نقش انسجام و انعطاف پذیری خانواده در پیش بینی خودکارآمدی والدینی در دبیران آموزش متوسطه دوم شهر یاسوج
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمحمد مشهدی زاده 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , محمد خیّر 3 , سیامک سامانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: انسجام, انعطاف پذیری خانواده, خودکارآمدی والدینی, دبیران متوسطه دوم,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش انسجام و انعطاف پذیری خانواده در پیش بینی خودکارآمدی والدینی در دبیران آموزش متوسطه دوم شهر یاسوج بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل دبیران آموزش متوسطه دوم شهر یاسوج که در سال تحصیلی 1397- 1396 مشغول به تدریس بوده اند. حجم نمونه شامل 150 نفر از دبیران آموزش متوسطه دوم بود که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های خودکارآمدی والدینی دومکا و همکاران (1996)، مقیاس انعطاف پذیری خانواده شاکری (1999) و مقیاس انسجام خانواده سامانی (1381) جمع آوری و مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. پایایی ابزارهای پژوهش با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 71/0، 77/0 و 81/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته های انعطاف پذیری و انسجام خانواده توانایی پیش بینی خودکارآمدی والدینی را داشتند(001/0>P). نتیجه گیری: خانواده های دارای انسجام عاطفی مناسبی، با توجه به قابلیت خانواده های سالم به لحاظ مهارتهای ارتباطی و انسجام عاطفی مناسب فرصت تبادل اطلاعات مهیا و درنتیجه والدین چنین خانواده هایی توانایی بیشتر در والدگری و تربیت فرزندان از خود بروز می دهند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the role of family cohesion and flexibility in predicting parental self-efficacy in Yasuj Secondary School Teachers. Methodology: This study was a descriptive-correlational study. The statistical population includes Yasuj Secondary Secondary Education Teachers who were teaching in the academic year 2018-17. Sample size included 150 secondary school teachers who were selected through multistage cluster sampling. Data were collected and analyzed using the Domka and et al (1996), Shakeri Family Flexibility Scale (1999) and Samani Family Cohesion Questionnaire (2002). The reliability of the research instruments was estimated 0.71, 0.77 and 0.81 respectively using Cronbach's alpha coefficients. Data were analyzed using linear regression at the significant level of 0.05. Findings: Based on the findings of Flexibility and Family Cohesion were able to predict parental self-efficacy (P <0.001). Conclusion: Families with good emotional cohesion, given the ability of healthy families in terms of communication skills and appropriate emotional cohesion, have the opportunity to exchange information and as a result, parents of such families are more capable of parenting and raising their children.
_||_