نقش هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان (مطالعه موردی: دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس هوشمند شهر چمستان)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی محمدزاده 1 , نادی علیزاده 2 , فرانک پایدار 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموشی، مرکز محمودآباد، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران
2 - گروه کامپیوتر، مرکز محمودآباد، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران (نویسنده مسئول).
3 - گروه مدیریت آموزشی، مرکز محمودآباد، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران.
کلید واژه: مدارس متوسطه, سازگاری تحصیلی, راهبرد فراشناختی, هوشمندسازی مدارس,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان 203 نفر برآورد شده است. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع تصادفی طبقهای بوده است. ابزار اندازهگیری این تحقیق پرسشنامههای استاندارد بوده است که از پرسشنامههای هوشمندسازی مدارس شاویرودی (1392)؛ سازگاری تحصیلی اونیل و سریاک (1984)، محمدی و همکاران (1395)؛ راهبرد فراشناختی اونیل و عابدی (1996)، محمدی و همکاران (1395) اقتباسشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به اینکه کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آنها تأیید شد. هوشمندسازی مدارس دارای پایایی 78/0 و سازگاری تحصیلی دارای پایایی 73/0 و راهبردهای فراشناختی دارای پایایی 79/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد. یافتهها: نتایج فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان تائید شد؛ نتیجهگیری: نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تأثیر راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان تأیید شد.
The main purpose of this study was to investigate the effect of school intelligence and meta-cognitive strategies on students' academic adjustment. The statistical population of this study includes all secondary school students in the city of Chamestan, which has 279 students. The sample is estimated to be 203 people according to Morgan's curriculum. The method of sampling in this research was stratified random. The instrument for measuring this research was standard questionnaire which was adapted from Shawiroudi School of Intelligence Questionnaire (1392); O'Neill & Serayak (1984), Mohammadi et al. (1395); Ph.D. O'Neill and Abedi (1996), Mohammadi et al. (1395) Has been. To determine the validity of the questionnaire, formal validity was used and supervised by the supervisor. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability and, given that all variables had a coefficient of more than 0.7, their reliability was confirmed. The intelligence of schools has a reliability of 0.78 and academic compatibility with the reliability of 0.73 and metacognitive strategies of 0.79. Structural equation modeling and PLS software were used to study the research hypothese. The results of the main hypothesis of the research on the effect of school intelligence and metacognitive strategies were confirmed on students 'academic adaptability; the results of the first hypothesis of the research on the effect of school intelligence on students' academic compatibility were confirmed; the results of the second hypothesis on the effect of metacognitive strategies on academic compatibility Students confirmed.
آقایوسفی، ع؛ سراوانی، ش؛ زراعتی، ر؛ رزاقی، ف؛ پورعبدل، س (1394). پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان براساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری، مجله روانشناختی بالینی ایران.
آقاپور، م؛ ابوالمعالی الحسینی، خ؛ اصغرنژاد فرید، ع.ا (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران، مطالعات جامعهشناختی، سال دهم، شماره 39.
ادیب، ی؛ رادسلیمانی، ل؛ عظیمی، م (1394). تأثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارامدی تحصیلی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره1.
اردلان، ا؛ حسین چاری، م (1390). پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس مهارتهای ارتباطی با واسطه باورهای خودکارامدی، شماره 17.
امام جمعه، س.م.ر؛ بصیرتپور، م.ج (1393). مقایسه عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر خلاقیت دانشآموزان پسر سال اول دوره اول متوسطه شهر تهران، پژوهش در نظامهای آموزشی، سال هشتم، شماره 27.
اکبیر نودهی، ا؛ رضایی کلانتری، م (1395). نقش هوشمندسازی مدارس بر کیفیت یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان نکا، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 13، شماره 24.
اصلیپور، ع؛ فخری، م.ک (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال هفتم، شماره 27.
بهادری خسروشاهی، ج؛ حبیبی کلیبر، ر (1396). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه ، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال دهم، شماره 39.
پورنیکدست، س؛ تقیزاده، م.ا؛ علیاکبری دهکردی، م؛ امیدیان، م؛ میکائیلی حور، ف (1393). مقایسه نوجوانان با نگرش مذهبی بالا و پایین ازلحاظ سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی و گرایش به اعتیاد، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، سال هشتم، شماره 32.
