تعیین رابطه بین ابعاد زیبایی شناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشرضا رضایی شیرازی 1 , عبدالصمد بابایی 2
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: زیبایی شناختی, مشتریان, اماکن ورزشی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی بود.
روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه مشتریان استخرهای سرپوشیده استان گلستان بود که از بین آن ها 384 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار این تحقیق پرسشنامه زیباییشناختی استاندارد سلیمانی و همکاران (1389) بود که اطلاعات مربوط به ابعاد زیباییشناختی شامل 24 سؤال در وضع مطلوب و تکرار همان موارد در وضع موجود در غالب 6 بعد شامل محیط، فضا، فرم، هارمونی، نور و رنگ بررسی شدند. گزینهها براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، در وضع مطلوب از خیلی زیاد تا خیلی کم و در وضع موجود نیز از خیلی زیاد تا خیلی کم در مقیاس نمرهگذاری 1 تا 5 ارائه شده است. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامهها به رویت تعدادی از اساتید رشته تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی) رسید. پس از دریافت پرسشنامههای ارسال شده و بررسی آنها، نظرات و پیشنهادات ارائه شده اعمال گردید. جهت تعیین پایایی درونی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 88% به دست آمد. در این تحقیق در سطح آمار استنباطي از تکنیک آماری كلموگراف-اسميرنف برای تعیین وضعیت طبیعی بودن دادهها استفاده گرديد. برای تعیین رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و براي تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب از تحلیل عاملی استفاده شد. به منظور تجزیه تحلیل دادهها ازآزمون گالموگراف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها استفاده شد و آزمونهای ناپارامتریک توزیع دوجملهای برای تاثیر ابعاد زیباییشناختی و ویلکاکسون برای تفاوت وضعیت موجود و مطلوب و برای اولویتبندی عوامل از روش تحلیل عاملی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر میباشد (p<0/01). همچنین تفاوت معنی داری بین وضع موجود و مطلوب اماکن ورزشی از جنبه زیباییشناختی وجود دارد (p<0/01).
نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که به ترتیب اولویت ابعاد رنگ، فضا، فرم، هارمونی، نور و محیط برای افراد دارای اهمیت میباشند.
Objective: The purpose of the study was to investigate the relationship between aesthetic dimensions and customer of swimming pools in Golestan province.
Method: The statistical population included total customers of indoor swimming pools in Golestan province. 384 populations were randomly selected as a statistical sample. The tool of this research was the standard aesthetic questionnaire of Soleimani et al. which is) mostly 6 dimensions including environment, space, form, harmony, light and color were examined. The options are presented based on a five-point Likert scale, from very high to very low in the desired situation and from very high to very low in the current situation in a scoring scale of 1 to 5. After receiving the sent questionnaires and reviewing them, the comments and suggestions were applied. Cronbach's alpha was also used to determine the internal reliability, which was 88%. In this research, at the level of inferential statistics, the K-S statistical technique was used to determine the normality of the data. Pearson's correlation coefficient was used to determine the relationship between the variables, and factor analysis was used to determine the difference between the current and desired conditions. The standard aesthetic questionnaire of Soleimani et al. (2009) was used and validity and reliability were calculated in a preliminary study using Cronbach's alpha method at the optimum level of 0.88. K-S test was used to check the normality of the data distribution; non-parametric binomial distribution tests were used for the effect of aesthetic dimensions and Wilcoxon tests for the difference between the existing and desirable conditions and for prioritizing factors were used.
Results: The results has showed that the dimensions of color, light, harmony, form, space and environment are significant effective in the tendency of customers to sports places (p<0.01). Also, there is a significant difference between the current and desired conditions of sports facilities from an aesthetic point of view (p<0.01).
Conclusion: The finding of the factor analysis also showed that the dimensions of color, space, form, harmony, light and environment are respectively important for population in order of priority.
بهلکه, طاهر, حمیدی, & گودرزی. (2008). بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیدة خصوصی. حرکت, 37.
رضوی, س. م. ح., حسینی, س. ع., عماد, س., & سلیمانی. (2012). بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 8(16), 15-34.
کریمی, غلامیان, & چیان, س. (2020). بازار سنجی مکان و گرایش به ورزش: تحلیلی بر نقش زیبایی شناختی و گرایش به ورزش مشتریان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 10(19), 57-71.
ملکیان, محمود, ایزدی, سعید, م., اردکانی, س., & سهیل. (2016). اهمیت فضاهای همگانی شهری در توسعه پایدار گردشگری شهری (مطالعه موردی: منطقه یک شهر همدان). علوم و تکنولوژی محیط زیست, 18(ویژه نامه شماره 3 طراحی ومدیریت شهری), 237-255.
