مقایسه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی دانش آموزان متوسطه دوم دختر و پسر ناحیه 2 کرج
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشاکبر مهدوی 1 , عباس نقی زاده باقی 2 , مهرداد محرم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 - استاد، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: مشارکت, موانع اجتماعی, فعالیت های ورزشی, کرج ,
چکیده مقاله :
هدف: نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشر است، نوجوانان نیروی پویای جامعه هستند و نمیتوان این جمعیت فعال را نادیده گرفت، شناخت ویژگیهای شخصیتی نوجوانان میتولند به برنامهریزی برای آینده آنها کمک فراوانی کند. هدف تحقیق مقایسه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی دانش آموزان متوسطه دوم دختر و پسر ناحیه 2 کرج بود. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری در دسترس تحقیق حاضر دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم ناحیه 2 آموزش و پرورش کرج بودند که براساس مرکز آمار و اطلاعات آن اداره در سالتحصیلی 1402-1403 تعداد دانش آموزان دختر 7410 نفر و دانش آموزان پسر 6674 بودن که نمونه گیری به صورت خوشه ای با استفاده از جدول مورگان به تعداد 373 نفر تعیین شدند که پس از جمع آوری پرسشنامه و حذف پرسشنامه های ناقص و پرت داده های 334 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پرسش نامه موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی (احمدی،1398) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید خبره مدیریت ورزشی و روانشناسی مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه 0.88 گزارش گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی(شامل میانگین، میانه، نما و...) و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی مستقل و برای رتبه بندی موانع اجتماعی از روش فریدمن استفاده شد. یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که بین موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی دانش آموزان دختر و پسر ناحیه 2 کرج تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج می تواند با ایجاد فضاها و سالن های ورزشی و یا با بستن قرارداد با اماکن ورزشی و تخصیص زمان های مناسب و تشویق دانش آموزان به انجام فعالیت های ورزشی باعث مشارکت تمام دانش آموزان دختر و پسر در ورزش شد.
Objective: Adolescence is one of the most important stages of human life, teenagers are a dynamic force of society and this active population cannot be ignored, knowing the personality traits of teenagers can help a lot in planning for their future. The aim of the research was to compare the social barriers to participation in sports activities of second high school girls and boys in District 2 of Karaj. Methods: The descriptive research method was a survey conducted in the field. The statistical population available in the current research were the second-grade female and male students of the 2nd education district of Karaj, according to the statistics and information center of that department, in the academic year 1402-1403, there were 7410 female students and 6674 male students. A cluster of 373 people was determined using Morgan's table, and after collecting the questionnaires and removing incomplete and outliers, the data of 334 questionnaires were analyzed. The tool for collecting the questionnaire of social barriers to participation in sports activities (Ahmadi, 2018) was used. The validity of the questionnaire was confirmed by expert professors of sports management and psychology, and the Cronbach's alpha reliability coefficient of the questionnaire was reported as 0.88. The method of data analysis was using descriptive statistics (including mean, median, mean, etc.), and in the inferential statistics section, independent t-test was used, and Friedman's method was used to rank social barriers. Results: The findings of the research showed that there is no significant difference between the social barriers to participation in sports activities of male and female students in district 2 of Karaj. Conclusions: Therefore, it can be concluded that the education and training of District 2 of Karaj can contribute to the participation of all male and female students by creating spaces and sports halls or by signing contracts with sports venues and allocating suitable times and encouraging students to do sports activities. It was in sports.
آذربانی، احمد(1375). تاثیرات ورزش و تربیت بدنی در رشد عاطفی و روانی کودکان و نوجوانان". مجموعه مقالات دومین کنگره علمی ورزش در مدارس. اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، ص 378-367.
باقرزاده، فضل االله(1381). بررسی علل عدم شرکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیت هاي ورزشی". فصلنامه حرکت.31:11-23.
احمدی، سید حسین(1376). روانشناسی نوجوانان و جوانان، چاپ اول، انتشارات مشعل، تهران.
