شبیه سازی تنش های حرارتی در فرآیند نورد گرم و تاثیر آن ها بر شکست غلتک
محورهای موضوعی : یافته های نوین کاربردی و محاسباتی در سیستم های مکانیکیامیرحشمت خدمتی بازکیائی 1 , علی سوزنگر 2
1 - گروه مهندسی مکانیک، واحد سوسنگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، سوسنگرد، ایران
2 - مهندس مکانیک، مهندس تعمیرات گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اهواز، ایران.
کلید واژه: فرآیند نورد, اجزاء محدود, شکست,
چکیده مقاله :
فرایند نورد، در واقع شکل دهی فولاد می باشد که در آن از غلتک هایی برای ایجاد تغییر شکل، بهبود خواص مکانیکی مواد و از بین بردن یکنواختی فلز استفاده می گردد. فولاد را می توان در دو فرم گرم و سرد نورد نمود، که هر یک از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تنشهای حرارتی حاصله در حین فرآیند نورد بر شکست غلتکها با استفاده از شبیه سازی اجزاء محدود بوده است. این شبیه سازی به صورت غیر خطی بوده و فرض گرديده كه غلتك همگن، همسانگرد، بدون ترك و كرنش حرارتي و دماي محيط برابر دمای اتاق در نظر گرفته شده است. در این پژوهش تاثیر خنککاری اصولی و دقیق در حین فرآیند نورد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده در شش پاس نورد گرم با توجه به بیشترین دمای غلتکها و میزان تنش فونمایزز ایجاده شده در غلتکها نشان داده شده و میزان نقش تنشهای حرارتی بر شکست غلتکها بیان شده است.
The rolling process is actually the shaping of steel, in which rollers are used to change the shape, improve the mechanical properties of the material, and eliminate the uniformity of the metal. Steel can be rolled in two forms, hot and cold, each of which has its characteristics. The purpose of this research was to investigate the effect of thermal stress during the rolling process on the failure of rollers using finite element simulation. This construction is non-linear and it is hypothesized that the roller is isotropic, without cracks and thermal strain, and the temperature of the environment is similar to the room. In this research, the effect of basic and accurate cooling during the rolling process has also been investigated. The results obtained in six hot rolling are created according to the highest number of rollers and the number of rollers in the rollers, which is shown and the extent of the role of thermal stresses on the failure of the rollers is stated