Alizadeh, A., & Cobuliev, Zynalabedin. (2022). The Role of Aesthetic Dimensions in Sport Places on Attracting People to Sports in Tajik Citizens. SPORT PSYCHOLOGY STUDIES, 11(39), 155-172. (in Persian)
Bahramnezhad, S., Safania, A. M., & Moosavi, S. J. (2015). Effect of the aesthetics dimensions on tendency of women to recreational and sport space in Mazandaran Province's Parks. Advances in Environmental Biology, 320-327. (in Persian)
Cleland, V., Ball, K., Hume, C., Timperio, A., King, A. C., & Crawford, D. (2010). Individual, social and environmental correlates of physical activity among women living in socioeconomically disadvantaged neighbourhoods. Social science & medicine, 70(12), 2011-2018.
Fathi, S. (2010). A sociological explanation of athletic participation of university students. Social Science Research Journal, 3(4), 11-21. (in Persian)
Forghani Ozrudi, M., Masomi Shob, M., & Sadeghi, M. (2016). Relationship between Service Quality and Aesthetic Dimensions with Customer's loyalty. Sport Management Studies, 7(34), 91-112. (in Persian)
Grahn, P., & Stigsdotter, U. K. (2010). The relation between perceived sensory dimensions of urban green space and stress restoration. Landscape and urban planning, 94(3-4), 264-275.
Karimi, S. R., & Keshvari, A. (2023). Evaluation of the most important effective indicators in improving the safety and health of sports venues in Tehran. Passive Defense, 14(4), 85-99. (in Persian)
Karimi, Z., Gholamian, J., & Saatchian, V. (2020). Place research and return to sport: An analysis of the aesthetic role and the tendency of customers to sport. Research in Sport Management and Motor Behavior, 10(19), 57-71. (in Persian)
Kashef, M. M. (1388). Management of sports facilities and spaces. Tehran: Bamdad Book. (in Persian)
Kim, J., Kim, Y., & Kim, D. (2017). Improving well-being through hedonic, eudaimonic, and social needs fulfillment in sport media consumption. Sport Management Review, 20(3), 309-321.
McCormack, G. R., Rock, M., Toohey, A. M., & Hignell, D. (2010). Characteristics of urban parks associated with park use and physical activity: A review of qualitative research. Health & place, 16(4), 712-726.
Panagopoulos, T. (2009). Linking forestry, sustainability and aesthetics. Ecological economics, 68(10), 2485-2489.
Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy (Vol. 76): Harvard Business Review Press Cambridge, MA, USA.
Razavi, M., Hosseini, E., & Soleymani, M. (2012). Investigating the aesthetic and cognitive dimensions of customers' inclination towards sports venues. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 8(16), 15-34. (in Persian)
Woratschek, H., Durchholz, C., Maier, C., & Ströbel, T. (2017). Innovations in sport management: The role of motivations and value cocreation at public viewing events. Event Management, 21(1), 1-12.
Determine of relationship between aesthetic dimensions and customer orientation of swimming pools in Golestan province
Abdolsamad Babaei 1 | Reza Rezaeeshirazi2*
1. Department of Physical Education & Sport Sciences, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran. Email: babaeisamad@gmail.com
2. Correspponding Auther, Department of Physical Education & Sport Sciences, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran. Email: dr.rezaee@aliabadiau.ac.ir
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Received 23 July 2024 Revised 29 July 2024 Accepted 29 July 2024 Published 22 August 2024
Keywords: Aesthetics, Customers, Pool |
Objective: The purpose of the study was to investigate the relationship between aesthetic dimensions and customer of swimming pools in Golestan province. Method: The statistical population included total customers of indoor swimming pools in Golestan province. 384 populations were randomly selected as a statistical sample. The tool of this research was the standard aesthetic questionnaire of Soleimani et al. which is) mostly 6 dimensions including environment, space, form, harmony, light and color were examined. The options are presented based on a five-point Likert scale, from very high to very low in the desired situation and from very high to very low in the current situation in a scoring scale of 1 to 5. After receiving the sent questionnaires and reviewing them, the comments and suggestions were applied. Cronbach's alpha was also used to determine the internal reliability, which was 88%. In this research, at the level of inferential statistics, the K-S statistical technique was used to determine the normality of the data. Pearson's correlation coefficient was used to determine the relationship between the variables, and factor analysis was used to determine the difference between the current and desired conditions. The standard aesthetic questionnaire of Soleimani et al. (2009) was used and validity and reliability were calculated in a preliminary study using Cronbach's alpha method at the optimum level of 0.88. K-S test was used to check the normality of the data distribution; non-parametric binomial distribution tests were used for the effect of aesthetic dimensions and Wilcoxon tests for the difference between the existing and desirable conditions and for prioritizing factors were used. Results: The results has showed that the dimensions of color, light, harmony, form, space and environment are significant effective in the tendency of customers to sports places (p<0.01). Also, there is a significant difference between the current and desired conditions of sports facilities from an aesthetic point of view (p<0.01). Conclusion: The finding of the factor analysis also showed that the dimensions of color, space, form, harmony, light and environment are respectively important for population in order of priority.
