امیری 3 , زهرا بهبهانی 4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
2 - استاد گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
کلید واژه: جهانی شدن, فرهنگ زنان, هویت, اخلاق, پوشش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: فرآیند جهانی شدن به واسطه ابزارهای فنآوری خود، شیوههای زندگی متفاوت و ایدههایی نو پیش روی زنان گذارده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر سه مؤلفه فرهنگی در زنان ایرانی (هویت، اخلاق و پوشش). روش تحقیق: این پژوهش در دو سطح توصیفی و تحلیلی از نوع پیمایشی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۵۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دانشکده مدیریت و حسابداری واحد تهران جنوب به تعداد ۴۰۲۳ نفر در سال 1392 به دست آمده است. یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از برازش سه معادله رگرسیونی میتوان گفت جهانی شدن فرهنگی بر هر سه متغیر هویت، اخلاقیات و پوشش تأثیر دارد. بنابراین فرضیههای اصلی تأیید میگردد. رابطه منفی بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با هویت زنان؛ رابطه منفی و معکوس بین متغیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن با پوشش زنان ایرانی و رابطه معناداری بین متغیر بعد فرهنگی جهانی شدن با اخلاق زنان وجود دارد. نتیجهگیری: ابعاد فرهنگی جهانی شدن شامل هویت، پوشش و اخلاق بر زنان و فرهنگ زندگی آنان تأثیرگذار است و تأثیر آن به نوع عملکرد مسئولان و سیاستگذاران بستگی دارد. عدم درک شرایط جدید و تمهیدات لازم توسط سیاستگذاران در برخورد فعالانه با موج جهانی شدن، منجر به روند تهدیدی آمیز برای فرهنگ زنان و تضعیف آن خواهد شد.
The study aimed to assess the impact of cultural aspects of globalization on IranianWomen's three Cultural components (identity, behavior and dress) with crosscorrelationmethod ,was implemented in 1392.The methodology of research hastwo levels of descriptive and analysis by sort of survey and sample size of n = 351with using Cochran formula ,and number 4023 is obtained from Simple randomsampling of female students of the Faculty of Management and Accounting, TehranSouth Branch. Tools for data collection is a questionnaire based on Likert (fiveoptions) and reliability is based on using Cronbach's Alpha which is equal to ./824. Inline with the original hypothesis, this result was confirmed that globalization is aninevitable process and its Impact on women's culture in Iran will depend on the typeof actions of responsibles and policy makers. If policy makers do not understand thenew requirements and do not adopting measures to deal proactively with the waveof globalization, This trend poses a threat to women's culture and Will lead to itsweakening.As a result ,the cultural dimensions of globalization, such as identity,dress andmorality impact on women and culture of their lives..