تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - دانشجوی دکترای جامعهشناسی، گرایش بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه شیراز abdollatifkarevani@yahoo.com
کلید واژه: نوع اشتراک مطلب, هویت ملی, جهانی شدن, شبکههای اجتماعی مجازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هویت ملی، اصلی ترین سنتز و حلقه ارتباطی بین هویتهای خاص محلی و هویتهای عام فراملی هست. هویت ملی مجموعهای از گرایشها و نگرشهای مثبت نسبت به عناصر و الگوهای هویت بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور به عنوان یک واحد سیاسی میباشد. هویت ملی تحت تاثیر عوامل مختلفی میباشد، یکی از عواملی که میتواند بر هویت ملی تاثیرگذار باشد، شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. تحقیق حاضر در همین راستا و با هدف، مطالعه رابطه میان شبکههای اجتماعی مجازی با هویت ملی انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش پیمایشی و در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 نفر انتخاب و به شیوه نمونه گیری طبقهای انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهند که متغیرهای عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی، میزان استفاده از اینترنت، میزان و سابقه استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان احساس آزادی در شبکههای اجتماعی مجازی، نوع صفحات به اشتراک گذاشته شده، نوع پسندیدن و نظر نوشتن صفحات و نوع عضویت در گروههای شبکههای اجتماعی مجازی با هویت ملی رابطه معناداری دارند. همچنین از میان متغیرهای پیشینه ای، متغیرهای سن، جنس، میزان تحصیلات و قومیت رابطه معناداری با هویت ملی دارند. نتیجه گیری: در مجموع براساس یافتههای تحقیق میتوان گفت که شبکههای اجتماعی مجازی از جمله عواملی میباشد که تغییرات زیادی بر هویت کاربران و به خصوص هویت ملی کاربران ایجاد میکند و نقش موثری در دگرگونی هویت ملی کاربران دارد .
Introduction and Purpose of the Research: National identity, the main synthesis and specific link between local identity and Common transnational identities. National identity is a set of attitudes and positive attitudes towards identifying elements and patterns and integrated in the state as a political unit. National identity is influenced by several factors, one of the factors that could affect the national identity, are virtual social networks. In this way and with the aim of the present study, Study the relationship between virtual social networks with national identity. Research method: This research survey was conducted among students at the University of Sistan and Baluchestan. A sample of 400 selected according to Cochran formula and stratified sampling has been conducted. Findings: The results show that the variables Join the virtual social network, Internet usage, the use of virtual social networks, the history use of virtual social networks, The sense of freedom in virtual social networks, Type of content sharing, kind Likes and Comments, join the groups, and the type of news they have a significant relationship with national identity. Findings suggest that the underlying variables, the variables age, sex, education, and ethnicity have a significant relationship with the national identity. Conclusion: In summary, based on research findings, virtual social networks are one of the factors that make a lot of changes to user identities, and especially to the national identity of users, and has a significant role in changing the identity of users
_||_