|
Cite this article: Babaei, Abdolsamad & Rezaeeshirazi, Reza. (2024). Determine of relationship between aesthetic dimensions and customer orientation of swimming pools in Golestan province. Jahesh, 2 (1), 1-12.
© The Author(s). Publisher: Gorgan Branch, Islamic Azad University.
|
تعیین رابطه بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان
عبدالصمد بابایی1| رضا رضایی شیرازی2*
1-گروه علوم ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه ازاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران. رایانامهbabaeisamad@gmail.com :
2-نویسنده مسئول، گروه علوم ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران. رایانامه:dr.rezaee@aliabadiau.ac.ir
اطلاعات مقاله | چکیده |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 2/5/1403 تاریخ بازنگری: 8/5/1403 تاریخ پذیرش: 8/5/1403 تاریخ انتشار: 1/6/1403
کلیدواژهها: زیباییشناختی، مشتریان، اماکن ورزشی.
|
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی بود. روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه مشتریان استخرهای سرپوشیده استان گلستان بود که از بین آن ها 384 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار این تحقیق پرسشنامه زیباییشناختی استاندارد سلیمانی و همکاران (1389) بود که اطلاعات مربوط به ابعاد زیباییشناختی شامل 24 سؤال در وضع مطلوب و تکرار همان موارد در وضع موجود در غالب 6 بعد شامل محیط، فضا، فرم، هارمونی، نور و رنگ بررسی شدند. گزینهها براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، در وضع مطلوب از خیلی زیاد تا خیلی کم و در وضع موجود نیز از خیلی زیاد تا خیلی کم در مقیاس نمرهگذاری 1 تا 5 ارائه شده است. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامهها به رویت تعدادی از اساتید رشته تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی) رسید. پس از دریافت پرسشنامههای ارسال شده و بررسی آنها، نظرات و پیشنهادات ارائه شده اعمال گردید. جهت تعیین پایایی درونی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 88% به دست آمد. در این تحقیق در سطح آمار استنباطي از تکنیک آماری كلموگراف-اسميرنف برای تعیین وضعیت طبیعی بودن دادهها استفاده گرديد. برای تعیین رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و براي تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب از تحلیل عاملی استفاده شد. به منظور تجزیه تحلیل دادهها ازآزمون گالموگراف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها استفاده شد و آزمونهای ناپارامتریک توزیع دوجملهای برای تاثیر ابعاد زیباییشناختی و ویلکاکسون برای تفاوت وضعیت موجود و مطلوب و برای اولویتبندی عوامل از روش تحلیل عاملی استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر میباشد (p<0/01). همچنین تفاوت معنی داری بین وضع موجود و مطلوب اماکن ورزشی از جنبه زیباییشناختی وجود دارد (p<0/01). نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که به ترتیب اولویت ابعاد رنگ، فضا، فرم، هارمونی، نور و محیط برای افراد دارای اهمیت میباشند.
|
استناد: بابایی، عبدالصمد و رضایی شیرازی، رضا. (1403). تعیین رابطه بین ابعاد زیبایی شناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان. جهش، 2 (1)، 12-1.
ناشر: واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی. © نویسندگان.
