ارائه مدل فضیلت سازمانی با تاکید برخود مراقبتی معنوی (مورد مطالعه : سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
کلید واژه: فضیلت سازمانی, خود مراقبتی معنوی, سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی, منابع انسانی, فرهنگ سازمانی.,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل فضیلت سازمانی با تاکید بر خود مراقبتی معنوی (مورد مطالعه : سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) انجام شد. روش پژوهش: روش تحقیق، آمیخته است که در بخش کیفی از تحلیل تم و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. روش گردآوری داده¬ها، کتابخانه¬ای و میدانی است. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسش نامه و مصاحبه است جامعه آماری، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می¬باشد که با روش نمونه گیری هدفمند از طریق اشباع نظری، حجم نمونه در بخش کیفی 13 نفر خبره دانشگاهی انتخاب شد و در بخش کمی نمونهگیری تصادفی ساده که با استفاده از ضرایب جدول مورگان به تعداد 310 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. يافتهها: یافتههای تحقیق با بهرهگیری از روش براون و کلارک حاکی از 147 مضامین پایه، 59 مضامین سازماندهنده و 10 مضامین فراگیر شامل عدالت سازمانی، وفاداری سازمانی، دلسوزی سازمانی، تعهد شغلی، اعتماد سازمانی، خوش بینی سازمانی، اخلاق سازمانی، فرهنگ سازمانی، بخشندگی سازمانی و خود مراقبتی معنوی بود. مدل طراحی شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای Smart pls نسخه سه و SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتيجه گيري: نتایج آزمون فریدمن نشان داد عامل بخشندگی سازمانی دارای بالاترین اولویت بوده و کمترین اولویت را نیز عدالت سازمانی دارا میباشد. بر این اساس، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور برخورداری از فضیلت سازمانی و خودمراقبتی معنوی باید مولفههای احصا شده را مورد توجه قرار دهد.
The aim of the research: The present research was conducted with the aim of providing a model of organizational virtue with an emphasis on spiritual self-care (case study: Central Organization of Islamic Azad University(. Research method: The research method is mixed, in the qualitative part of the theme analysis and in the quantitative part, the descriptive-survey method was used. The data collection method is library and field. The tools of data collection are questionnaires and interviews. The statistical population is the central organization of Islamic Azad University. The sample size in the qualitative section was 13 university experts and random sampling was selected in the quantitative section. Simple, which was selected as the sample size by using the coefficients of Morgan's table with the number of 310 people. Findings: Research findings using the Brown and Clark method indicate 147 basic themes, 59 organizing themes and 10 overarching themes including organizational justice, organizational loyalty, organizational compassion, job commitment, organizational trust, organizational optimism, organizational ethics, and organizational culture. It was organizational generosity and spiritual self-care. The designed model was analyzed using structural equation modeling method and Smart pls version 3 and SPSS version 23 software. Conclusion: The results of Friedman's test showed that organizational generosity has the highest priority and organizational justice has the lowest priority. Based on this, the central organization of Islamic Azad University should pay attention to the listed components in order to have organizational virtue and spiritual self-care.
1) اجتهادي، مصطفی، قورچیان، نادرقلی، جعفري، پریوش و شفیع زاده، حمید (1390) . شناسایی ابعاد و مؤلّفه هاي بهسازي اعضاي هیأت علمی به منظور ارائه یک مـدل مفهـومی. فصـلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، شماره 62.
2) حسین پور، احسان (1401) . شناسایی و واکاوی مولفه های فضیلت سازمانی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی، ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، دوره 5، شماره 11.
3) حسینی، سیدجعفر، وکیل زاده، رحیم، موثقی، حسن (1401) . نقش شاخصهای اخلاق اسلامی از منظر جامعه شناسی دینی بر عملکرد سازمانی دانشگاهها با تکیۀ بر اندیشۀ امام خمینی(س)، سامانه مدیریت نشریات علمی، دوره 15، شماره 57.
4) دانایی فرد، حسن، بیوکی امرالهی، ناهید، فانی، علی اصغر و رضاییان، علی (1392).کنکاشی پیرامون پیش آیندهاي مؤثر بر فرایند شکل گیري پدیده بهروزي سازمانی (موردمطالعه: سازمانهاي دولتی)، پژوهشهاي مدیریت عمومی، دوره 6، شماره 19.
5) سلیمی، قاسم، محمدي، مهدي، سلمانپور، محمدجواد، ترك زاده، جعفـر و محمـدي، قـدرت الله (1395). مورد کاوي شایستگی هـاي اخلاقـی مـدیران آمـوزش عـالی بـه سـوي یـک چارچوب مفهومی (مورد مطالعه دانشگاههاي دولتـی اسـتان فـارس)، فرهنـگ در دانشـگاه اسلامی، سال 6، شماره 4.
6) شوراي عالی انقلاب فرهنگی (1392).سند دانشـگاه اسـلامی. تهـران: شـوراي عـالی انقـلاب فرهنگی.
