بررسی اثر تحول دیجیتال بر سودآوری شرکتهای صنایع غذایی مشهد
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیپریسا علیزاده 1 * , حامد قادرزاده 2 , محمود حاجی رحیمی 3
1 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 - دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
کلید واژه: تحول دیجیتال, نسبت سودآوری, صنایع غذایی, لاجیت ترتیبی, مشهد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: رشد جمعیت، نوسانهای تقاضا و تغییر مداوم نیازهای مصرف کنندگان، شرکتهای صنایع غذایی را با چالشهای عمدهای روبهرو کرده است. از جمله راههای پاسخگویی مناسب به این تغییرات محیطی و حفظ مزیت رقابتی، بهرهگیری از تحول دیجیتال در شرکتها است. استفاده از فناوریهای دیجیتال در مراحل مختلف تولید و توزیع محصول و ارائه خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان امکانپذیر است و نقش قابل ملاحظهای در درک رفتار مصرف کنندگان و جلب رضایت آنها دارد که میتواند روی قابلیت سودآوری شرکتها اثرگذار باشد.
مواد و روشها: در این پژوهش، اثر تحول دیجیتال و ویژگیهای فردی مدیرهای شرکتهای صنایع غذایی مشهد بر سودآوری این شرکتها با استفاده از مدل لاجیت ترتیبی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین پس از برآورد مدل لاجیت ترتیبی، جهت بررسی فرضیه برابری اثر متغیرهای مستقل برای تمامی طبقهها، آزمون رگرسیونهای موازی انجام شده است. در نهایت اثرهای نهایی متغیرهای مستقل برای هر یک از طبقهها برآورد شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون رگرسیونهای موازی مؤید منطقی بودن فرضیه برابری فراسنجهها برای تمامی گروهها در مدل برآورد شده میباشد. همچنین نتایج آزمونهای نیکویی برازش پیرسون و دیویانس بیانگر قدرت پیشبینی بالای مدل میباشد. از سوی دیگر، معنادار شدن آماره نسبت درستنمایی نشان دهنده معناداری کل رگرسیون و بالا بودن مقادیر ضرایب تعیین بیانگر قدرت توضیح دهندگی مناسب مدل برآورد شده میباشد. نتایج حاصل از محاسبه اثرهای نهایی متغیرهای توضیحی برای مدل لاجیت ترتیبی بیانگر آن است که افزایش هر یک از متغیرهای تحصیلات مدیر، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شدت تبلیغات، موجب کاهش احتمال قرار گرفتن شرکت در گروه با نسبت سودآوری پایین و متوسط شده و احتمال قرار گرفتن در گروه با نسبت سودآوری بالا را افزایش میدهد.
بحث و نتیجه گیری: بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مراحل مختلف تولید و بازاریابی محصولات برای ارتقای سودآوری شرکتها توصیه میشود. همچنین انتخاب مدیرهای جوان و دارای تحصیلات دانشگاهی برای شرکتهای صنایع غذایی پیشنهاد میشود.
Introduction: Population growth, demand fluctuations and the continuous change of consumer needs have made food industry companies face major challenges. One of the ways to properly respond to these environmental changes and maintain competitive advantage is to take advantage of digital transformation in companies. It is possible to use digital technologies in different stages of production and distribution of product and provide after-sales services to consumers, and it plays a significant role in understanding consumer behavior and satisfying them, which can affect the profitability of companies.
Materials and Methods: In this study, the effect of digital transformation and personal characteristics of managers of Mashhad food industry companies on the profitability of these companies have been investigated using the ordered logit model. Therefore, after estimating the ordered logit model, in order to check the assumption of equal effect of independent variables for all categories, parallel regression test has been done. Finally, the marginal effects of independent variables have been estimated for each category.
Findings: The results of the parallel regression test confirm the reasonableness of the assumption of the equality of parameters for all groups in the estimated model. Also, the results of Pearson and Deviance goodness of fit tests show the high predictive power of the model. On the other hand, the significance of the likelihood ratio statistic indicates the significance of the whole regression and the high values of the coefficients of determination indicate the appropriate explanatory power of the estimated model. The results of calculating the marginal effects of the explanatory variables for the ordered logit indicate that the increase in each of the variables of manager's education, use of information and communication technology and advertising intensity, reduces the probability of the company being placed in the group with low and medium profitability ratio and increases the probability of being placed in the group with high profitability ratio.
Conclusion: It is recommended to use information and communication technology in different stages of production and marketing of products to improve the profitability of companies. It is also recommended to select young managers with university education for food industry companies.