|
مقدمه
کشش و جذبه انسان به زیبایی، به خاطر سنخیتی است که او با ذات زیبایی دارد؛ زیرا خود از جنس زیبایی است و به همین خاطر هنر را در زیبایی و زیبایی را نیز در هنر یافته است. برای درک و جذب زیبایی، نقش وجود میبایست پاک و آراسته باشد تا شایستگی دریافت حاصل آید. بعد زیباییشناختی امروزه یک نیاز برای انسان میباشد و توجه عمیق به مشتری و مشتری مداری راز دنیای صنعت ورزشی است. همچنین، احساسات یک فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب احساس خوشی و رفاه در فرد می شود (کریمی, غلامیان, & ساعتچیان, 2020). پیگیری رضایتمندی مشتری یک هدف مهم برای سازمانها میباشد. رضایتمندی مشتری احساس نگرش یک مشتری نسبت به یک محصول یا خدمت بعد از استفاده از آن است. اگر مشتریان به وسیله خدمات خاصی رضایتمند شوند، احتمالاً خرید خود را تکرار میکنند. مشتریان رضایتمند همچنین احتمالاً به دیگران درباره تجارب مطلوب خود میگویند که در نتیجه تبلیغات دهان به دهان مثبت درگیر میشوند (بهلکه, طاهر, حمیدی, & گودرزی, 2008). ورزش نیز به معنای اجرای مرتب تمرینهای بدنی به منظور تکمیل قوای جسمی و روحی است و میتوان گفت از ورزش تنها ورزیدگی جسمی حاصل نمیآید، بلکه روح و روان آدمی نیز موردنظر است (ملکیان et al., 2016). در طراحی استادیومها، جنبههای زیباییشناسی و عملکردی تکنولوژیهای جدید مورد توجه بوده و سازههای جدید تحت تأثیر الگوهای تعریف شده توسط معمار قرار دارند و بر این اساس بهکار گرفته میشوند. استادیومهای نسل جدید به منظور پاسخگویی به نیازهای امروز، دستخوش تغییرات زیادی شدهاند. یک تغییر آشکار در سازه استادیومها ایجاد شد. یک فضای ورزشی باید ارزشهای زیباییشناختی را دارا باشد. باید فضاهایی خلق شوند که با نیازهای امروز مطابقت داشته و به طریقی تعریف شوند که با تکنولوژی مدرن همخوانی داشته باشند، لذا ورزش بزرگترین عرصه ارائه فناوری مدرن است (S. R. Karimi & Keshvari, 2023). رابطهای که بین ورزش و معماری برقرار می شود و برپایی مسابقات و رویدادهای متعدد که بستر هنرمندی معماران شده و از سوی دیگر خلق آثار درخور توحهی در این زمینه که سبب ترغیب بیش از بیش افراد و استقبال آنان از اماکن ورزشی میشود، ورزش را از یک حرکت فردی در آورده و به صورت فرهنگی در جامعه مطرح میسازد (Forghani Ozrudi, Masomi Shob, & Sadeghi, 2016). در زندگی صنعتی امروز جایگاه فضاهای ورزشی باید به مثابه یک ودرسه، یک فضای فرهنگی، یک فضای اجتماعی که صمیمیتها، دوستیها و همیاریها را نیز ترویج میکند، مورد توجه قرار میگیرد (Razavi, Hosseini, & Soleymani, 2012). تغییر و تحولات جهانی در مقولههای زندگی معاصر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریاتی ساخته که دوری از آن اجتنابناپذیر به نظر میرسد. اهداف تربیت بدنی و ورزش با تجارب و علائق افراد در ارتباط بوده و مقاصد و جهت برناهها را تعیین میکنند و بت توجه به اهمیت و توسعه حیطه علم تربیت بدنی و ورزش اهداف آن به ردههای جمعیتی خاصی محدود نیست، بلکه به تمام ردههای جمعیتی گسترش یافته است (Fathi, 2010). در حال حاضر، گسترش بازار و جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان موجود نگرانی بسیاری از باشگاهها است، از اینرو به دلیل فشارهای رقابتی بسیار شدید، باشگاهها از روشهای مختلف نظر مشتریان را به خود جلب میکنند. بر اساس تحقیقات بهعمل آمده مشخص شده است که عامل زیباییشناختی میتواند در گرایش افراد به یک محیط و انجام فعالیت بدنی و ورزش تاثیر زیادی داشته باشد (Z. Karimi, Gholamian, & Saatchian, 2020).