پورطاهریان، ز؛ خسروی، م؛ محمدیفر، م.ع (1393). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن و عادتهای مطالعه در انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر، مجله روانشناسی مدرسه، دوره 3، شماره 1.
تیرگری، ب؛ عزیززاده فروزی، م؛ حیدرزاده، ا؛ عباسزاده، ح (1396). بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394، دو ماهنامه علمی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 10، شماره 3.
تمناییفر، م.ر؛ مرادی، ص (1394). پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس خودکارآمدی ابراز وجود و حمایت اجتماعی، مجله روانشناسی اجتماعی، سال 10، شماره 36.
چوبفروشزاده، آ؛ محمودی میمند، و؛ فاطمی، ن (1396). اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علائم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی، نشریه پرستاری کودکان، دوره 3، شماره 4.
حاجی شمسایی، م؛ کارشکی، ح؛ امین یزدی، س.ا (1392). نقش خودتنظیمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر، پژوهش در نظامهای آموزشی.
حسینزاده، م؛ ملکی حسنوند، م؛ شیخی، س؛ نظری، ح (1396). رتبهبندی موانع هوشمندسازی مدارس با استفاده از تکنیک topsis: مطالعه موردی مدارس متوسطه شهرستان کرچک، نشریه مطالعات آموزشی، سال ششم، شماره اول.
حافظنیا، م (1384). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ یازدهم.
خنجرخانی، م؛ عباسی، م (1396). بررسی نقش تعدیلگری ذهن آگاهی در رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 28.
داوری، ع ؛ رضازاده، آ (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
داناییفرد، ح؛ الوانی،م؛ آذر، ع (1388). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار.
رضایی جمالویی، ح؛ ابوالقاسمی، ع؛ نریمانی، م؛ زاهد، ع (1394). مقایسه سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانشآموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط، بالا، فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم.
رسولی خورشیدی، ف؛ کدیور، پ؛ صرامی، غ؛ تنها، ز (1393). رابطه فراشناختی، اهداف پیشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی.
روحی اطهر، م؛ عرفانی آداب، ا (1395). تأثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانشآموزان، فصلنامه علمی تخصصی توسعه حرفهای معلم، شماره 2، سال دوم.
زرین، ل؛ صحتی، ا؛ وثوقی ایلخجی، س؛ عیدی خطیبی، ر (1394). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر سازگاری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان، اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی.
زمانی، ع؛ قاسمپور، ع؛ همایی، ر؛ موسوی، س (1395). بررسی فرصتها و تهدیدها، قوتها و ضعفهای کاربست نوآوریهای هوشمندسازی مطالعه موردی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 13.
زارعی، ح.ع؛ میرهاشمی، م؛ پاشا شریفی، ح (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 12.
زارع چاهوکی، م .ع (1389). روشهای تحلیل چند متغیره در نرمافزار SPSS، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.
زنگی آبادی، م؛ صادقی، م؛ قدمپور، ع (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 13، شماره 44.
سجادی، س.ن؛ گل محمدیان، م؛ حجتخواه، م (1395). اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر، پژوهشهای مشاوره، جلد 15، شماره 58.
سپهریان آذر، ف؛ فتاحی، ا (1393). اثربخشی آموزش تیپهای شخصیت انیه گرم بر سازگاری تحصیلی دانشجویان، روانشناسی بالینی و شخصیت، سال 21، دوره جدید شماره 10.
سلیمی، ج؛ رمضانی، ق (1394). شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج براساس مؤلفهها، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال ششم، شماره دوم.
شیرزاد کبریا، ب؛ سیدمحمدی، س.ز (1395). بررسی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره دهم.
صنوبر، ع (1397). رابطه شادکامی، تابآوری و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دهم، جامعهشناسی آموزش و پرورش، شماره 8.
صیدی، س؛ بادله، ع (1396). تدوین استانداردهای هوشمندسازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران، فصلنامه فناوری آموزش، شماره 4.
