بررسی نقش اقدامات فرهنگی ترویجی بر تغییر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان در مصرف بهینه آب «مطالعه موردی: مدارس ابتدایی استان قم
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعنایت اله آقائی 1 , محمد کربلایی ابراهیمی 2
1 - مربی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران (نویسنده مسئول).
2 - دانشآموخنه کارشناسی ارشد، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.
کلید واژه: مصرف بهینه آب, رفتار, نگرش, اقدامات فرهنگی ترویجی, آگاهی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف تحقیق "بررسی نقش اقدامات فرهنگی ترویجی بر تغییر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان مدارس ابتدایی استان قم در مصرف بهینه آب" میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری را دانشآموزان مدارس ابتدایی استان قم تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از بین 139762 نفر، طبق فرمول کوکران 383 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی صوری محتوایی توسط خبرگان مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 918/0 تأیید گردید. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف یک نمونه ای و برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش تحلیل رگرسیون خطی یک متغیره، آزمون تی یک نمونهای، با نرمافزار SPSS25 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که اقدامات فرهنگی ترویجی مصرف بهینه آب بر تغییر آگاهی و رفتار دانشآموزان در مدارس ابتدایی استان قم تاثیرگذار است و دارای تاثیر مثبت معنیداری میباشد. همچنین اقدامات فرهنگی ترویجی مصرف بهینه آب بر تغییر نگرش دانشآموزان در مدارس ابتدایی استان قم تاثیرگذار است و دارای تاثیر منفی معنیداری میباشد. نتیجهگیری: از میان مولفههای اقدامات فرهنگی ترویجی، نمایشهای آموزشی ترویجی، مهمترین مولفه و برپایی جشنواره و همایشها کم اهمیتین مولفه میباشد. همچنین متغیر رفتار گروهی مهمترین و رفتار فردی کم اهمیتترین مولفه میباشد.
The aim of the study was to "investigate the role of promotional cultural activities on changing the awareness, attitude and behavior of primary school students in Qom province in optimal water consumption." Research is descriptive-survey research. The statistical population consists of primary school students in Qom province. Using the available sampling method, out of 139762 people, 383 people were selected according to Cochran's formula. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used, the validity of which was confirmed by experts as a formal content validity, and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.9188. One sample was used to test the normality of the distribution of research variables, one sample was taken and the one-line linear regression analysis method was used to test the research hypotheses with the SPSS25 software. The results showed that the promotional cultural measures of optimal water consumption have a significant positive effect on changing students' awareness and behavior in primary schools in Qom province. Also, the cultural and promotional measures of optimal water consumption have a significant negative effect on changing the attitude of students in primary schools in Qom province. Among the components of promotional cultural activities, "promotional educational plays" are the most important and "setting up festivals and conferences" are the least important components. Also, the variable "group behavior" is the most important and "individual behavior" is the least important component.
احمدی، سیروس، مریم مختاری و پریسا رضایی (1394). بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر بر صرفهجویی آب در بین دانشجویان دانشگاه یاسوج، راهبرد اجتماعی فرهنگی، دوره 4، شماره 15.
اصغرنژاد، نجف و کوروش داوری (1394). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر الگوی مصرف آب در بین شهروندان شهر دهدشت در سال 1394، کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
الوانی، سید مهدی و شمس السادات زاهدی (1394). مباحث ویژه مدیریت دولتی، چاپ چهاردهم، انتشارات سمت.
اسمعیلی، فضلالله، مهدیه نخعی و مهدی خداداد (1397). بررسی عوامل مؤثر بر صرفهجویی مصرف آب در بین شهروندان (مطالعه موردی: منطقه 15 تهران)، چهارمین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند-گروه ترویجی دوستداران محیط زیست.
رجاییان، ندا، نرگس کشتیآرای و محمدعلی نادی (1397). تجارب زیسته دانشآموزان دوره تحصیلی ابتدایی از پدیده مصرف آب، فصلنامه علمی پژوهشی، آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال ششم، شماره سوم.
جایدری، رضا، سید محمود حسینی و ایرج ملک محمدی (1390). بررسی راهکارهای آموزشی - ترویجی مدیریت مصرف بهینه آب برای مقابله با خشکسالی در بین گندم کاران استان ایلام، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شماره 4.
شفیعپور، محدثه، فخرالسادات حسینی لر و رقیه سرایلو (1394). بررسی نقش آموزش و پرورش در ایجاد دیدگاههای جدید در راستای مصرف بهینه آب در دانشآموزان دوره ابتدایی: مطالعه موردی طرح آموزش آب برای معلمان «WET»، اولین همایش بینالمللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
علوی، علیاکبر (1371). روند افزایش مصرف آب تهران و لزوم اعمال روشهای صرفهجویی، کنفرانس صرفهجویی در مصارف کشاورزی، شرب و صنعت.
فرمانی انتظام، ح، ف، موحدی سبحانی، م، واعظ تهرانی و س. ا. نجفی (۱۳۹۷). استخراج سیاستهای پایدار آب شرب شهری با رویکرد پویایی سیستم. مطالعه موردی: شهر قم) "مجله آب و فاضلاب)
_||_Aktamis, H (2011). Determining energy saving behavior and energy awareness of secondary school students according to socio-demographic characteristics, Educational Research and Reviews Vol. 6(3).
Block, N (1995). On a Confusion about a Function of Consciousness: Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings, ed. David J. Chalmers.
Friman J (2010). Consumer Attitudes toward Mobile Advertising [A.M]. Aalto University; 2010.
Leonidou, L.C, Leonidou, C.N & Kvasova, O (2010). Antecedents and outcomes of consumer environmentally friendly attitudes and behavior, Journal of Marketing Management.
Ntona, E. Arabatzis, G. Kyriakopoulos, G.L (2015). Energy saving: Views and attitudes of students in secondary education, Renewable and Sustainable Energy Reviews, Volume 46.
Rakova, M (2006). Philosophy of Mind A–Z. Edinburgh University Press,
Schneider, S (Eds), (2007). The Blackwell Companion to Consciousness, Blackwell Publishing Ltd,
Searle, J.R (2007). Biological Naturalism, In Velmans, M & Schneider, S (Eds), The Blackwell Companion to Consciousness, Blackwell Publishing Ltd,
Toth, N. Little, L. Read. J.C. Fitton. D. Horton, M (2013). Understanding teen attitudes towards energy consumption, Journal of Environmental Psychology, Volume 34.
Wahid N A, Ahmed M (2011). The Effect of Attitude toward Advertisement on Yemeni Female Consumers' Attitude toward Brand and Purchase Intention, Global Business & Management Research.
Wilson, C (2011). Effective Approachesto Connect Children with Nature, New Zealand: Publishing Team, Department of Conservation