بهرام نژاد، صفا نیا و موسوی (2015) در تحقیق خود با عنوان برر سی ابعاد زیباییشناسی در گرایش زنان به فضاهای تفریحی و ورز شی پاركهای ا ستان مازندران بیان داشتند که تمام ابعاد زیباییشناختی(نور، رنگ، محیط،فرم، فضا و هارمونی) بر تمایل بانوان به ورزش تأثیر گذارند. در بین ابعاد زیباییشناختی نور و رنگ نفوذ بالاتر و هارمونی اثرگذاری کمتری بر تمایل بانوان به فعالیتهای فیزیکی را دارا میباشد (Bahramnezhad, Safania, & Moosavi, 2015). همچنین، کللند1 و همکاران (2010) به این نتیجه رسیدند که زیباییشناختی و جذابیت محیط میتواند رفتار سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد و بین گرایش افراد به فعالیتهای ورزشی در اوقات فراغت و متغیر محیطیای مثل زیباییشناختی رابطه مثبتی وجود دارد (Cleland et al., 2010). کریمی، غلامیان و ساعتچیان (2020) در پژوهش خود با عنوان رابطه ابعاد زیباشناختی اماکن ورزشی با رفتار شهروندی دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر پارسآباد بیان کردند که بین ابعاد زیباشناختی و رفتار شهروندی دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هر چقدر عوامل زیباشناختی در محیطهای ورزشی بیشتر به کار گرفته شود رفتار شهروندی دبیران تربیت بدنی جنبه مثبتتری به خود میگیرد (Z. Karimi et al., 2020). رضوی، حسینی و سلیمانی(2012) در پژوهش خود دریافتند که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی مؤثر میباشد (Razavi et al., 2012). وراتچک2 و همکاران (2017) درتحقیقات اخیر خود نشان دادهاند که هواداران فوتبال در جام جهانی به زیبایی مکان اهمیت بسیاری داده و یکی ازنشانههای خرید بلیط را وجود جنبههای جذاب مکان دانستهاند. بااینحال نوآوری در ارائه خدمات یکی از مهمترین ویژگیهای ارزشبخشی به رویدادهای ورز شی است (Woratschek, Durchholz, Maier, & Ströbel, 2017). کیم، کیم و کیم3 (2017) یکی از نشانگان خوشبختی و لذت در حیطههای ورز شی را توجه به ارزشهای اجتماعی، زیباییشناختی و شجاعت ورزش معرفی کردند. به بیان دیگر زمانی که نیازهای فرد بر اساس این مشخصات تامین میشود احساس خوشبختی کاملی را در ورزش درك میکند (Kim, Kim, & Kim, 2017)
با توجه به مطالب ارائه شده درخصوص ارتباط معماری و ورزش و تأثیر امور زیباییشناختی در جذب مشتری و نظر به این که تاکنون در مورد زیباییشناختی اماکن ورزشی اطلاعاتی زیادی در دست نیست و تحقیقی در رابطه با تأثیر زیبایی اماکن ورزشی در گرایش مشتری در داخل صورت نگرفته است، این تحقیق درصدد است که عناصر و ابعاد زیباییشناختی را شناسایی کرده و به تاثیر مطلوب آن در جذب مشتری با بهرهگیری از نظرات مشتریان پی ببرد. لذا محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی استان گلستان رابطه وجود دارد؟
روششناسی پژوهش
هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی استان گلستان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بود و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه زیباشناختی استاندارد سلیمانی و همکاران (1389) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مشتریان استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی استان گلستان تشکیل دادند. تعداد 384 پرسشنامه به روش تصادفی خوشهایی بین مشتریان توزیع و پس از تکمیل شدن، جمعآوری شدند. اطلاعات مربوط به ابعاد زیباییشناختی که شامل 24 سؤال در وضع مطلوب (آنچه که به شکل واقع بینانه باید باشد) و تکرار همان موارد در وضع موجود (آنچه که هست) در غالب 6 بعد شامل محیط با 5 گزینه، فضا با 4 گزینه، فرم با 4 گزینه، هارمونی با 4 گزینه، نور با 3 گزینه و رنگ با 4 گزینه بررسی شدند. گزینهها براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، در وضع مطلوب از خیلی زیاد تا خیلی کم و در وضع موجود نیز از خیلی زیاد تا خیلی کم در مقیاس نمرهگذاری 1 تا 5 ارائه شده است. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامهها به رویت تعدادی از اساتید رشته تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی) رسید. پس از دریافت پرسشنامههای ارسال شده و بررسی آنها، نظرات و پیشنهادات ارائه شده اعمال گردید. جهت تعیین پایایی درونی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 88% به دست آمد. در این تحقیق در سطح آمار استنباطي از تکنیک آماری كلموگراف-اسميرنف برای تعیین وضعیت طبیعی بودن دادهها استفاده گرديد. برای تعیین رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و براي تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب از تحلیل عاملی استفاده شد.
یافتههای پژوهش
در تحقیق حاضر برای اطمینان از نرمال بودن دادههای تحقیق، از آزمون کولموگورف-اسمیرنف استفاده گردید که نتایج آن در جدول 1 ارائه شده است.
جدول 1. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف متغیرهای تحقیق
عامل | تعداد | مقدار Zآزمون | S |
بعد نور | 384 | 301/1 | 26/0 |
بعد رنگ | 384 | 956/0 | 15/0 |
بعد هارمونی | 384 | 968/0 | 415/0 |
بعد فرم | 384 | 879/0 | 35/0 |
بعد محیط | 384 | 893/0 | 212/0 |
بعد فضا | 384 | 762/0 | 21/0 |
با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرهای تحقیق با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان، میتوان ادعا کرد که تمامی متغیرها و گرایش مشتریان رابطه معنیداری وجود دارد (جدول 2).