احمدی، موسی؛ پژهان، علی؛ و قدیمی، بهرام(1398). تحلیل جامعه شناختی موانع اجتماعی مشارکت فعالیت های ورزشی زنان و مردان(مورد مطالعه: کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت)، فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه، (10)3، ص47-64.
انورالخولی، امین(1381). ورزش و جامعه، ترجمه حمیدرضا شفیعی، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
ایزدی، مریم(1386). ورزش و تفریحات سالم، انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاونت آموزشی، تهران.
جلالی، محمد علی(1373). نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شمال تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
جوادي پور، محمد(1390). برنامه راهبردي فدراسیون ورزش هاي همگانی". طرح پژوهشی. وزارت ورزش و جوانان. فدراسیون ورزش هاي همگانی.
حسینی، گلاله(1387). زن، تبعیض جنسی و ورزش، ماهنامه آموزشی تحلیلی و خبری ورزش خانواده،(17)، ص 34-35.
خسروی زاده، اسفندیار؛ شاه منصوری، عزت اله؛ و روشن زاده، جمال(1393). عوامل بازدارنده شرکت دانش آموزان دختر در فعالیت های ورزشی خارج از مدرسه، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان،(25)13، ص 213-230.
عابدین زاده آستارایی، ندا(1370). بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 17 آموزش و پرورش تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
عبدلی، بهروز(1386). مبانی روانی اجتماعی تربیت بدنی و ورزش، انتشارات بامداد کتاب، تهران.
فتحی، عاطفه و الماسی، پریوش(1396). تحلیل موانع مشارکت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیت های فوق برنامه ورزشی،سومین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران،تهران.
متمنی، علیرضا؛ همتی، امین؛ و مرادی، هادی(1393). شناسایی و اولویت بندی موانع پیش روی بانوان در انجام فعالیت های ورزشی، فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی،(24) ، ص111-130.
مجتهدي، حسین و دلاور، علی(1381). بررسی و شناخت علل گرایش و عدم گرایش دانش آموزان دختر و پسر سراسر کشور به ورزش". طرح پژوهشی، دانشگاه اصفهان.
مهرزاد، حمید.(1375). مدیریت سازمان های ورزشی، چاپ دوم،: انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران.
Abdoli,b., Shamsi por dehkordi, P., Shams, A., faghhi, I., (2010). The effects of sports participation on Perfectionism and self-efficacy personality traits in adolescent students and relate these features with social development, Journal of Education,102, 95-110.
Abdoli , B. (2008). Psychosocial Basics of Physical Education and Exercise. Morning book.
Chiu LK, Muhammad Mat Yusof, Mohd Sofian Omar Fauzee, Ahmad Tajuddin Othman, Mohd Salleh Aman, Gunathevan Elumalai & Hamdan Mohd Ali.(2016). Examining Sport and Physical Activity Participation, Motivations and Barriers among Young Malaysians. Asian Social Science; Vol. 12, No. 1; 2016
Crawford D.W., and Godbey, G.(1987). Reconcept barriers to family leisure. Leisure Science, 1987; P.9.
Dias DF, Mathias Roberto Loch, Enio Ricardo Vaz.(2018). RonquePerceived barriers to leisure-time physical activity and associated factors in adolescents. Ciência & Saúde Coletiva, 20(11):3339-3350,
Forghani reeisi, sh, (1993). Understanding Behavioral Problems in Children and Adolescents, Tehran, Publication of Education minister deputy, Tehran.
Holland, Judith,R and Carole Oglesby (2008). women in sport, the synthesis begins, Sage publications.
Laker, Anthony (2002) The Sociology of Sport and physical education, Rutledge.
Mohamadi. M., Tahmasbi, F., Shakermi, Z.,Rostami, M., (2015). The effect of physical activity in schools on qualitative and quantitative growth kicked in boy students. Journal of Sport Management and motor behavior, 11(21), 111-118.
Naghde,A & Balaee,E & Emani,P. (2012). Cultural-social barriers Women's participation in women's sports activities in development and politics. (Women's research).9(1).147-163.