طهماسبی، غ؛ رمضانی، س.گ.ا؛ زارع، ح (1397). تأثیر راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی، فصلنامه پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال نهم، شماره 1.
عبدالوهابی، م؛ مهرعلیزاده، ی؛ پارسا، ع (1391). امکانسنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستآنهای دخترانه شهر اهواز، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 43.
عالیپور بیرگانی، س؛ سحاقی، ح؛ جلوداری، آ (1394). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارامدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان جندیشاپور اهواز، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی دوره دوم، شماره اول.
عرفانی، ن (1395). تدوین مدل اندازهگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره دوازدهم.
غزنوی، م.ر؛ سعادتمند، ز؛ کشتی آرای، ن (1396). واکاوی مفهوم هوشمندسازی به منظور ارائه الگوی برنامه درسی مناسب جهت دوره ابتدایی ایران، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال هفتم، شماره 4.
فیضیپور، ه؛ زینالی، ا (1391). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه (راهبردهای فراشناختی) بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان ناموفق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (1390). مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره اول.
فراخی، م.م؛ ملکزاده، غ (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش هوشمندسازی مدارس با استفاده از مدل دیویس، اولین همایش ملی علوم و فناوریهای نوین.
قمی، م؛ مسلمی، ز؛ محمدی، س.د (1395). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره 9، دوره 4.
کیایی، ژ (1395). طراحی و تولید درسافزار آموزش الکترونیکی بر اساس راهبردهای فراشناختی و نقش آن در میزان مهارت حل مسئله دانش آموزان، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 2، شماره 1.
کوشکی، ش؛ حسینقلی، ف؛ فرزاد، و افتخارزاده، س.ف (1397). الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانش آموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجماعی ادراکشده: نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی،دو فصلنامه شناخت اجتماعی، سال 7، شماره 2.
کرمی، ج؛ مؤمنی، خ؛ عباسی، ز (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه فعال بر عملکرد خواندن(دقت، سرعت و درک مطلب)، دانشآموزان نارساخوان، مجله دست آوردهای روانشناختی، دوره چهارم، سال 23، شماره 2.
کرمی، ب؛ کرمی، آ؛ هاشمی، ن (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداری تحصیلی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت، دوره دوم، شماره 4.
کریمی، بهرام علی (1391). بررسی تأثیر استفاده از تابلوی هوشمند در یادگیری مشارکتی درس زبان سال دوم راهنمایی شهرستان اسدآباد، پایاننامه کارشناسی ارشد فنّاوری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.
گل محمد نژاد بهرامی، غ.ر؛ رحیمی، ا (1395). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان نقده، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال نهم، شماره 35.
محمدی، س.د؛ قمی، م؛ مسلمی، ز؛ عباسی، م.(1395). ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 53، دوره 16.
محلاتی، ر؛ ابوالمعالی، خ (1359). مقایسه ابعاد سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ایرانی و مهاجر دوره متوسطه با توجه به ملیت – نوع مدرسه و جنسیت آنان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره60، سال 15.
موسوی، ف؛ بدری، ع (1395). رابطه آگاهیهای فراشناختی با خودپنداری تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 1.
مؤمنی، م (1386). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، تهران: انتشارات کتاب نو.
میر هاشمی روته، ز؛ عبداللهی، م (1397). تأثیر هوشمند سازی مدارس بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر رودهن، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال نهم، شماره 4.
نورعلی، ه؛ حاجی یخچالی، ع؛ شهنی ییلاق، م؛ مکتبی، غ (1397). تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان، مجله دست آوردهای روانشناختی، دوره چهارم، سال 25، شماره 2.
نصیری، م؛ میکائیلی منیع، ف؛ عیسی زادگان، ع (1396). بررسی روابط ساختاری دشواری ادراکشده، مقایسه اجتماعی و خود پنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه)، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجاری، سال پنجم، شماره اول.
وحدتی، س؛ حجت خواه، س.م؛ رشیدی، ع (1395). پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس خود پنداره تحصیلی با میانجیگری انسجام خانواده، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال 11، شماره 48.
Akin, A (2008). Self- efficacy, achievement goals and depression, anxiety, and stress: A structural equation modeling. World Applied Sciences Journal.