جدول 2. ارتباط بین متغیرهای تحقیق با گرایش مشتریان اسنخر
متغیر پیشبین | متغیر ملاک | نوع آزمون | r | S |
بعد نور | گرایش مشتریان | پیرسون | 545/0 | *001/0 |
بعد رنگ | گرایش مشتریان | پیرسون | 652/0 | *015/0 |
بعد هارمونی | گرایش مشتریان | پیرسون | 533/0 | *000/0 |
بعد فرم | گرایش مشتریان | پیرسون | 272/0 | *001/0 |
بعد محیط | گرایش مشتریان | پیرسون | 582/0 | *001/0 |
بعد فضا | گرایش مشتریان | پیرسون | 506/0 | *024/0 |
* سطح معنیداری 05/0
همچنین، از آزمون ويلكاكسون برای آزمون فرضیات و تعیین تفاوت میانگینها در دو گروه وابسته استفاده شد که نتایج آن در جدول 3 نشان داده شده است.
جدول 3. نتايج آزمون ويلكاكسون براي بررسي تفاوت بین وضع موجود و مطلوب ابعاد زیباییشناختی
متغیرها | وضعیت | ميانگين | Z | S |
نور | موجود | 78/2 | 13/16- | *013/0 |
مطلوب | 06/4 | |||
رنگ | موجود | 03/3 | 34/17- | *001/0 |
مطلوب | 75/4 | |||
هارموني | موجود | 65/2 | 19/15- | *000/0 |
مطلوب | 25/4 | |||
فرم | موجود | 06/3 | 62/16- | *025/0 |
مطلوب | 78/4 | |||
محيط | موجود | 85/2 | 38/16- | *001/0 |
مطلوب | 59/4 | |||
فضا | موجود | 31/3 | 65/17- | *014/0 |
مطلوب | 25/4 |
* سطح معنیداری 05/0
با توجه به نتایج مشخص شد که بين وضعيت موجود و مطلوب ابعاد زيباییشناختي مشتریان استخرها تفاوت معنيداري مشاهده شد. به عبارت ديگر، در همه ابعاد رنگ، نور، هارموني، فرم، فضا و محيط وضعيت مطلوب داراي ميزان بیشتری نسبت به وضعيت موجود بوده است كه اين برتری وضعيت مطلوب ابعاد زيباییشناختي از نظر آماري نيز معنيدار بود.
برای اولویتبندی ابعاد زیباییشناختی از روش تحلیل مولفه اصلی استفاده شده است. نتایج آزمون بارتلت نشان داد که استفاده از تحلیل عاملی مناسب بوده و عامل ساخته شده از ابعاد، دارای اعتبار لازم است. نتایج آزمون KMO نیز نشان داد که تعداد نمونهها برای تحلیل عاملی مناسب بوده است (857/0). در نهایت، براساس اطلاعات محاسبه شده با ماتریس اجزاء و بارهای عاملی ابعاد زيباییشناختی، ضرایب بارهای عاملی هر یک از ابعاد زيباییشناختي روی عامل اصلی بهدست آمده به ترتیب اولویت متغیرهای ابعاد زيباییشناختي در وضع مطلوب به ترتیب عبارت از رنگ، فضا، فرم، هارموني، نور و محيط است.
