کاربرد فناوری واقعیت افزوده در تبلیغات و بازاریابی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیطاهره ساعدی 1 , رها(زهرا) خرازی آذر 2 , افسانه مظفری 3
1 - دانشجوی دکترای گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
taheresaedi@gmail.com
2 - استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: روابط عمومی الکترونیک, فضای مجازی واقعیت افزوده, واقعیت مجازی,
چکیده مقاله :
تحقیق با روش پیمایشی انجام شده ، دیدگاه 140 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات، روزنامه نگاران حوزه فناوری اطلاعات و کارشناسان روابط عمومی اخذ شده است. واقعیت افزوده ، تماشای یک پدیده واقعی از دریچه موبایل یا تبلت یا عینک هوشمند است که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی کامپیوتری افزوده شده است. تحقیق 4 فرضیه داشته است : 1. فناوری واقعیت افزوده کمک می کند تا محصولات و خدمات شرکتها و سازمان ها بهتر و قابل فهم تر به مشتریان ارایه شود. 2. ابزارهای پوشیدنی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده مهمترین کاربرد را در برگزاری نمایشگاه ها دارند. 3. بین به کارگیری فناوری واقعیت افزوده در فرآیند تبلیغات و برندینگ با میزان شناخت مدیران روابط عمومی از کاربردهای این فناوری ارتباط معنادار وجود دارد. 4. به کارگیری فناوری واقعیت افزوده باعث جذب بیشتر مخاطبان و مشتریان جوان و نوجوان می شود. همه فرضیه های تحقیق تایید شده است. برای کاربردی شدن و تسهیل استفاده از این فناوری نیاز به توجیه شرکت ها ی فعال در تبلیغات و روابط عمومی وجود دارد.
Augmented reality technology usage in electronic public relations, is the Communication PhD Thesis of Islamic Azad University of Science and Research. In this study that is researched in survey method, the view of 140 academics and IT professionals, IT journalists and PR professionals is collected, and discussed in detail, about augmented reality technology applications in electronic public relations in public and private devices Augmented reality is a real phenomenon which is watched on cellphones or tablets or smart glasses that visual information, audio and video information from the computer or GPS is added to it. This technology usage has been developed recently in different activities such as public relations and advertising and entertainment industry. It is used also in media technology, medicine, industry, education, tourism, advertising and social activities Researcher has 4 hypotheses for this study: 1. Augmented Reality technology helps companies and organizations to offer their products and services better and more understandable to customers.2. Wearable stuffes such as smart glasses based on augmented reality technology are the most important applications in exhibitions.3. there is a significant relation between using of augmented reality technology in the process of advertising and branding and public relations managers awareness of the applications of this technology.4. The use of augmented reality technology attracts more teenagers and young audience and customers. All hypotheses are confirmed. Based on the present research results, it is needed to justify systems and culturing people in order to be more operational and easy to use of this technology.
_||_