Athul, P Anand. Deepesh Srivastava. Dushyant Sharm. JyotiRekha Dhal. Arun Kumar Singh. Mahendra Singh Meena (2016). Smart School Bag. International Journal of Engineering Science and Computing, May 2016.
Becker, S. P (2014). External validity of children's self-reported sleep functioning: associations with academic, social, and behavioral adjustment. Sleep Medicine.
Cronbach, L. J (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika.
Chaplin JP (2016). Dictionary of Psychology. Second edition. New York: Dell.
Kim, S. Y & Kim, M.R (2013). Comparison of Perception toward the Adoption and Intention to Use Smart Education between Elementary and Secondary School Teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET.
Nina, B & Nadejda, B (2018). Metacognitive Strategies in Higher Education: Development of Spiritual Intelligence Strategies Within Training of the Academic Staff. In Teacher Training and Professional Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications.
Reuland, M.M & Mikami, A. Y (2014). "Classroom victimization: consequences for social and academic adjustment in elementary school". Psychology in the Schools.
Tenenhaus, M, Amato, S & Esposito Vinzi, V (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting.
Wetzels, M, Odekerken-Schroder, G & Van Oppen, C (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly
_||_آقایوسفی، ع؛ سراوانی، ش؛ زراعتی، ر؛ رزاقی، ف؛ پورعبدل، س (1394). پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان براساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری، مجله روانشناختی بالینی ایران.
آقاپور، م؛ ابوالمعالی الحسینی، خ؛ اصغرنژاد فرید، ع.ا (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران، مطالعات جامعهشناختی، سال دهم، شماره 39.
ادیب، ی؛ رادسلیمانی، ل؛ عظیمی، م (1394). تأثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارامدی تحصیلی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره1.
اردلان، ا؛ حسین چاری، م (1390). پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس مهارتهای ارتباطی با واسطه باورهای خودکارامدی، شماره 17.
امام جمعه، س.م.ر؛ بصیرتپور، م.ج (1393). مقایسه عملکرد مدارس هوشمند و مدارس عادی بر خلاقیت دانشآموزان پسر سال اول دوره اول متوسطه شهر تهران، پژوهش در نظامهای آموزشی، سال هشتم، شماره 27.
اکبیر نودهی، ا؛ رضایی کلانتری، م (1395). نقش هوشمندسازی مدارس بر کیفیت یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان نکا، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 13، شماره 24.
اصلیپور، ع؛ فخری، م.ک (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، سال هفتم، شماره 27.
بهادری خسروشاهی، ج؛ حبیبی کلیبر، ر (1396). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه ، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال دهم، شماره 39.
پورنیکدست، س؛ تقیزاده، م.ا؛ علیاکبری دهکردی، م؛ امیدیان، م؛ میکائیلی حور، ف (1393). مقایسه نوجوانان با نگرش مذهبی بالا و پایین ازلحاظ سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی و گرایش به اعتیاد، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، سال هشتم، شماره 32.
پورطاهریان، ز؛ خسروی، م؛ محمدیفر، م.ع (1393). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن و عادتهای مطالعه در انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر، مجله روانشناسی مدرسه، دوره 3، شماره 1.
تیرگری، ب؛ عزیززاده فروزی، م؛ حیدرزاده، ا؛ عباسزاده، ح (1396). بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394، دو ماهنامه علمی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 10، شماره 3.
تمناییفر، م.ر؛ مرادی، ص (1394). پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس خودکارآمدی ابراز وجود و حمایت اجتماعی، مجله روانشناسی اجتماعی، سال 10، شماره 36.
چوبفروشزاده، آ؛ محمودی میمند، و؛ فاطمی، ن (1396). اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علائم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی، نشریه پرستاری کودکان، دوره 3، شماره 4.
حاجی شمسایی، م؛ کارشکی، ح؛ امین یزدی، س.ا (1392). نقش خودتنظیمی در سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر، پژوهش در نظامهای آموزشی.
حسینزاده، م؛ ملکی حسنوند، م؛ شیخی، س؛ نظری، ح (1396). رتبهبندی موانع هوشمندسازی مدارس با استفاده از تکنیک topsis: مطالعه موردی مدارس متوسطه شهرستان کرچک، نشریه مطالعات آموزشی، سال ششم، شماره اول.