بحث و نتیجه گیری
یافتههای تحقيق نشان داد که بین تمامی ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی استان گلستان رابطه معنیداری وجود دارد. این نشان میدهد که با استفاده از نورپردازی طبیعی بهوسیله نورگیری از سقف میتوان باعث جذابیت بیشتر استخرها شد. فضاهای ورزشی روشن و پرنور افراد را جذب کرده و با نورپردازی مناسب میتوان فضای جذابی برای کاربران ایجاد نمایند تا استرس در آنان کاهش یابد. نور اهمیت زیادی در بهبود و توانبخشی بیماران داشته و میتواند سلامتی و رفاه پرسنل را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در بعد رنگ، مهمترین عامل برای افراد از نظر اولویت استفاده از طراحی، نقاشی و بهکار بردن رنگهای مفرح و طرحهای جدید بر روی دیوار میباشد (McCormack, Rock, Toohey, & Hignell, 2010; Razavi et al., 2012). رنگ موجب زیبایی محیط و اثر عمیق آن بر افراد میگردد. رنگ در احساس آرامش افراد تاثیر داشته و بیش از هر عاملی میتواند فضای کسالتبار محیط را به مکانی روحبخش و مطلوب تبدیل کند. با ارائه یک سیستم رنگی مناسب برای افرادی که استخرهای سرپوشیده حضور دارند، می توان فضای دلنشینی را برای آنان ایجاد کرد. همچنین، رنگ عاملی نیرومند است که میتواند احساسات افراد را تحریک کند، آنان را به هیجان آورده یا آرامش دهد (Panagopoulos, 2009; Razavi et al., 2012; رضوی, حسینی, عماد, & سلیمانی, 2012). هماهنگی ابزار و امکانات استخرهای سرپوشیده مانند ورودی، سرویس، دوش و رختکن، بوفه و ... ، نظم و هماهنگی تجهیزات درونی، هماهنگی رنگها و در نهایت تناسب فاصلهها برای افراد اهمیت دارند. در واقع، نظم و هماهنگی تجهیزات نسبت به بقیه موارد در استخرهای ورزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است. پاناگوپولوس (2009) اشاره کرده که تجربه ذهنی زیبایی، اغلب در نتیجه تعادل و هارمونی میباشد. یک طراح زمانی موفق است که بتواند با اتکا به معیارهای عینی زیباییشناختی، فضایی خلق کند که در جذب افراد موفق باشد. وحدت و انسجام را شاید بتوان نخستین معیار زیباییشناختی در هر زمینهای دانست. وحدت از ارتباط متقابل و منسجم میان اجزا حاصل میشود. هارمونی یکی از ارکان اصلی زیباییشناختی است و منظور از آن هماهنگی مواد، رنگها، جنس، طرح ظاهری و ... میباشد. هارمونی رنگها میتواند باعث ایجاد فضایی مطلوب و آرامشبخش برای افراد گردد (Panagopoulos, 2009; Pine & Gilmore, 1998; Razavi et al., 2012). بهکار بردن فرمهای زیبا و جذاب در نمای بیرونی و درونی استخرهای سرپوشیده ورزشی و استفاده از شکلهای منحنی در سقف میتواند برای افراد جذاب بوده و افراد را به این اماکن جذب کند. طبیعت میتواند یکی از بزرگترین الگوهای انسان باشد، زیرا میتوان با الهام از طبیعت و بهکار بردن این الهامات به شیوهای صحیح و علمی، موجب جذابیت یک مکان برای افراد شد (ALIZADEH, 2022; Razavi et al., 2012). محیط زیبا و جذاب پیرامون اماکن ورزشی، بهکار بردن آثار هنری در محیط بیرونی استخرها و دمای مناسب آب دارای بیشترین اهمیت هستند. البته باید به عامل دسترسی نیز توجه شود. بیشترین تحقیقاتی که در داخل و خارج کشور در زمینه زیباییشناختی و تأثیر آن در گرایش به ورزش انجام شده است، مربوط به بعد محیط زیباییشناختی مانند سرسبزی، محیطهای زیبا و فضاهای طبیعی بر ارتقا سلامت روحی افراد، بهبود استرس، اضطراب و افسردگی و سرعت روند بهبود بیماران بوده است (Grahn & Stigsdotter, 2010; Razavi et al., 2012). همچنین، میتوان با افزودن فضاهای جانبی بیشتر به یک استخر سرپوشیده ورزشی مانند سونا، سالن بدنسازی، کافیشاپ، رستوران و حتی افزودن فضاهای فرهنگی مثل تئاتر و سینما موجب گرایش بیشتر و تعلق خاطر مشتریان به این اماکن ورزشی شده و مدت حضور آنان را افزایش داد. به عبارت دیگر، میتوان با افزودن فضاهای جانبی به یک استخر به بهترین شکل اوقات فراغت افراد را پر نموده و موجب تشویق و گرایش بیشتر آنان به حضور در محیط استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی استان گلستان شد (ALIZADEH, 2022; McCormack et al., 2010; Razavi et al., 2012).
در نهایت، در تمامی ابعاد زیباییشناختی، وضع موجود دارای نسبت پایینتری در مقابل وضع مطلوب بود. در این تحقیق، مشتریان خود را به صورت ذهنی در وضع مطلوب و آرمانی قرار دادند و به سؤالات پاسخ دادند و در نهایت بین انتظارات یا وضع مطلوب و چیزی که مشتریان دوست داشتند باشند و ادراکات یا درک مشتریان از وضع موجود و چیزی که بود، تفاوت معنیداری مشاهده شد. در مجموع، نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به موثر بودن ابعاد زیباییشناختی در جذب مشتریان، استخرهای سرپوشیده استان نتوانستهاند انتظارات مشتریان را برآورده سازند و تمامی استخرهای دولتی و خصوصی استان در ساخت و تجهیز به فاکتورهای زیباییشناختی توجه کافی ندارند. براساس یافتههای تحقیق حاضر، توصیه میگردد تا اگر مدیرا استخرها اگر بخواهند در جذب بیشتر مشتری موفق باشند، باید به نظرات مشتریان درخصوص ابعاد زیباییشناختی که سرمایههای اصلی هر سازمانی میباشند، توجه نمایند.