7) فرهمند، سید کاظم (1394). خود مراقبتی در فرهنگ ایرانی اسلامی، مجله بهورز، سال بیست و ششم، شماره 91 .
8) قربان نژاد، پریسا، عیسی خانی، احمـد (1395).طراحـی مـدل شایسـتگی مـدیران دانشـگاهی براساس الگوهاي اسلامی: مطالعه اي تطبیقی. مدیریت در دانشگاه اسلامی،سال پنجم، شماره 1.
9) قنبري، سیروس، درخشان، مژگان، زندي، خلیل، سیف پناهی، حامد (1395). ساختار عـاملی و همسانی درونی پرسش نامه اخلاق و فضیلت سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوري، سال یازدهم، شماره 3.
10) قموشی، زهرا، پورکریمی، جواد، عزتی، میترا (1398).نقش شایستگی اخلاقی مدیران در فضیلت سازمانی، ماهنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره 15، شماره 2 .
11) محمودي،سید محمد، زارعی متـین، حسـن، بحیرایـی، صـدیقه (1391 ). شناسـایی و تبیـین شایستگیهاي مدیران دانشگاهی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول ، شمار1.
12) نجف بیگی، رضا، موسیخانی، مرتضی، دانش فرد، کـرم االله، دلاور، علـی و همراهـی، مهـرداد(1393). طراحی الگوي مطلوب جهت ارتقاء فضیلت سازمانی در سازمان هاي دولتی ایران.پژوهش های مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 24.
13) کاظمی، سلیم، بابلان، عادل، معینی کیا، مهدی(1398) ، فضیلت سازمانی چالش قرن بیست و یکم، مجله رشد مدیریت مدرسه، شماره 2.
14) رستمي، مريم و دیگران(1388) (تأثير الگوهاي خودمراقبتي بر كيفيت زندگي سالمندان مراجعه كننده به مراكز بهداشتي و درماني شهر مسجد سليمان در سال87-1386)،«مجله علمي- پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اراك، سال 12، شماره 2.
15) شارع پور، محمود(1392). نقش شبکه های اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره1.
16) صاحب الزمانی، محمد(1388).بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی و نحوره عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1387، مجله پزشکی ارومیه، دوره20 ، شماره 4.
17) صمدی، نسرین، رضایی، الهه، اللهیاری، ایراندخت، وثوقی، نازیلا، پارسی، سعید(1390). بررسی تاثیر رسانه های گروهی در آموزش خودمراقبتی بیماران دیابتی، ارائه شده درسومین کنگره دانشجویی دانشگاه علوم پرزشکی اردبیل با محوریت زیست پزشکی.
18) میراحمدی، طیبه (1400)، طراحی الگوی خودمراقبتی معنوی مبتنی بر آموزههای نماز و بررسی نقش آن در بهبود وضعیت روانشناختی (اضطراب، افسردگی، تکانشوری، آسیب پذیری، خشم) در مادران دانش اموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارسنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد ارسنجان .
19) محمد خانی، زهرا و محمد خانی، فاطمه (1394). رابطه شفافیت سازمانی و سلامت سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان،کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی .
20) Cameron, K. S., Bright, D. and Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Behavioral scientist, 97, 722-741.
21) Cameron, K. S., Bright, D., & Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American behavioral scientist, 47(6), 766-790.
22) Dawson D. (2018). Organisational virtue, moral attentiveness, and the perceived role of ethics and social responsibility in business: The case of UK HR practitioners. Journal of Business Ethics, 148: 765-781.
23) Gukiina J, Ntayi J M, Balunywa W, Ahiauzu A. (2019). Organizational virtuousness: The customers’ perspective. African Social Science Review, 10(1): 106-163.
24) Manz, C. C., Cameron, K. S., Manz, K. P., Marx, R. D., & Neal, J. (2008). The Virtuous Organization: Insights from Some of the World Leading Management Thinkers. World Scientific Publishing Company.
25) Mion, Giorgio. Vigolo, Vania. Bonfanti, Angelo. Tessari, Riccardo. (2023). The Virtuousness of Ethical Networks: How to Foster Virtuous Practices in Nonprofit Organizations. Journal of Business Ethics. 10 January 2023 . Accesses 735.
26) Rego, A., Ribeiro, N., Cunha, M. P., & Jesuino, J. C. (۲۰۱۱). How Happiness Mediates the Organizational Virtuousness and Effective Commitment Relation Ship. Journal of Business Research, Issue5, may, p 524-532.
27) Whang N. (2021). The virtue of school leadership: Three paths to fulfilling value forms. SAGE Open, Issue11,p1-13.
28) Zachary, Miles A. Connelly, Brian L. Tyge Payne, G. Tribble, Lori L.(2023). Virtue Rhetoric in Investor Communications: Setting Up for a Letdown?. Journal of Management, Vol. 49 No. 2, February 2023,p 741–770.