حافظنیا، م (1384). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ یازدهم.
خنجرخانی، م؛ عباسی، م (1396). بررسی نقش تعدیلگری ذهن آگاهی در رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 28.
داوری، ع ؛ رضازاده، آ (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
داناییفرد، ح؛ الوانی،م؛ آذر، ع (1388). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار.
رضایی جمالویی، ح؛ ابوالقاسمی، ع؛ نریمانی، م؛ زاهد، ع (1394). مقایسه سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانشآموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط، بالا، فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم.
رسولی خورشیدی، ف؛ کدیور، پ؛ صرامی، غ؛ تنها، ز (1393). رابطه فراشناختی، اهداف پیشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی.
روحی اطهر، م؛ عرفانی آداب، ا (1395). تأثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، آموزش راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی بر عملکرد زبان انگلیسی دانشآموزان، فصلنامه علمی تخصصی توسعه حرفهای معلم، شماره 2، سال دوم.
زرین، ل؛ صحتی، ا؛ وثوقی ایلخجی، س؛ عیدی خطیبی، ر (1394). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر سازگاری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان، اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی.
زمانی، ع؛ قاسمپور، ع؛ همایی، ر؛ موسوی، س (1395). بررسی فرصتها و تهدیدها، قوتها و ضعفهای کاربست نوآوریهای هوشمندسازی مطالعه موردی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 13.
زارعی، ح.ع؛ میرهاشمی، م؛ پاشا شریفی، ح (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 12.
زارع چاهوکی، م .ع (1389). روشهای تحلیل چند متغیره در نرمافزار SPSS، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.
زنگی آبادی، م؛ صادقی، م؛ قدمپور، ع (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 13، شماره 44.
سجادی، س.ن؛ گل محمدیان، م؛ حجتخواه، م (1395). اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر، پژوهشهای مشاوره، جلد 15، شماره 58.
سپهریان آذر، ف؛ فتاحی، ا (1393). اثربخشی آموزش تیپهای شخصیت انیه گرم بر سازگاری تحصیلی دانشجویان، روانشناسی بالینی و شخصیت، سال 21، دوره جدید شماره 10.
سلیمی، ج؛ رمضانی، ق (1394). شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج براساس مؤلفهها، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال ششم، شماره دوم.
شیرزاد کبریا، ب؛ سیدمحمدی، س.ز (1395). بررسی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره دهم.
صنوبر، ع (1397). رابطه شادکامی، تابآوری و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دهم، جامعهشناسی آموزش و پرورش، شماره 8.
صیدی، س؛ بادله، ع (1396). تدوین استانداردهای هوشمندسازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران، فصلنامه فناوری آموزش، شماره 4.
طهماسبی، غ؛ رمضانی، س.گ.ا؛ زارع، ح (1397). تأثیر راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی، فصلنامه پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال نهم، شماره 1.
عبدالوهابی، م؛ مهرعلیزاده، ی؛ پارسا، ع (1391). امکانسنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستآنهای دخترانه شهر اهواز، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 43.
عالیپور بیرگانی، س؛ سحاقی، ح؛ جلوداری، آ (1394). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و خودکارامدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان جندیشاپور اهواز، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی دوره دوم، شماره اول.
عرفانی، ن (1395). تدوین مدل اندازهگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره دوازدهم.
غزنوی، م.ر؛ سعادتمند، ز؛ کشتی آرای، ن (1396). واکاوی مفهوم هوشمندسازی به منظور ارائه الگوی برنامه درسی مناسب جهت دوره ابتدایی ایران، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال هفتم، شماره 4.
فیضیپور، ه؛ زینالی، ا (1391). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه (راهبردهای فراشناختی) بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان ناموفق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (1390). مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره اول.
فراخی، م.م؛ ملکزاده، غ (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش هوشمندسازی مدارس با استفاده از مدل دیویس، اولین همایش ملی علوم و فناوریهای نوین.
قمی، م؛ مسلمی، ز؛ محمدی، س.د (1395). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره 9، دوره 4.