تشکر و قدردانی
از معاونت پژوهشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علیآباد کتول به خاطر همکاری در اجرای پژوهش سپاسگزاریم.
منابع
بهلکه, طاهر, حمیدی, & گودرزی. (2008). بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیدة خصوصی. حرکت, 37.
رضوی, س. م. ح., حسینی, س. ع., عماد, س., & سلیمانی. (2012). بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 8(16), 15-34.
کریمی, غلامیان, & چیان, س. (2020). بازار سنجی مکان و گرایش به ورزش: تحلیلی بر نقش زیبایی شناختی و گرایش به ورزش مشتریان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 10(19), 57-71.
ملکیان, محمود, ایزدی, سعید, م., اردکانی, س., & سهیل. (2016). اهمیت فضاهای همگانی شهری در توسعه پایدار گردشگری شهری (مطالعه موردی: منطقه یک شهر همدان). علوم و تکنولوژی محیط زیست, 18(ویژه نامه شماره 3 طراحی ومدیریت شهری), 237-255.
Alizadeh, A., & Cobuliev, Zynalabedin. (2022). The Role of Aesthetic Dimensions in Sport Places on Attracting People to Sports in Tajik Citizens. SPORT PSYCHOLOGY STUDIES, 11(39), 155-172. (in Persian)
Bahramnezhad, S., Safania, A. M., & Moosavi, S. J. (2015). Effect of the aesthetics dimensions on tendency of women to recreational and sport space in Mazandaran Province's Parks. Advances in Environmental Biology, 320-327. (in Persian)
Cleland, V., Ball, K., Hume, C., Timperio, A., King, A. C., & Crawford, D. (2010). Individual, social and environmental correlates of physical activity among women living in socioeconomically disadvantaged neighbourhoods. Social science & medicine, 70(12), 2011-2018.
Fathi, S. (2010). A sociological explanation of athletic participation of university students. Social Science Research Journal, 3(4), 11-21. (in Persian)
Forghani Ozrudi, M., Masomi Shob, M., & Sadeghi, M. (2016). Relationship between Service Quality and Aesthetic Dimensions with Customer's loyalty. Sport Management Studies, 7(34), 91-112. (in Persian)
Grahn, P., & Stigsdotter, U. K. (2010). The relation between perceived sensory dimensions of urban green space and stress restoration. Landscape and urban planning, 94(3-4), 264-275.
Karimi, S. R., & Keshvari, A. (2023). Evaluation of the most important effective indicators in improving the safety and health of sports venues in Tehran. Passive Defense, 14(4), 85-99. (in Persian)
Karimi, Z., Gholamian, J., & Saatchian, V. (2020). Place research and return to sport: An analysis of the aesthetic role and the tendency of customers to sport. Research in Sport Management and Motor Behavior, 10(19), 57-71. (in Persian)
Kashef, M. M. (1388). Management of sports facilities and spaces. Tehran: Bamdad Book. (in Persian)
Kim, J., Kim, Y., & Kim, D. (2017). Improving well-being through hedonic, eudaimonic, and social needs fulfillment in sport media consumption. Sport Management Review, 20(3), 309-321.
McCormack, G. R., Rock, M., Toohey, A. M., & Hignell, D. (2010). Characteristics of urban parks associated with park use and physical activity: A review of qualitative research. Health & place, 16(4), 712-726.
Panagopoulos, T. (2009). Linking forestry, sustainability and aesthetics. Ecological economics, 68(10), 2485-2489.
Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy (Vol. 76): Harvard Business Review Press Cambridge, MA, USA.
Razavi, M., Hosseini, E., & Soleymani, M. (2012). Investigating the aesthetic and cognitive dimensions of customers' inclination towards sports venues. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 8(16), 15-34. (in Persian)
Woratschek, H., Durchholz, C., Maier, C., & Ströbel, T. (2017). Innovations in sport management: The role of motivations and value cocreation at public viewing events. Event Management, 21(1), 1-12.
[1] . Cleland V
[2] . Woratschek H
[3] . Jeeyoon K, Yukyoum K, Deahwan K