عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان عسل ارگانیک در زاهدان با رهیافت توبیت فضایی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیزهرا کخای سالار 1 , سید مهدی حسینی 2 * , امیر دادرس مقدم 3
1 - گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران
2 - استادیار ،گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
3 - دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد.
کلید واژه: تمایل به پرداخت, عسل ارگانیک, توبیت فضایی,
چکیده مقاله :
عسل ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی و آفتکشها، افزودنیها و طعمدهندهها تولید می شود و در صورت عدم برآورد صحیح تمایل به پرداخت مصرفکنندگان در بازاریابی و فروش محصولش با مشکل مواجه می-شود. در این راست با استفاده از مدل توبیت فضایی به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان عسل ارگانیک در شهر زاهدان پرداخته شد. آمار و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با استفاده از نمونه-گیری خوشهای در سال 1400-1401 جمعآوری شد. نتایج نشان داد که متغیرهای سن سرپرست خانوار، سطح تحصیلات، میزان درآمد خانوار، گواهی و نشان ارگانیک محصول، میزان اعتماد به محصول توزیع شده در بازار و میزان رضایتمندی مشتری از توزیع و فروش محصول تاثیر مثبت و معناداری بر احتمال تمایل به پرداخت دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان و بازاریابان در انتخاب جامعه هدف و ارزشگذاری عسل ارگانیک به متغیرهای موثر فوق توجه داشته تا برآورد صحیحی از تمایل به پرداخت مصرفکننده داشته باشند و در نهایت تولیدکننده به منظور جلب اعتماد و رضایت مشتری از شیوههای مستقیم فروش استفاده نماید.
In this research, the influencing factors on the willingness to pay for organic honey have been investigated using the spatial Tobit model in Zahedan city. Its statistics and information were collected through a researcher's questionnaire and using cluster sampling in 2021-2022. The result shows that he variables of age, education level, household income, organic certification and mark of the product, the level of trust in the product distributed in the market and the degree of customer satisfaction with the distribution and sale of the product has a positive and significant effect on the probability of willingness to pay for organic honey, According to the results, it is suggested that producers and marketers in selecting the target community and valuing organic honey. The above effective variables should be taken into account in order to have a correct estimate of the consumer's willingness to pay, finally, the producer should use direct sales methods in order to gain the trust and satisfaction of the customer.