کیایی، ژ (1395). طراحی و تولید درسافزار آموزش الکترونیکی بر اساس راهبردهای فراشناختی و نقش آن در میزان مهارت حل مسئله دانش آموزان، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 2، شماره 1.
کوشکی، ش؛ حسینقلی، ف؛ فرزاد، و افتخارزاده، س.ف (1397). الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانش آموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجماعی ادراکشده: نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی،دو فصلنامه شناخت اجتماعی، سال 7، شماره 2.
کرمی، ج؛ مؤمنی، خ؛ عباسی، ز (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظه فعال بر عملکرد خواندن(دقت، سرعت و درک مطلب)، دانشآموزان نارساخوان، مجله دست آوردهای روانشناختی، دوره چهارم، سال 23، شماره 2.
کرمی، ب؛ کرمی، آ؛ هاشمی، ن (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداری تحصیلی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت، دوره دوم، شماره 4.
کریمی، بهرام علی (1391). بررسی تأثیر استفاده از تابلوی هوشمند در یادگیری مشارکتی درس زبان سال دوم راهنمایی شهرستان اسدآباد، پایاننامه کارشناسی ارشد فنّاوری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.
گل محمد نژاد بهرامی، غ.ر؛ رحیمی، ا (1395). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان نقده، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال نهم، شماره 35.
محمدی، س.د؛ قمی، م؛ مسلمی، ز؛ عباسی، م.(1395). ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 53، دوره 16.
محلاتی، ر؛ ابوالمعالی، خ (1359). مقایسه ابعاد سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ایرانی و مهاجر دوره متوسطه با توجه به ملیت – نوع مدرسه و جنسیت آنان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره60، سال 15.
موسوی، ف؛ بدری، ع (1395). رابطه آگاهیهای فراشناختی با خودپنداری تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 1.
مؤمنی، م (1386). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، تهران: انتشارات کتاب نو.
میر هاشمی روته، ز؛ عبداللهی، م (1397). تأثیر هوشمند سازی مدارس بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر رودهن، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال نهم، شماره 4.
نورعلی، ه؛ حاجی یخچالی، ع؛ شهنی ییلاق، م؛ مکتبی، غ (1397). تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان، مجله دست آوردهای روانشناختی، دوره چهارم، سال 25، شماره 2.
نصیری، م؛ میکائیلی منیع، ف؛ عیسی زادگان، ع (1396). بررسی روابط ساختاری دشواری ادراکشده، مقایسه اجتماعی و خود پنداره تحصیلی با سازگاری تحصیلی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه)، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجاری، سال پنجم، شماره اول.
وحدتی، س؛ حجت خواه، س.م؛ رشیدی، ع (1395). پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس خود پنداره تحصیلی با میانجیگری انسجام خانواده، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال 11، شماره 48.
Akin, A (2008). Self- efficacy, achievement goals and depression, anxiety, and stress: A structural equation modeling. World Applied Sciences Journal.
Athul, P Anand. Deepesh Srivastava. Dushyant Sharm. JyotiRekha Dhal. Arun Kumar Singh. Mahendra Singh Meena (2016). Smart School Bag. International Journal of Engineering Science and Computing, May 2016.
Becker, S. P (2014). External validity of children's self-reported sleep functioning: associations with academic, social, and behavioral adjustment. Sleep Medicine.
Cronbach, L. J (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika.
Chaplin JP (2016). Dictionary of Psychology. Second edition. New York: Dell.
Kim, S. Y & Kim, M.R (2013). Comparison of Perception toward the Adoption and Intention to Use Smart Education between Elementary and Secondary School Teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET.
Nina, B & Nadejda, B (2018). Metacognitive Strategies in Higher Education: Development of Spiritual Intelligence Strategies Within Training of the Academic Staff. In Teacher Training and Professional Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications.
Reuland, M.M & Mikami, A. Y (2014). "Classroom victimization: consequences for social and academic adjustment in elementary school". Psychology in the Schools.
Tenenhaus, M, Amato, S & Esposito Vinzi, V (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting.
Wetzels, M, Odekerken-Schroder, G & Van Oppen, C (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly