بررسی تأثیر گزارشگری پایداری بر ایجاد ارزش افزوده بازار توسط شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با توجه به نقش تعدیلگر عوامل حاکمیت شرکتی
محورهای موضوعی : راهبری شرکتیمهدی ارشادی 1 , زهره حاجیها 2 , مژگان صفا 3 , حسین مقدم 4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران.
2 - استادگروه حسابداری،واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شرق، ایران.
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: ارزش افزوده بازار, گزارشگری پایداری, عوامل حاکمیت شرکتی,
چکیده مقاله :
هدف: امروزه شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش افزوده بازار از نظر مقایسه یک بنگاه اقتصادی با بنگاههای اقتصادی دیگر و هم ازنظر رقابت پذیری بنگاه اقتصادی، اهمیت ویژهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گزارشگری پایداری بر ایجاد ارزش افزوده بازار توسط شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با توجه به نقش تعدیلگر عوامل حاکمیت شرکتی به اجرا درآمده است.روش: در پژوهش حاضر دادههای مورد نیاز از نرم افزار ره آورد نوین، صورتهای مالی شرکتها و سندکاوی و همچنین سایت کدال استخراج شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 تا 1400 است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی دادههای ترکیبی استفاده شد. نرمافزار مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل دادهها نرمافزار استاتا نسخه 14 میباشد.یافتهها: نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که ایجاد ارزش افزوده بازار توسط شرکت، تأثیرپذیری مطلوبی از گزارشگری پایداری دارد. به عبارت دیگر بهبود گزارشگری پایداری میتواند به صورت بسزایی بر توان شرکت و مدیریت که وظیفه راهبری شرکت را دارد برای ایجاد ارزش افزوده بازار بیافزاید. علاوه بر آن عوامل حاکمیت شرکتی به عنوان یک عامل کنترلی میتواند موجب همافزایی در رابطه بین گزارشگری پایداری و ایجاد ارزش افزوده بازار توسط شرکت گردد.
Objective: Today, identifying factors affecting the added value of the market is particularly important in terms of comparing an economic enterprise with other economic enterprises and in terms of the competitiveness of the economic enterprise. This research has been carried out with the aim of investigating the impact of sustainability reporting on the creation of added market value by companies admitted to the Tehran Stock Exchange, considering the moderating role of corporate governance factors.Method: In the present study, the required data were extracted from Rahavard Navin software, financial statements of companies and Sandakavi, as well as Kodal website. The statistical population of the present study is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange in the period from 2012 to 2022. In order to test the research hypotheses, the combined data model was used. The software used for data analysis is Stata version 14.Findings: The results of the research hypotheses test show that the creation of added market value by the company has a favorable effect of sustainability reporting. In other words, improving sustainability reporting can significantly increase the ability of the company and the management that has the task of leading the company to create added value in the market. In addition, corporate governance factors as a control factor can cause synergy in the relationship between sustainability reporting and creating added market value by the company.
_||_